منتدي كريزى مان > >
الرجال يواجهون المواقف الخطيرة أكثر من النساء..
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

الرجال يواجهون المواقف الخطيرة أكثر من النساء..

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Eh S(17) الرجال يواجهون المواقف الخطيرة أكثر من النساء..
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الرجال يواجهون المواقف الخطيرة أكثر النساء..



الرجال يواجهون المواقف الخطيره أكثر من النساء:
واشنطن : أثبتت دراسة أمريكية حديثة أن دماغي الرجل والمرأة يتفاعلان بطريقة مختلفة مع المحفزات السلبية والإيجابية ، وأظهرت صور الأشعة أن دماغي المرأة والرجل يتفاعلان بشكل مختلف عند مواجهة الخطر.
وذكر الطبيب أندرزيج أوربانيك من جامعة "جاغيلونيان" في بولندا أن الرجال يركزون على الجوانب الحسية من المحفزات ويحاولون تحليلها لاتخاذ الخطوات الملائمة في حين تركز النساء على المشاعر التي تولدها هذه المحفزات.


وشملت الدراسة 21 رجلاً و19 امرأة، تمت مراقبة نشاطهم الدماغي بينما كانوا ينظرون إلى صور كمبيوتر صممت للتسبب بحالات عاطفية مختلفة، حيث عرضت مجموعة من الصور السلبية ،ثم مجموعة من الصور الإيجابية.


وأظهرت الدراسة أن النساء يتمتعن بنشاط أكبر في منطقة المهاد الأيسر في الدماغ حين يرين الصور السلبية، وهي المنطقة المسؤولة عن الألم والشعور بالملذات، في حين أظهر الرجال نشاطاً أعلى في منطقة القشرة الجزيرية اليسرى التي تتحكم بحالة الجسم الفيزيولجية.


ويتحكم النشاط في هذه المنطقة من الدماغ بالوظائف الجسدية اللا إرادية بما فيها عمليات التنفس والهضم ودقات القلب، وهو مسؤول أيضاً عن الطريقة التي يواجه بها الشخص الخطر وتحدد ما إذا كان سيهرب من التهديد أو يبقى لمواجهته.


وقال أوربانيك "قد يشير ذلك إلى أنه حين يواجه الاشخاص موقفاً خطيرا، يرجح أن يختار الرجال المواجهة أكثر من النساء".
وبينت الدراسة أنه حين رأت النساء الصور الإيجابية أظهرن نشاطاً أكبر في منطقة من الدماغ مسؤولة عن الذاكرة، ما يشير الى أن النساء يحللن الصور بخلفية أوسع ليربطن بين الصورة الإيجابية وذكرى معينة، إذ قد تذكر صورة طفل صغير المرأة بابنها حين كان طفلاً، في حين أن ردة فعل الرجال أقل عاطفية واكثر إدراكاً.

ذات صلة:

افتراضي
تسلم ايدك ندى على موضوعك الجميل دى

وفعلا موضوعك جميل جدا

تحياتى ليكى


افتراضي
تسلمي حبيبتي على الموضوع الجميل

ربنا يسعدك

Eh S(21)
تسلم ايدك يا ندى على الموضوع والمعلومات الجميله دي

ميرسي يا قمرايه


افتراضي
ميرسي نورتوا اجمل اعضاء حماده & كول & جوجو

ربنا يسعدكم يارب


افتراضي
تسلم ايديك يا دموع

موضوع جميل




مواقع النشر (المفضلة)


الرجال يواجهون المواقف الخطيرة أكثر من النساء..


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع