الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

عجائب مصرية

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Bleh عجائب مصرية

فى الجواز والخطوبة وخلافه !!

لما تروح تتقدّم وتطلب ايد واحدة !

** شوف يا ابنى !..احنا بنشترى راجل = معناها ان انت حتشيل الطين وهتدفع دمّ قلبك !

** احنا آخر حاجة نفكّر فيها فلوس = يبقى ربنا يرحمك ويحسن اليك من اللى حاتشوفه !

** انا هنا صاحب الكلمة الاولى والاخيرة ! = لو قالها حماك فى اول قعدة ..معناها غالبا انّه هفأ والكلمة لحماتك المصونة !!

** شوف يا ابنى الشبكة دى هدية العريس لعروسته = بيحرجوك بالذوق يعنى ..عشان ما تبقاش بخيل ونتن !!

** القايمة دى بنعملها عشان نحفظ حق بنتنا مش اكتر ..وربنا ما يجيبش حاجة وحشة !! = احنا بنعملها عشان لما تحب تطلّق ..تطلع على البلاط يا نجم !!

** احنا نعمل فرح ع الضيّق كده = ابقى قابلنى !

** انت خايف تكتب مؤخر الصداق دة ليه ؟!..هو انت ناوى على شر لا سمح الله؟! = كده احراج رسمى يا نجم ..معناه توافق وما تقولش بمّ !!

** شوفى ! أنا مش هكدب عليكى ..انا عشت قصص حب كتير جدا زمان ..لكن بجد ..انتى اكبر واهم قصة حب فى حياتى = غالبا شاب عبيط فاكر نفسه دونجوان ..وفاكر ان اللى قدّامه حاتصدّقه !!

** ابن خالتى رجع من الامارات وكلّم ماما وطلب ايدى ! رغم انه عارف انى مخطوبة ..وماما بتضغط عليّا ..مش عارفه اعمل ايه = يعنى خلى عندك دم يا شحّات واخلع انت عشان ما تحسسهاش بالذنب ..الفلوس حلوة برضو ..افهم بقى !

** مش عارفه !..انا حاسه اننا مش متفاهمين = ابشر ..نهاية الخطوبة قرّبت !

** انا بقول نبقى اخوات احسن = كلمة النهاية الخايبة فى كل علاقة انتهت بالفشل الاسود !!

فى المقابلات الشخصية فى اماكن العمل

** اخبار اللغة معاك ايه؟! = غالبا الشغل مالوش اى علاقة بالانجليزى خالص !!

** وانت عاوز تسيب مكان شغلك ليه ؟! = لو قلت عشان الفلوس ..حابقى مادى وامبريالى منبعق وبورجوازى متسلّق ! ..ولو قلت عشان اثبت ذاتى واحقق طموحاتى ..حيخافوا منّك ويقولوا طموحه ممكن يخليه يبيعنا كقادة عِظام وياخد مكاننا !..ولو قلت ظروف الشغل صعبة جدا ومواعيد العمل غير عادية ..شغل زنوج يعنى ..حاتبقى واد فرفور ومش نافع ومش هيفى ديوتى ( heavy duty ! ) ..حلوة ؟!

** وانت من طرف مين بقى ؟! = واسطتك مين يعنى ! ..حد جامد عشان نحترمك ونعمل لك حساب ..ولّا حد ما يتخافش منّه .نقوم ندوس عليك بالجزمة من غير ما نخاف ؟!!

** تتوقع تاخد كام مرتب ؟! = لو قلت مبلغ جامد ..تبان عبيط وعايش فى الدور ..!!لو قلت مبلغ عادى ..شحّات ومالوش لازمة !!

** انت متجوز ؟!= دا بقى سؤال الهدف منّه يشوفوا انت زنجى قاطع عندك استعداد تروّح بيتكم بسبب الشغل فى انصاص الليالى ..ولا عندك زوجة واولاد تقوم تتنمرد على مواعيد الزنوج دى ؟!!

** لو واحد من زمايلك عمل حاجة غلط ..سرق مثلا !..هتعمل ايه ؟! = لو قلت هنصحه وربنا امر بالستر واخلّيه يرد اللى سرقه من غير فضايح ..تبقى عامل فيها عم الشيخ وبتدارى على مجرم فاسق !!…ولو قلت ابلّغ الادراة فورا ..تبقى خبّاص درجة اولى وتبيع اىّ حد عشان الادارة ترضى عنّك ..وهو المطلوب اثباته !!

** نفرض احتجنالك تساعد فى عمل يدوى ..لظرف طارىء ..تنقل كراتين مثلا ؟!..توافق ؟! = اوافق ..عشان دة ظرف طارىء ..والناس لبعضيها !..اجابة مثالية .

لا أوافق بأى حال ..يبقى مع السلامة يا قنعور !!

said el3atefy

ذات صلة:

التوبيك جميل جداااااااااااا
تسلم ايدك سيد

( ههههههههههههه) يعني لا عاجب كده ولا كده

يسلمووووووووووو سيد على الموضوع اللزيز

تحياتي

التوبيك جميل جداااااااااااا
تسلم ايدك سيد

ميرسي ليكي ياعسل

( ههههههههههههه) يعني لا عاجب كده ولا كده

يسلمووووووووووو سيد على الموضوع اللزيز