منتدي كريزى مان > > >
الأعلى للجامعات” يقرر قبول طلاب الـ 11 عامأً بالتنسيق
الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

الأعلى للجامعات” يقرر قبول طلاب الـ 11 عامأً بالتنسيق

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

New الأعلى للجامعات” يقرر قبول طلاب الـ 11 عامأً بالتنسيق
الأعلى للجامعات” يقرر قبول طلاب الـ 11 عامأً بالتنسيق

الكاتب بتاريخ الإثنين, أغسطس 30, 2010, 21:50
القسم : التعليقات
قرر المجلس الأعلى للجامعات فى اجتماعه أمس الأحد، الموافقة على قبول الطلاب الحاصلين على الشهادات الأجنبية المعادلة لشهادة الثانوية العامة فى تنسيق العام 2010/2011 والذين أمضوا 11 سنة دراسية.
واشترط المجلس قضاء طلاب الـ11 عاما ثلاث سنوات بعد الحصول على الشهادة الإعدادية أو ما يقابلها فى نظم التعليم الأجنبية مع مراعاة الشروط الأخرى للقبول بهذه الشهادة، وذلك تيسيراً على هؤلاء الطلاب وأولياء أمورهم.
كما وافق المجلس فى الاجتماع الذى عقد أمس بمقر المجلس بجامعة القاهرة برئاسة الدكتور هانى هلال وزير التعليم العالى، وحضور الدكتور أحمد زكى بدر وزير التربية والتعليم على مقترح بتعديل بعض أحكام اللائحة التنفيذية لقانون تنظيم الجامعات رقم 49 لسنة 1972 بما يسمح بتطبيق نظام الساعات أو النقاط المعتمدة كأحد الأنظمة الدراسية بالجامعات المصرية.[IMG]http://www.egymoe.com/wp-*******/uploads/3620102022641-300x157.jpg[/IMG]
وتابع المجلس تقريراً حول مشروعات تطوير التعليم العالى أشار إلى أن 22 كلية سوف تتقدم للاعتماد قبل نهاية هذا العام، ويجرى حالياً تقديم الدعم الفنى والمادى، لمساعدة الكليات المختلفة وتأهيلها للتقدم للاعتماد خلال الفترة القادمة.
ووافق المجلس على اقتراح جامعة القاهرة بإنشاء دبلومات مهنية مشتركة وتشمل دبلوم الإدارة الرياضية المشترك بالتعاون مع المركز الدولى للدراسات الرياضية التابع للاتحاد الدولى لكرة القدم FIFA، ودبلوم إدارة الطاقة بالتعاون مع جامعة تولين بالولايات المتحدة، كما وافق المجلس على فتح باب القيد لدراسة دبلوم الكيمياء الحيوية والبيولوجيا الجزيئية بمعهد بحوث الهندسة الوراثية بجامعة المنوفية.
ومن ناحية أخرى شهد الدكتور هلال وأعضاء المجلس الأعلى للجامعات توقيع بروتوكول تعاون بين المجلس والغرفة التجارية الأمريكية فى مصر “لجنة ريادة الأعمال والابتكار”.
ويهدف هذا البروتوكول إلى دعم التعاون بين الجانبين لتنمية فكر ريادة الأعمال والابتكار لدى طلبة الجامعات المصرية وحديثى التخرج لتشجيع جيل جديد من رواد الأعمال من الشباب الذى يتحلى بقيم المبادرة، والقدرة على اتخاذ القرارات وحل المشكلات، ولديه من المعرفة والمهارات ما يؤهله لبدء مشروعات ناجحة توفر له فرص أفضل فى الحياة وتوفر فرص عمل وتدعم اقتصاد الوطن.
ويشمل نطاق التعاون نشر ثقافة ريادة الأعمال، ومسابقة سنوية لخطط الأعمال على مستوى الجامعات، ودعم فكر وتبنى مجموعة من المتميزين من شباب رواد الأعمال، واتفق الطرفان على إنشاء لجنة تيسير للمبادرة تقوم بعقد اجتماعات دورية لضمان إنجاح المبادرة.
ووقع الاتفاقية عن المجلس الأعلى للجامعات الدكتورة سلوى الغريب أمين المجلس، وعن الغرفة التجارية الأمريكية فى مصر جمال محرم رئيس مجلس الإدارة.



ذات صلة:



مواقع النشر (المفضلة)


الأعلى للجامعات” يقرر قبول طلاب الـ 11 عامأً بالتنسيق


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع