الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

قلولى اعمل ايه انا زهقت ؟؟؟؟؟؟؟؟

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

5propeller قلولى اعمل ايه انا زهقت ؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا اجمل اعضاء اتمنى تكونو بخير انا انهارده مش عارفه اللى هكلمكو عليه مشكله ولا ايه انا لسه مخنووقه اوى وكل يوم بتخنق اكتر من اللى قبله انا كل يوم بفضل ماسكه صورى مع بابا الله يرحمه وبفضل اعيط وبتمنى انو تحصل معجزة واشوفه ويخدنى فى حضنه ولو ثانيه انا بجد مبقتش عارفه اعمل ايه انا مخنوقه اوى وبتمنى انى اموت زيه اصلى انا مينفعش اعيش كده من غيره انا كل حاجه كنت بعملها كانت علشانه كنت بذاكر علشانه علشان اطلع مهندسه زى مهوه عايز وكنت بصلى طبعا علشان رضا ربنا وثانيا علشان ارضيه كل حاجه كنت بعملها كنت بعملها علشانه ومشكلتى انو كل حاجه كنت بعملها علشانه بعد ممات انا مبقتش اعمل اى حاجه منها ومبقتش اذاكر علشان هوه مش معايا هذاكر علشان مين انا بجد اتخنقت من حياتى

ذات صلة:

يا اجمل صديقة
تقربى من الله
وادعى لباباكى
وكونى قوية

انتى لو عاوزة تشوفى باباكى ادعيله بالرحمة
وادعى الله
انك تشفى فى احلامك

Eh S(17)

حبيبه قلبي الموت هو فراق جسدي مادي فقط روح باباكي معاكي

و اتأكدي انه هو شايفك و حاسس بيكي و مرافقك بروحه على طول

يعني هو لسه موجود معاكي وجود روحي غير ملموس

انتي بتصرفاتك دي بتزعليه منك صدقيني و يتزعلي الله كمان

حطي ببالك ان دي ارادة ربنا و ربنا كده كاتب مش لازم ترفضي ارادته لازم تحمديه على كل شي

احنا في الدنيا ياما بنمر بتجارب و امتحانات لان الدنيا الفانيه دي هي مرحله بتحدد احنا رايحين فين

من خلال التجارب اللي بنمر بيها و الظروف اللي بتختبر درجه ايمانا بربنا لو احنا فضلنا ثابتين على الايمان بالله و مسلمين لأمره و مشيئته هنا ساعتها هنكسب الحياه الحقيقيه اللي ربنا وعدنا بيها المؤمنين بيه و الناس الكويسه

حبيبتي باباكي عند ربنا هو كتير مرتاح و مبسوط هناك ماتخليه يدايق من اللي بتعمليه في نفسك ده

ماتقللي ايمانك بربك ..... باباكي علمك الصلاه عشان هي اللي بتقربنا من الله و بتخلينا نعمل بوصاياه و بتثبت ايمانا بيه

باباكي زرع في قلبك الامل وحثك على متابعه دراستك و انك تحطي قدام عيونك حلم عشان توصليله

لا تضيعي اي حاجة باباكي علمهالك و هو عايزك تعمليها هو شايفك وحاسس بيكي لاتزعليه

كلميه بعد صلاتك و وقت ماتكوني محتجاله هو دايما معاكي بيصلي و بيدعي ربنا يكون معاكي

عشان خاطره كملي اللي بديتي فيه وهتوصلي وساعتها هتكوني اسعد انسانه في الدنيا لانك حققتيله احلامه وكل اللي رسمتوه سوى

ربنا معاكي ياقلبي

اولا يا جميل انا مقدر فعلا ان الانسان لما بيفقد انسان عزيز اوى عليه
كان اهم شىء فى حياته ممكن ده يعمل تاثير مش كويس على تصرفاته
بصى يا قمر خليكى قويه وادعى لوالدك وقربى من ربنا

ثانيا انتى بتقولى انك كنتى بتذاكرى عشان بابا وبتصلى عشان ربنا وعشان ترضى والدك
صدقينى والدك فراقه فراق جسدى بس ام دايما هيكون معاكى
مش لازم جنبك بس هو حاسس بيكى وكل ما تتفوقى هيكون سعيد
يمكن يكون هو مش موجود فى الدنيا بس حبه ليكى موجود وهيفضل باقى لاخر العمر
ارضى والدك وخليه فخور بيكى وصدقينى لو فكرتى شويه هتلاقيه ان معاكى فى كل مكان
وانه بيفرح لما بتفرحى وبيزعل لما بتزعلى

وربنا يرحمه ويبعد عنك الاحزان
واتمنى قريب اسمع ان البت القمر دى نجحت كده اوكى
ربنا يوفقك يا جميل
اخوكى شاعر القمر

كلامك وتفكيرك صعب جدا

مش هقلك تنسي ولدكـ، بس خليه في قلبك ديما

بالتوفيق يارب

بسم الله الرحمن الرحيم

بصى يا ساسو دلوقتى ربنا عز وجل بيقول

بسم الله الرحمن الرحيم

كل نفس ذائقة الموت
صدق الله العظيم

فكل انسان فينا مصيرة المحتوم هو الموت الموت هو الحقيقة الوحيدة فى الحياة كلها

انتى بتقولى انك مش هتقدرى تعيشى من غير ماولدك يكون وجود معاكى وبتتمنى الموت

دة غلط يا ساسو

طب متيجى كدة نرجع كدة للايام الرسول علية الصلاة والسلام حينما انتقل الرسول علية افضل السلام الى الرفيق

الاعلى الصحابة رضوان الله علية مصدقوش ان الرسول مات بل اصيبوا بالذهول

وطبعا الصحابة رضوان الله عليهم كانوا بيحبوا الرسول حب لايمكن ان يتخيلة احد

ولكن ماهو موقف ابو بكر رضوان الله علية قال ( ايها الناس من كان يعبد محمد فاءن محمد قد مات ومن كان يعبد الله فاءن الله حيا لايموت)
وجاء من بعد الرسول ابو بكر وعمر ... واشتد ءايمان الصحابة رضوان الله عليهم ونهضت الامة الاسلامية اكثر واكثر

الغرض من انى قولتلك الكلام دة ان حياتنا مش بتقف لموت انسان عزيز علينا لازم الحياة بتمشى

ولازم نبص لمستقبلنا ولازم نفكر فى المستقبل لان احنا عمرنا ما هنقدر نرجع الماضى تانى

يستحيل هنقدر نرجعة لازم نبص قدمنا لان احنا لو بصينا للماضى وللاشخاص اللى كانوا عزيزين علينا

مش هنقدر نكمل حياتنا وفى نفس الوقت حياتنا هتقف ومش هنقدر نرجعهم تانى

علشان كدة لازم نفكر صح

ولازم تعرفى ان ربنا عايز كدة ربنا عزوجل بيبتليكى بيشوف هتصبرى ولا لآ بيشوف هتعملى اية

ربنا اخذ منك والدك وانتى لازم تعرفى ان دى ارادة ربنا ولازم تعرفى ان انتى لو فضلتى طول العمر تبكى مش هترجعية
يبقى لازم تتقبلى الواقع

طب انتى ممكن تقوليلى مش هقدر اعيش من غيرة ولازم اموت انا كمان

هقولك يعنى انتى احسن من الصحابة رضوان الله عليهم هتقوليلى قصدك اية

اقولك انتى حبك لابوكى مهما كانت درجة الحب دى هتكون زى درجة حب سيدنا ابو بكر للرسول علية الصلاة والسلام

اكيد لآ

والصحابة بعد موت الرسول متوقفتش الحياة عندهم بل انهم مشوا على نهج الرسول علية الصلاة والسلام

واستمرت حياتهم وكانوا حطين الرسول امام اعينهم فى كل فعل بيقوموا بية ودى النقطة اللى عايزك تاخديها

انك تحطى والدك امامك على طول

تتفوقى فى دراستك علشان تدخلى الكلية اللى باباكى كان عايزك تدخليها

وتضحكى علشان والدك كان بيحبك وعايزك دايما تكونى مبسوطة

كدة انتى بتبرى والدك

وبعدين لو انتى فضلتى بحالتك دى تفتكرى انتى هترجعى باباكى طبعا مستحيل يبقى انتى تحاولى تتكيقى مع الواقع بتاعك

وبعدين بصى على حاجة تانية وهى ان ربنا عزوجل زى ما خد منك حاجة اداكى حاجة تانية

زى ما خد منك والدك اداكى اخ ليكى بيخاف عليكى واداكى ام بتحبك

يعنى كدة احسن ولا الناس اللى اسرتهم كلهم بتموت فى حادثة لا قدر الله ويبقى الانسان وحيد ملهوش اهل

يبقى انتى تحمدى ربنا وتصبرى وتقربى من اخوكى ووالدتك لانهم بيحبوكى

وتجتهدى فى دراستك وتدخلى كلية الهندسة

واياكى تسيبى الصلاة دى هى حياتك لازم تحفظى عليها

وتحولى تخرجى وتخرجى نفسك من الحالة اللى انتى فيها

وانشاء الله ربنا هيصبرك وتوكلى على ربنا فى كل شئ

وربنا بيقول

بسم الله الرحمن الرحيم
(ومن يتوكل على الله فهو حسبة)

صدق الله العظيم

وربنا يوفقك يا ساسو

ولو عزتى حاجة احنا كلنا معاكى وربنا يوفقك ويكرمك يارب فى حياتك

التعديل الأخير تم بواسطة سفينة الحب ; 05-12-2010 الساعة 07:24 PM
بقولك انتى ليه بتعملى فى نفسك جده ليه مش بتذكرى يعنى انتى فكرا انو هوا مش شايفك ومش حاسس بيكى لا ده معاكى فى كل مكان ولو بتحبى اوى زى ما انتى بتقولوى يبقا تذكر علشانو بردو علشان يبقا حققتى حلم بباكى حدا فى مماتو وادعيلو وصلى مش هوا كان عايز كده يبقا تعملى كل حاجه كان عايزا وبيتمنهالك هيكون مرتاح فى اخرتو فهمانى وكمان خلى بالك من ماما ولو ليكى اخوات خلى بالك منهم اكيد باب هيبقا فخور بيكى اوى صتقينى حولى تخلى معاكى على طول بانك تعملى كول حاجه كان بيحبها

انتى لو عاوزة تشوفى باباكى ادعيله بالرحمة
وادعى الله
انك تشفى فى احلامك
شكرا ليك ياعاطف بس انا كمان واللهى مش مصدقه اعمل ايه ربنا يصبرنى والله يرحمه ويرحم جميع اموات المسلمين

حبيبه قلبي الموت هو فراق جسدي مادي فقط روح باباكي معاكي

و اتأكدي انه هو شايفك و حاسس بيكي و مرافقك بروحه على طول

يعني هو لسه موجود معاكي وجود روحي غير ملموس

انتي بتصرفاتك دي بتزعليه منك صدقيني و يتزعلي الله كمان

حطي ببالك ان دي ارادة ربنا و ربنا كده كاتب مش لازم ترفضي ارادته لازم تحمديه على كل شي

احنا في الدنيا ياما بنمر بتجارب و امتحانات لان الدنيا الفانيه دي هي مرحله بتحدد احنا رايحين فين

من خلال التجارب اللي بنمر بيها و الظروف اللي بتختبر درجه ايمانا بربنا لو احنا فضلنا ثابتين على الايمان بالله و مسلمين لأمره و مشيئته هنا ساعتها هنكسب الحياه الحقيقيه اللي ربنا وعدنا بيها المؤمنين بيه و الناس الكويسه

حبيبتي باباكي عند ربنا هو كتير مرتاح و مبسوط هناك ماتخليه يدايق من اللي بتعمليه في نفسك ده

ماتقللي ايمانك بربك ..... باباكي علمك الصلاه عشان هي اللي بتقربنا من الله و بتخلينا نعمل بوصاياه و بتثبت ايمانا بيه

باباكي زرع في قلبك الامل وحثك على متابعه دراستك و انك تحطي قدام عيونك حلم عشان توصليله

لا تضيعي اي حاجة باباكي علمهالك و هو عايزك تعمليها هو شايفك وحاسس بيكي لاتزعليه

كلميه بعد صلاتك و وقت ماتكوني محتجاله هو دايما معاكي بيصلي و بيدعي ربنا يكون معاكي

عشان خاطره كملي اللي بديتي فيه وهتوصلي وساعتها هتكوني اسعد انسانه في الدنيا لانك حققتيله احلامه وكل اللي رسمتوه سوى

ربنا معاكي ياقلبي
زينه انا بجد مش عارفه اقولك ايه بجد متشكره جدا ليكى بس صدقينى انا مش عارفه اصدق انو بابا مات صعب عليا انى اصدق انا حاسه انو بعيد وجاى قريب اووووى استغفر الله العظيم ربنا يرحمه يارب متشكره كتير ليكى يازينه