منتدي كريزى مان > >
الزوج ومريلة المطبخ ..هل تؤيد أم تعارض ؟؟؟
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

الزوج ومريلة المطبخ ..هل تؤيد أم تعارض ؟؟؟

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي الزوج ومريلة المطبخ ..هل تؤيد أم تعارض ؟؟؟

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

الزوج ومريلة المطبخ ..هل تؤيد تعارض ؟؟؟

تؤكد أحدث الدراسات التي أجراها "سكوت كولتران" عالم الاجتماع بجامعة "ريفرسايد" في كاليفورينا بأمريكا أن مساعدة الرجل لزوجته في أعمال المنزل يقوي الروابط الزوجية ويزيد أواصر المحبة أي أنه "كلما شارك الرجل أكثر في الأعمال المنزلية. كانت الزوجة أكثر سعادة".
فهناك ظاهرة انتشرت مؤخرا ربما تعد مؤشرا لتغيير فكر الرجل الشرقي الذي كان ينظر الي مساعدة زوجته في أعمال المنزل والمطبخ باعتبارها انتقاصا لرجولته وهيبته فتجد الكثير من الشباب والرجال الذين بلغوا سن المعاش يساعدون زوجاتهم من "نشر الغسيل. وكي الملابس وطهي المأكولات" فهل يجد الرجل في هذه الأعمال سعادته أم تقديرا لما تقوم به الزوجة من أعمال كثيرة فيحاول أن يخفف من الضغط عليها؟

وهل تقبل كزوج أن تلبس "مريلة" المطبخ؟

* عادل علي 55 سنة موظف المعادي يرفض أن يساعد زوجته في المطبخ لأن الرجل بطبيعة الأمر يتعب كثيرا في عمله وأن البيت يعد مكانا يستريح فيه وأن مساعدته لزوجته قد تكون في مذاكرة الأولاد أو شراء بعض المستلزمات معها لكن التنظيف والطبخ من مهام المرأة.
* ويؤيد مشاركة الزوج محمد نسيم 44 سنة محاسب الجيزة ويقول انه يعيش هذا الواقع منذ الصغر فأمه علمتهم أنه لا فرق بين البنت والولد ولكن بعد الزواج لمست اثر ذلك انه يزيد الترابط ويجعل الزوج متواضعا لخدمة أهل بيته لتأمين حياة كريمة.
* أيمن صلاح عبدالحليم 34 سنة القاهرة الجديدة انه يشارك زوجته ولايخجل من هذا خاصة أن طفلنا مازال صغيرا ويحتاج رعاية وشخصيا أساعدها بنشر الغسيل لأن الحياة تحتاج للمشاركة.
* د.مصطفي خليل 48 سنة طبيب المعادي يقول يكفي أن يكون لنا في رسول الله "صلي الله عليه وسلم" أسوة حسنة وهو المثل الأعلي لذلك فقد كان يساعد زوجاته في شئون البيت كان يخصف نعله ويرقع ثوبه ويحلب شاته ويقوم علي حاجة نفسه وذلك لم يكن يعقبه أو يقلل من شأنه.
وتشير الدكتورة نجوي محمود الشايب أستاذ علم الاجتماع بكلية البنات جامعة عين شمس إلي أنه مازال هناك نسبة كبيرة من الرجال والشباب يرفضون المشاركة في أعمال المنزل خاصة الذين يقضون غالبية الوقت خارج المنزل في أعمالهم.
لكنه نتيجة الاحتكاك الثقافي والانفتاح علي العالم الخارجي بدأت تتغير رؤية الشباب وتتغير فكرة المجتمع الذكوري وتنشئة الأم لأولادها علي التدليل وانه لا يقوم بعمل أي شيء في البيت وساعد علي ذلك الحياة العصرية والحالة الاقتصادية والأدوات الحديثة والمقصورة "كغسالة الأطباق والغلاية والميكروييف" علي مشاركة الزوج لزوجته لتسهيل المهم داخل البيت.
لذلك تؤكد د.نجوي أن منظور المجتمع الحالي وخروج المرأة للعمل ومساعدتها للرجل في إدارة البيت ودخل البيت واحتياج الحالة الاقتصادية للأسرة لذلك جعل أدوارها متعددة وبالتالي لابد أن يبادر الزوج بمشاركتها لأنها غير مضطرة للنزول للعمل إلا إذاكانت محتاجة لشيئين اثبات ذاتها والحالة المادية.
فكل من الزوج والزوجة لابد أن يعلم أهمية المشاركة أنها تقلل من حدة الخلافات وتساعد علي تنمية وتقوية العلاقة الحميمة وانهما بذلك يساعدان في تنشئة أطفالهم كما يروا أباءهم وأمهاتهم علي فكرة التعاون وروح الترابط وأن تصبح كل أسرة متكاملة.
ومثال ذلك "تقوم كثير من الحضانات التمهيدية بتنظيم يوم يتعلم فيه الطفل كيف ينظف ويغسل وكيف يرتب دولابه الخاص به لكي يتعلم كيف يتعاون". فلابد علي الزوجين تطبيق ذلك في حياتهما حتي يحصده أولادهم.

ما رأى الشباب ؟؟؟

ما رأى البنات الحلويين ؟؟؟؟

ذات صلة:

تسلم ايدك اختى ضى على الموضوع الجميل دى

بس انتى ذكرتى دكتورة مثلا

يعنى معظم وقتها غالبا خارج البيت
فى عملها وبالطبع زوجها نفس الشيىء

فاكيد وقت العمل فى المنزل هيكون لية جزء فى مساعدتها ومشاركتها فى عمل المنزل دون ادنى مشكلة

وبالطبع معظم الشباب الذين يرفضون المشاركة فى مسئولية الاعمال المنزلية

يبقى ليهم وجهة نظر خاصة فى شريكة حياتهم

واكيد دى كلة بيرجع للتفاهم بين الزوجين

تسلم ايدك

رد رائع حماده

به وعى ونضج كامل وما اجمل كلمة التفاهم التى ذكرتها بردك وبها يلين الحديد ويذوب

الف شكر حماده

التعديل الأخير تم بواسطة ضى القمر ; 01-25-2010 الساعة 11:26 PMسبب آخر : معلش حماده انا رديت بداخل ردك وعملت تعديل بدل ما اعمل اقتباس - اسفة معلش
اولا تسلم ايديك بجد يا ضى يا جميله

انا مش بشوف اى حاجه فى الموضوع ده غريبه عادى لان فى رجاله كتير من هوايتها المطبخ

وبرضه فى رجاله كتير بتشوف الموضوع ده ميصلحش ليها

ودى حاجه بترجع حسب شخصيه الانسان

رأيي إنى معارض الدكتورة نجوى دي بشدة

يعنى الانفتاح الخارجى اللى خلا الراجل يلبس مريلة المطبخ؟

ولا سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم اللى كان بيخيط ملابسه بنفسه وكان بيساعد زوجاته فى جميع أشغال البيت (رغم دعوته وإنشغاله بفتوحاته)

عندنا فى بيتنا بكل صراحة

المطبخ مش واقف على أمى أو والدى أو أنا

كلنا 24 ساعة فى المطبخ وكله بيحب لمساته فى الاكل

تسلم إيدك ضى

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

ههههههههههههه لا انا يا ضي بقا مش من هوات حتي اسلق بيضتين

ولا بحب المطبخ ولا ريحتة هههههههههههه

بس بعرف ناس كتير اوى مزاج عندهم يطبخو . اة وربنا

شكرا على الموضوع الجميل الخفيف دة يا ست الكل

تسلم ايدك

اولا موضوع جميل اووووووووى

بس انا عايز اقول حاجة

ان المطبخ لية هواتة

يمكن انا مليش
لاكن بعد اى تمرين...................لازم انا الى اعمل اكلتى لنفسى.........

يمكن بحب كدة......انتى عارفة بقى شوية الخضروات وكدى

اجمل وارق تحيات ليكى ياضى

اولا تسلم ايديك بجد يا ضى يا جميله

انا مش بشوف اى حاجه فى الموضوع ده غريبه عادى لان فى رجاله كتير من هوايتها المطبخ

وبرضه فى رجاله كتير بتشوف الموضوع ده ميصلحش ليها

ودى حاجه بترجع حسب شخصيه الانسان

شكرا حماده على ردك المنطقى

فعلا حسب الشخصية وحسب الاقتناع وحسب التربية

ربنا يوفقك حماده

رأيي إنى معارض الدكتورة نجوى دي بشدة

يعنى الانفتاح الخارجى اللى خلا الراجل يلبس مريلة المطبخ؟

ولا سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم اللى كان بيخيط ملابسه بنفسه وكان بيساعد زوجاته فى جميع أشغال البيت (رغم دعوته وإنشغاله بفتوحاته)

عندنا فى بيتنا بكل صراحة

المطبخ مش واقف على أمى أو والدى أو أنا

كلنا 24 ساعة فى المطبخ وكله بيحب لمساته فى الاكل

تسلم إيدك ضى

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

اكيد سيدنا محمد عليه افضل الصلاة واتم التسليم فهى خير قدوة لنا ولشبابنا

رد جميل عابر

لك كل التقدبر

ههههههههههههه لا انا يا ضي بقا مش من هوات حتي اسلق بيضتين

ولا بحب المطبخ ولا ريحتة هههههههههههه

بس بعرف ناس كتير اوى مزاج عندهم يطبخو . اة وربنا

شكرا على الموضوع الجميل الخفيف دة يا ست الكل

تسلم ايدك

ولا يهمك سيف ان شاء الله ربنا يرزقك ببنوته عسوله تحب المطبخ وتاكل من ايديها احلى الاكلات

نورت سيف

ربنا يسعدك

اولا موضوع جميل اووووووووى

بس انا عايز اقول حاجة

ان المطبخ لية هواتة

يمكن انا مليش
لاكن بعد اى تمرين...................لازم انا الى اعمل اكلتى لنفسى.........

يمكن بحب كدة......انتى عارفة بقى شوية الخضروات وكدى

اجمل وارق تحيات ليكى ياضى
رد جميل يا عبدو

هادىء ومنظم

تقديرى لك