الإهداءات
abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير    

ارجوكم حد يساعدنى

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

45 ارجوكم حد يساعدنى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكمـ يا كرازوية .. لعلكم بخير

انا حزين مكتئب طهقان ملان مخنوق مضايق حاسس ان العمر بيعدى من غير حاجه مفيده مع انى لسه 17 سنة
وبقيت ووحيد وضايع .. ومش عارف ايه اخرتها مع الدنيا دى .. الدنيا دى اللى مش بتراعى حد خالص .. ولا بتقدرحد .. ولا بتراعى مشاعر حد خالص .. ؛؛ انا بجد خلاص زهقت من الدنيا دى ..؛؛ ونفسى اعمل اى حاجة افصل بيها نفسى عن الواقع ده ..:: لو انى اشرب مخدرات حتى ..؛؛ بجد تعبت اوووووى .. وبقيت مستسلم للاكتئاب اللى انا عايش فيه ده ..؛؛ وانا عمرى مكنت مستسلم ابدا ..؛؛ وطول عمرى باحل مشاكل الناس ..؛؛ دلواتى انا اللى مش لاقى حد يحللى مشكلتى .. اصدى مشاكلى .. مشاكلى اللى مش عارف اخرتها ايه دى ...؛؛ بس بارجع واقول انى انا السبب الوحيد ف كل مشاكلى دى .. ايوه انا السبب ..؛؛ انا السبب انى مراعتش حق ربنا فيا ..: مع ان طول عمرى كنت مراعى حق ربنا.. انا دلوات والله باموت بالطىء علشان اتعذب اكتر واكتر . بس علشان غلطة عملتها انا ..خلاص محمد بقا ماركة مسجلة عند الناس ... والناس بقت تبصله بصة احتقار ..؛؛ بس انا والله نفسى ارجع محمد بتاع زمان .. وكل ماقول خلاص انا هارجع اهو .. وابقى ماشى ف الطريق المستقيم .. الاقى كل حاجة ضدى .. حتى الاقدار بتبقى ضدى .. مش كفاية الناس .. وكل ماقول خلاص انا هضرب الدنيا 500 شبشب .. الاقى الحاجة اللى تهدنى تانى .وترجعنى ورا .. حتى اصحابى اللى كل واحد فيهم ..مش مقدرنى خالص .. ولا محتوينى ..

ولما انا ابقى عارف ان صاحبى ده عاوز يحبطنى وانا فاهمه وهو بيعمل كده
اعمل معاه يعنى زى مبيعمل معايا كده واقول انا مش هقابل الوحش بوحش زيه ولا اعمل ايه بالظبط ؟؟

لما انا احس انى غريب وسط اهلى ووسط ناسى غريب عن اللى حوالية اعمل ايه ؟.
ولا الواحد لازم يعيش ف وادى والناس ف وادى تانى ؟

والله انا مش عاوز حد يحبنى ..بس عاوزهم يحتوونى ..نفسى ف اى حد كده اشكيله همى واقعد افضفله ويخدنى ف حضنه ويحس بيا ويطبطب عليا ويقولى متزعلش من الدنيا دى ..؛؛ نفسى ف حصن حنين يضمنى ويقولى متزعلش من الدنيا دى .. نفسى حد يدلنى ع طريق النور منين .. عاوز اولع النور .. بس حد يدلنى بس ..؛؛
ده مش كلام والله ..؛؛ ده احساااااااااس

ذات صلة:

ايه يا محمد بس مالك ايه اللى حصل لكل ده

بص هو انا مش فاهمه الموضوع بالظبط ومش عارفه ايه اللى حصل

بس واضح ان فى حاجه كبيره هى اللى اثرت عليك وخليتك تحس بالاحساس ده

انت لما تحس انك غريب وسط اهلك واصحابك وغريب عن الدنيا كلها متهيألى هتبقى المشكله فيك

يبقى تحاول تقرب من الناس وتتفاهم معاهم حتى صاحبك اللى بتقول ان هو دايما بيحبطك اتكلم معاه واعرف منه هو بيعمل معاك كده ليه

هو يمكن كل ما تتكلمو بيقعد يحبطك لان انت اللى سيبته يعمل كده وماسكتهوش من الاول

ان مش بجيب الغلط عليك بس انا مؤمنه بحاجه ان اى مشكله واى غلط بنقع فيه بنبقى احنا السبب فيه

ومفيش حد هيقدر يخرجنا من مشاكلنا دى الا نفسنا واحنا بس اللى هنقدر ناخد القرار فى حياتنا ومينفعش نخلى حد يقررلنا مصيرنا

وانت اوعى تفكر تعمل الغلط انت بتقول انك عاوز تعمل اى حاجه تغير بيها حياتك وبتقول ان لو كان حتى انك تشرب مخدرات

اوعى تعمل كده انت كده تبقى بتقضى على نفسك وبتغلط اكتر

بص انسى كل اللى فات والمشاكل اللى حصلتلك قبل كده وانت اكيد من جواك عاوز تتغير

فمتبصش للناس وماتديلهمش اهتمام وغير نفسك بس بطريقه صح وحاول تقرب من الناس

واهلك انت لو قربت منهم واتكلمت معاهم هتلاقيهم هما كمان بيقربو منك وهتلاقى فيهم الحضن اللى الحنين اللى انت بتدور عليه

واكيد اكيد اكيد هتلاقى ناس كويسه واصحاب بجد يخافو عليك ويشجعوك

وانت طبعا اكيد عارف مين من اصحابك كويس ومين مش كويس

ابعد بقى عن اى حاجه غلط وعيش بطريقه صح

واقولك على حاجه كمان ابدأ صلى كل صلاه فى مواعيدها واقرا قراءن بعد كل صلاه اقرا 4 صفحات من القرأن وكل يوم هتخلص جزء

والله هتحس براحه جميله اوى وهتلاقى كل حاجه بقت كويسه وربنا هيوفقك ان شاء الله

ومتشيلش الهم من دلوقتى انت لسه 17 سنه الحياه لسه قدامك طويله وياما هتشوف وهتقابل الحلو والوحش

عيش حياتك دلوقتى ودور على اللى يريحك ويبسطك وابعد عن الهم والنكد

وربنا يوفقك ويحققلك كل اللى بتتمناه ان شاء الله

ويارب اكون عرفتك افيدك واساعدك بحاجه

اهلا بيك ابو حميد

بص يا حبيب قلبى بجد انا مش عارف تفاصيل مشكلتك اية

بس الواضح من كلامك
وان بشتكى من الوحدة التامة

وعدم مراعاه الصداقة الجادة ليك
اولا يا اخى لا تستسلم للحزن ابدا

تقرب من المولى عز وجل فهو افضل صديق للك ولى

ثالثا طبعا اهم شيى ء ارادتك القوية والعزم

انك تساعد نفسك بجد لتخرجك من محنتك دى

اما ان كانت عن نظرة الناس ليك فاكيد

ان لو عملت كل دى هتلاقى نظرة الناس اتغيرت للاحسن طبعا

ولقيت محبتك رجعت ليهم تانى واصدقائك

بقوا زى زمان بس ياريت لا تستسلم للحزن

ولا لليأس

واجعل هدفك الاول التقرب من الله عز وجل

واهللك طبعا لانهم دول اول ناس المفروض انهم معاك ويحاولوا يساعدوك

وياريت تقبل صداقت اخ متواضع

اخوك حمادة عوض

وتحياتى ليك

ايه يا محمد بس مالك ايه اللى حصل لكل ده

بص هو انا مش فاهمه الموضوع بالظبط ومش عارفه ايه اللى حصل

بس واضح ان فى حاجه كبيره هى اللى اثرت عليك وخليتك تحس بالاحساس ده

انت لما تحس انك غريب وسط اهلك واصحابك وغريب عن الدنيا كلها متهيألى هتبقى المشكله فيك

يبقى تحاول تقرب من الناس وتتفاهم معاهم حتى صاحبك اللى بتقول ان هو دايما بيحبطك اتكلم معاه واعرف منه هو بيعمل معاك كده ليه

هو يمكن كل ما تتكلمو بيقعد يحبطك لان انت اللى سيبته يعمل كده وماسكتهوش من الاول

ان مش بجيب الغلط عليك بس انا مؤمنه بحاجه ان اى مشكله واى غلط بنقع فيه بنبقى احنا السبب فيه

ومفيش حد هيقدر يخرجنا من مشاكلنا دى الا نفسنا واحنا بس اللى هنقدر ناخد القرار فى حياتنا ومينفعش نخلى حد يقررلنا مصيرنا

وانت اوعى تفكر تعمل الغلط انت بتقول انك عاوز تعمل اى حاجه تغير بيها حياتك وبتقول ان لو كان حتى انك تشرب مخدرات

اوعى تعمل كده انت كده تبقى بتقضى على نفسك وبتغلط اكتر

بص انسى كل اللى فات والمشاكل اللى حصلتلك قبل كده وانت اكيد من جواك عاوز تتغير

فمتبصش للناس وماتديلهمش اهتمام وغير نفسك بس بطريقه صح وحاول تقرب من الناس

واهلك انت لو قربت منهم واتكلمت معاهم هتلاقيهم هما كمان بيقربو منك وهتلاقى فيهم الحضن اللى الحنين اللى انت بتدور عليه

واكيد اكيد اكيد هتلاقى ناس كويسه واصحاب بجد يخافو عليك ويشجعوك

وانت طبعا اكيد عارف مين من اصحابك كويس ومين مش كويس

ابعد بقى عن اى حاجه غلط وعيش بطريقه صح

واقولك على حاجه كمان ابدأ صلى كل صلاه فى مواعيدها واقرا قراءن بعد كل صلاه اقرا 4 صفحات من القرأن وكل يوم هتخلص جزء

والله هتحس براحه جميله اوى وهتلاقى كل حاجه بقت كويسه وربنا هيوفقك ان شاء الله

ومتشيلش الهم من دلوقتى انت لسه 17 سنه الحياه لسه قدامك طويله وياما هتشوف وهتقابل الحلو والوحش

عيش حياتك دلوقتى ودور على اللى يريحك ويبسطك وابعد عن الهم والنكد

وربنا يوفقك ويحققلك كل اللى بتتمناه ان شاء الله

ويارب اكون عرفتك افيدك واساعدك بحاجه
وربنا كلامك ريحنى اووووووى يا بوريو .. وكمان والله لسه متفرج ع حلقة من شوية لمصطفى حسنى كلامها بيدور حولين الكلام اللى جوايا
وان شاء الله اعمل بكلامك .. وكمان بحاول والله اقرب لربنا وبكل اخلاص .. لانى اسمع ان اللى يقرب من ربنا مش يحس الاحساس اللى انا حاسه ده
وشكرات ليكى يا عسل .. بس انا نفسى ف حد بس يترجم كل الكلام اللى جوايا بس للاسف مشاكلى مينفعش التلميح فيها حتى
بس شكرا ليكى اووووووووى وان شاء الله اعمل بنصايحك
يسلموووووووووو

اهلا بيك ابو حميد

بص يا حبيب قلبى بجد انا مش عارف تفاصيل مشكلتك اية

بس الواضح من كلامك
وان بشتكى من الوحدة التامة

وعدم مراعاه الصداقة الجادة ليك
اولا يا اخى لا تستسلم للحزن ابدا

تقرب من المولى عز وجل فهو افضل صديق للك ولى

ثالثا طبعا اهم شيى ء ارادتك القوية والعزم

انك تساعد نفسك بجد لتخرجك من محنتك دى

اما ان كانت عن نظرة الناس ليك فاكيد

ان لو عملت كل دى هتلاقى نظرة الناس اتغيرت للاحسن طبعا

ولقيت محبتك رجعت ليهم تانى واصدقائك

بقوا زى زمان بس ياريت لا تستسلم للحزن

ولا لليأس

واجعل هدفك الاول التقرب من الله عز وجل

واهللك طبعا لانهم دول اول ناس المفروض انهم معاك ويحاولوا يساعدوك

وياريت تقبل صداقت اخ متواضع

اخوك حمادة عوض

وتحياتى ليك
شكرا يا حمادة ع كلامك .. والله ارتحت اوووووى ربنا يخليك يا رب

وفعلا الواحد بيحاول يكون مع ربنا ويقول كله لله وخلاص مش للناس بس ساعات الواحد بيفيض بيه وبيزهق

وان شاء الله اعمل بكلامك

وانا اخواتى زادوا والله واحدة اسمه حمادة

يسلموووووووووو يا رب

بس يا حماة صلى على النبى و اهدى كده وكل حاجة هتتحصل باذن الله

بس انت علشان تشوف طريق النور انت مش عايز حد يدلك عليه لان معروف ان طريق النور مع ربنا

و انت عايز ترجع لطريق ربنا بس مش عارف و بتقول ان القدر و الناس و الدنيا كلها بتفق فى وشك

يا حبيبى لازم كده علشان ديه اختبارات من ربنا و المؤمن دايما مصاب صح

اما بالنسبة لمشاعرك و احساسك ديه مشاعرك انت و احاسيسك انت

انت اللى تتحكم فيها و انت اللى تتحكم فى نظرة الناس ليك

خليك محترم مع نفسك هتلاقى الناس كلها محترمة معاك

و المشكلة اللى قدرت توقع نفسك فيها اكيد بعون الله زى مقدرت توقع نفسك تعرف تطلع نفسك

و انا من راى تنفذ نصائح بوريو و تقرا 4 صفحات بعد كل صلاة من المصحف

علشان ترتاح

و انت 17 سنة يعنى كلها سنتين ولا 3 و تخطب يا عم ازاى بقى تشرب مخدرات ده كلام راجل هيبقى بعد كام سنة اب

و عنده مسؤلية بيت واسرة

حمادة ياحمادة.........................انتا روق بس كدة

................................وقول يارب.............................
كل حاجة نقصاك هيكون ليها صبب مسبب انك تحلها............

الدونيا مش قفش يامحمد .................الدونيا اخد وعطا

زى مهتيجى على زى مهيجى الوقت الى فية تفرحك

مش كل حلجة بنتمناها بتتحقق..........................

وربنا يوفاك

والله والله كلامكم يا جماعة ريحنى بجد
ونفسى والله اوصل لمرحلة الطاعة
اللى بدورها هتدينى الاطمئنان
بس انا ساعات اقعد اتكلم واشكى لربنا كده لانى مش بحب اتكلم اوووووى فى همومى والواحد بيستريح
بس بجد انا استريحت جدا من كلامكم واسلوبكم فعلا
وميرسى اوى ع كلامكم الجميل ده
اللى بجد خفف عنى اوى

معلش جيت متاخر
واهو ياعم لقيت
الحل
ربنا يسعد ايامك كلها

رغم أنا من ضمن مش فاهم المشكلة بس أحسن حاجة للأنسان أنه يحس بغلطه وميكررهوش تانى فأنا من نصحتى مش عايزك تيأس من الدنيا كل البشر بيخلطوا والدليل أن القرأن الكريم ذكر التوبة فى كل صورة فنتا
ارب من ربنا وأتمنى أن تكون بحالة جيدة وجزاك الله كل خير