الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

اطلع على الصحرا

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي اطلع على الصحرا
وقف الفنان الكبير عادل إمام يستمع للمشاجرة التي بين جاره وزوجته، وفجأة يفتح الزوج الباب ليجده أمامه .. فينصحه عادل: "اطلع على الصحرا" !!! .. لقد كانت المشاجرة تبدو خاصة بأمور عادية تخص الأسرة، ولكن الحقيقة أنها كانت عارضاً لمرض خطير وهو عجز الزوج جنسياً .. وهذه هي مشكلتنا .. أنه عندما تتعرض الأسرة لمشكلة جنسية تتجاهلها تماماً ولا تحاول حلها .. والنتيجة: تزداد المشاكل بين الزوجين، وكلما تهدأ مشكلة يتشاجران على أمر آخر وهكذا لا تنتهي المشاكل بينهما، وهذا كله بسبب اصرارهما على عدم التطرق للمشكلة الأساسية. ومن ضمن المشاكل الجنسية الحساسة عجز الزوج جنسياً، فنجد الزوج يشعر بأنه غير قادر على إشباع زوجته جنسياً، مما يجعله حسّاساً لأي كلمة أو تصرف تقوم به الزوجة، فيهيج ويثور عليها بسبب هذا التصرف أو القول، ولكن السبب الحقيقي لثورته هو شعوره بالضعف وأنه غير قادر على لإشباعها جنسياً. أما الزوجة فهي تحاول أن تنكر احتياجها للإشباع الجنسي، مبررة هذا بأنها أمور من الممكن التغاضي والتسامي عنها، ومع ذلك نجدها عصبية المزاج، وحتى لا تجرح زوجها تحول غضبها وعصبيتها إلى أولادها. كل هذه العوارض ولا يحاول أي من الطرفين أن ينظر إلى المرض محاولاً علاجه. الزوج يشعر بالخجل أن يلجأ للطبيب، والزوجة لا تريد أن تضغط على زوجها حتى لا تجرح مشاعره. ولكن هل يظل الوضع كما هو عليه؟.

عزيزي القارئ .. إن العجز الجنسي له أسباب كثيرة منها النفسي ومنها الجسدي، وكل منهما من الممكن علاجه ولكن بشرط أن تعلن عن هذا الاحتياج. إن الجرح الذي نتغاضى عنه ولا نحاول علاجه أو تطهيره، بمرور الوقت يتلوث ويصبح خطيراً، لذا فالإعلان عن هذا الاحتياج مهم. ويجب أن يعرف الزوجان أن العجز الجنسي لا يقلل من رجولة الزوج، فالرجل هو القادر على إدارة بيته بالحكمة والحب، والحكمة والقوة الحقيقية للرجل تظهر في هذه المواقف عندما يعلن احتياجه دون خجل ويصرخ من أعماقه "آه" .. حتى يجد المساعدة. لذا على الزوج أن يختار بين أن يعيش حياته مع زوجته في مشاجرات ومشاحنات، وبين أن يعلن عن احتياجه ويجد المساندة ويكمل الطريق مع زوجته بسلام. فقط عليه أن يقول:" أنا أحتاج"


ذات صلة:

افتراضي
تسلم ايدك يمان موضوع جميل اوى


افتراضي
تسلم ايدك بس ممش كل المشاكل بيكون سببها
الضعف الجنسى
ومش كل حاجه نتجه اللى العلاقه
فى حاجااااااااااات متير اسما من كده
وتحياتى


افتراضي
بجد الموضوع جامد


افتراضي
بجد الموضوع جامد

افتراضي
الف الف الف شكرا

افتراضي
تسلم ايديك يا نجمنا


افتراضي
شكرا ليك على الموضوع المتميز




مواقع النشر (المفضلة)


اطلع على الصحرا


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع