الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

زوجى العزيز

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Icon30 زوجى العزيز
زوجى العزيز
زوجى العزيز

لن انام يا زوجى حتى ترضى عنى

يحدث خلافات كثيرة بين الازواج وايا كان سببها او من المخطىء فيها فليس هذا هو المهم ولكن المهم كيف ينتهى هذا الخلاف
ومن يعتذر لمن
ومن الذى سيقوم بتهدئة العاصفة سواء كان هو المخطىء او الغير مخطىء

نخد بالنا من اشياء مهمة جدا تحدث اثناء الخلاف بين الزوجين ان الشيطان يوسوس فى صدور الناس فتجد الشيطان يوسوس للانسان بان زوجته لا تحبه وتحمل عليه فوق طاقته ولا تقدر عناؤه وتعبه مما يؤدى الى اشتعال الخلافات ثم الانفصال فى بعض الاحيان

ما رايكم فى الزوجة التى تقول لزوجها لن انام يا زوجى حتى ترضى عنى - تخيلوا معى ما سيكون رد فعل اى زوج عاقل ناضج واعى يحب بيته واولاده ويريد الاستقرار
زوجى العزيز
اليكم انواع من الرجال
أنواع الرجال:

إن أمر الرجل غريب وعجيب في مبدأ الاعتذار للمرأة.

فهناك الرجل الذي يعتقد بأن الاعتذار من المرأة عبارة عن انتقاص لرجولته وكبريائه وعزة نفسه.

فهو لا يتنازل أبداً للاعتذار لها مهما كان مخطئاً على الرغم من أنه يعترف داخل نفسه بأنه مخطئ ولكنه قد يلجأ لطرق غير مباشرة للاعتذار كأن يحاول محادثتها بطريقة مهذبة أو أن يحضر لها شيئاً تحبه.

قد تتفهم الزوجة موقفه ونفسيته وتحاول أن تتأقلم مع طبيعته وتقدر له اعتذاره ولو بطريقته غير المباشرة لتستمر الحياة بينهما ولكن برتابة وملل.

وهناك الرجل الذي لا يعترف أبداً بخطئه سواء لزوجته أو حتى لنفسه، فهو يعتقد أنه دائماً على حق وبما أنه رجل فهو معصوم من الخطأ متعال لا تسمح له كرامته أبدا بالاعتذار للمرأة، وهذا عسير العشرة، ولن ينجح أبداً في كسب قلب زوجته، وتعيش زوجته معه على أعصابها ويحول حياته وحياة أولادهما إلى ثكنة عسكرية خالية من كل معاني الحب.

وهناك رجل لا يعترف بخطئه.. من أول الأمر يكابر إلى أن تحاصره زوجته بحقيقة خطئه من كل الجهات فيضطر للاعتذار، فيعتذر ولكن بتعال، فيرمي كلمة آسف أو كلمة "خلاص معليش" من طرف لسانه وبحاجبين مقطبين ووجه محتقن..

هذا الرجل يخلق حاجزاً كبيراً بينه وبين زوجته.. قد تقبل اعتذاره ولكن في قرارة نفسها تكره ذلك الاعتذار.
زوجى العزيز

أحسن أنواع الرجال:

وهناك الرجل ذو القلب الحنون الطيب، جياش المشاعر، فاضل الأخلاق يعترف بخطئه ولا يخجل من الاعتراف لزوجته به، يعتذر لها من قلبه، يقول لها آسف بصدق وحب وكله أمل أن تقبل عذره وتسامحه.


وهذا الرجل تعشقه زوجته ولا تستطيع إلا أن تقبل أسفه وتسامحه على الفور وتشعر بحبه وبحنانه وتتفانى في إسعاده لأنه رجل طيب وفاضل. هذه أنواع الرجال في الاعتراف بالخطأ والاعتذار للمرأة.

اليك ايها الرجل..او الزوج.....نصيحه

....كيف تعتذر من زوجتك....

الزوجة مخلوق حساس رقيق المشاعر تتأثر بأسلوبك في التعامل معها وينعكس ذلك على شخصيتها، فإن شعرت بقيمتها في قلبك وحبك لها أغدقت عليك العطاء بكل معانيه السامية والجميلة.
وإن تعاليت وتكبرت عليها وخسفت من قدرها عندك كرهتك وقللت من احترامك وانتقصت من قدرك.

طرق بديلة للاعتذار:
إن كنت ممِن يخجل من الاعتذار عن خطئك بطريقة مباشرة فهناك طرق أخرى تعبر بها عن أسفك لزوجتك وتعتبر أخف الضررين:

1- قدم لها وردة فللوردة مفعولها السحري في تهدئة نفسها الغاضبة.

2- إذا تركت البيت وأنت غاضب لا ترجع إلا وبيدك هدية ولو كانت بسيطة جداً.

3- يمكن أن تدعوها للعشاء خارج المنزل أو لنزهة بين أحضان الطبيعة.

4- إن كان لابد من العتاب فأنصت لها ودعها تقول كل ما يزعجها وتعبر عن وجهة نظرها ولا بأس إن طيبت خاطرها بكلمة "معك حق".

5- يمكن أن تغير جو التوتر إلى جو من المرح.. حاول إضحاكها.. ذكرها بموقف مضحك أو محرج قامت به وعلق عليه، مازحها ولو بغمزة خفيفة من عينيك أو تربيتة على شعرها أو كتفها.

نتيجة مؤكدة:

وإذا قمت بهذا ستجد زوجة حنونة رقيقة مثل أوراق الورد وستنسى ما بدر منك وستبادلك أحياناً الاعتذار وتكون قد كسبت ودها ومسحت من قلبها أي إحساس سلبي تجاهك ومن هنا تصفو حياتكما وينعكس هذا الصفاء على بيتكما وأولادكما



زوجى العزيز
منقول
..حمــــــــــــــادة عوض

ذات صلة:

التعديل الأخير تم بواسطة حمادةعوض ; 06-09-2010 الساعة 06:06 AM
افتراضي
تسلم ايدك ياحبيبى

كلامات روعه بجد

وفعلا المخطى موش عيب انه يعتزر خالص

والاعتراف بالحق فضيله

تحياتى ليك ياصحبى

موضوع جميل جدا

افتراضي
بحييك حمادة على موضوع الرااااااااااااااائع

تسلم ايدك

تحياتي

Eh S(7)
تسلم ايدك ياحبيبى

كلامات روعه بجد

وفعلا المخطى موش عيب انه يعتزر خالص

والاعتراف بالحق فضيله

تحياتى ليك ياصحبى

موضوع جميل جدا
..ميرسى لردك الجميل ياصاحبى
ومرورك الاجمل

تحياتى ليك

Eh S(7)
بحييك حمادة على موضوع الرااااااااااااااائع

تسلم ايدك

تحياتي
..ميرسى لمرورك الجميل
وردك الاجمل
تحياتى ليكى

افتراضي
توبيك روعه بجد يا مان تسلم ايدك

افتراضي
جزاك الله خير حماده
ورجاءا ان تكتب كلمة منقول او مما اعجبنى لحفاظ حقوق الاعضاء الاصليين كاتبى المواضيع

والف شكر لك

Eh S(7)
توبيك روعه بجد يا مان تسلم ايدك
ميرسى لمرورك الجميل
وردك الاجمل

تحياتى ليكى

Eh S(7)
جزاك الله خير حماده
ورجاءا ان تكتب كلمة منقول او مما اعجبنى لحفاظ حقوق الاعضاء الاصليين كاتبى المواضيع

والف شكر لك
ميرسى لمرورك الجميل
وردك الاجمل
تحياتى ليكى


افتراضي
موضوع جميل حمادة مش دة بس انت كل مواضيعك جميلة جدا ومحترمة وبجد مش عيب ان الانسان المخطئ يعتزر عن خطأة بس انا عن نفسى مش بحب ان هوة يعتزر لية لان هوة دائما فى ضغوط ولازم الست تبقى مقدرة دة وتوقف دايما جمبة وكدة مش هتجرى حاجة ولا مشاكل شكرا حمو



مواقع النشر (المفضلة)


زوجى العزيز


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع