منتدي كريزى مان > >
هل يخشى الرجل المرأة الذكية وذات الشخصية القوية؟
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

هل يخشى الرجل المرأة الذكية وذات الشخصية القوية؟

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Eh S(17) هل يخشى الرجل المرأة الذكية وذات الشخصية القوية؟
[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

هل يخشى الرجل المرأه الذكيه وذات الشخصيه القويه ؟؟

والسؤال لو تأملناه سنجده قد احتوى على مفهومين وهما ..
الذكاء .. والشخصية القوية ..
ويجدر بنا قبل أن نخوض فى الموضوع ذاته أن نعرف أولا
ما هو الذكاء ..
ومن هى الشخصية القوية وما هى مقومات كل منهما
الذكاء بتعريف بسيط .. هو مدى سرعه الانسان فى ادراك الحق بالنسبة لغيره ..
ومكان الذكاء هو العقل ..
والذكاء بهذا المفهوم .. يقودنا الى معرفة خطا شائع .. وأعنى به اطلاق وصف الذكاء على أصحاب القدرات الذهنية العالية بغض النظر عن أى شيئ آخر
وهذا غير دقيق ..

أما الشخصية القوية .. فقد وقع فى اطلاق هذا الوصف خطأ شاع آخر ..
فدرج البعض على الظن أن الشخصية القوية هى الشخصية الفظة الغليظة التى لا تتأثر بشيئ وهذا خطأ فادح
لأن الشخصية القوية بعكس هذا
وقوتها تأتى من قوة أدائها لواجبها وبالتالى لا تخشي لوما بالاضافة الى رجوعها للحق مهما كانت الصعوبات وتلك المعايير هى المقياس الحقيقي لقوة الشخصية ..
وكمثال ..
سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه أقوى شخصيات التاريخ الاسلامى بعد رسول الله عليه
الصلاة والسلام وصاحبه أبي بكر الصديق رضي الله عنه
لم تمنعه قوة شخصيته مثلا من الرجوع الى الحق عندما استجاب فى مسألة المهور لرأى امرأة من عامة المسلمين وقفت فعارضته وأبدت حجتها فتفوقت على حجة عمر فنزل على رأيها وقال قولته المشهورة " أصابت امرأة وأخطأ عمر

فهنا تبدت شخصيتان قويتان وهما شخصية عمر لذى عرف الحق فلم يمنعه الكبرياء من العودة اليه
وشخصية المرأة التى لم تمنعها مهابة عمر من قول الحق

وأيضا بالنسبة للمرأة ذات العلم المتفوق عن الرجل فى مواجهتها ..
فعمر رضي الله عنه فى حادثة اسلامه ..
وقف أمام قوة شخصية أخته فاطمة رضي الله عنها ومنطقها النافذ وعلمها المتفوق بالدعوة واستجاب فلزم
وكذلك الصحابة عند أم المؤمنين عائشة بنت أبي بكر رضي الله عنها وعن أبيها
كان الصحابة الأجلاء وهم عيون الفقه يرتوون من علم السيدة عائشة دونما خشية أو تكبر
أى أننا نخلص الى نتيجة بسيطة للغاية ..
أننا لو سمينا الأشياء بمسمياتها .. ستتضح الأمور جلية أمامنا
فالرجل ـ ان كان رجلا ـ لن يخشي

والمرأة الذكية ـ ان كانت ذكية ـ لن تـُخيف

وأخيرا ..

أريد اجابه على السؤال المطروح

راق لي

ذات صلة:

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

اولا ياست اطاطا على راى اسيرررر هههههه

توبك هايل ومميز كالعاده ياندى

بس انا راى المتواضع جدا جدا جدا

ان دى ترجع لحسب الانسان يعنى ممكن واحد يكون ف دماغه ان المراه

لو بقيت ازكى منه او ازكى منه مش هايعرف تعامل معاها ودايما يحسسها انه ازكى منها فيه كده

وفيه ناس تانيه بتقدر الزكاء والشخصيه القويه وتقول ان ده كويس ف المرأه وبتحترمها وبتقدر كده

بس انا راى ده او ده انا عن نفسى مش بخشى سواء كانت زكيه او دماغهااا قفل

هاتعامل مع الاتنين بدماغى انا مش بدماغها هيه ياست البنااااااااااااااااااااااات

بس فيه حاجه انا بحترم البنوته الزكيه جدا جدا وبحب النوع ده علشان مش بالساهل ينضحك عليه

وممكن الواحد يستفاد منها ف موافق

بجد بجد توبك هايل ياندوشه روووووووعه ياقمرايه

تسلم الايادى ياست الكل

ونورتى القسم يااااأرق ندى

يا راجل دة احنا كدة ظلمنا اطاطا معانا دى لو حصلت اللمبى يبقى كويس

هههههههههههههههههههههههههه

وانا من وجهة نظرى ان البنت حتى لو كانت شخصيتها قوية ومحدش بيقدر عليها بكلمة واحدة

رقيقة هتبقى عاملة زى الورقة فى أيدى

وانا بتعجبنى جدا البنت اللى شخصيتها قوية بس تكون معى الناس لاكن معايا انا يبقى هكسرها خالص

هههههههههههههههه وغالبا الشخصية القوية عند البنات بتقلب بجنان ودة اللى انا بموت فية

وبجد تسلم الايادى يا ندى

موضوع عسل بس مش احلى من اللى عملتة طبعا

والى الامام دائما

تحياتى

اولا واخيرا وفى النص كمان

تسلم ايديك يا بت يا ندوشه مواضيعك كلها ف ال ال ولا بلاش

فى الجون

توبيك روعه

انا وجه نظرى دى حاجه بترجع حسب شخصيه الانسان نفسه

حسب الشخصيه اللى بيخترها لشريكه حياته

تسلم ايدك يا قمر بجد موضوعك جميل اوى

دى طبعا لنوع الشخصية
فى شخصية قوية تكتسب اراء من اى شخصية اخرى
وفى شخصية قوية برضة ترفض اقتباس اى راى من شخصية اخرى
ودى بتتعب صاحبة الشخصية اوى وخصوصا ان كانت بنت
وشكرا ليكى تقبلى مرورى

الراجل عمرة ما يخاف من مراتة مدام بتحبو ويحبها

شكرا ليكي يا ندي على التوبك الجميل

لماذا يخشي الرجل المرأة الذكية صاحبة الشخصية القوية .. ؟!!
والسؤال لو تأملناه سنجده قد احتوى على مفهومين وهما ..

الذكاء .. والشخصية القوية ..

ويجدر بنا قبل أن نخوض فى الموضوع ذاته أن نعرف أولا
ما هو الذكاء .. ومن هى الشخصية القوية وما هى مقومات كل منهما ؟!!

الذكاء
بتعريف بسيط .. هو مدى سرعه الانسان فى ادراك الحق بالنسبة لغيره ..
ومكان الذكاء هو العقل ..
أعز خلق الله على الله كما ورد فى الحديث القدسي ... فبه يجازى وبه يُعاقب
والذكاء بهذا المفهوم .. بقودنا الى معرفة خطا شائع .. وأعنى به اطلاق وصف الذكاء على أصحاب القدرات الذهنية العالية بغض النظر عن أى شيئ آخر
وهذا غير دقيق ..
فالكافر مثلا ـ والعياذ بالله ـ لا يمكن وصفه بالذكاء مهما بلغت قدراته العقلية من نبوغ
لأن العقل الذى لا يقود صاحبه الى ادراك وحدانية الخالق هو عقل يفتقر الى الذكاء دون شك مع وجود كل تلك الأدلة التى تحفل وتصرخ بوجود الخالق سبحانه
أما القدرات الذهنية التى يقع بسببها الخلط ..
فهى المكر والدهاء وتلك القدرات من الممكن توظيفها حسنا وسوء
بعكس الذكاء

أما الشخصية القوية ..
فقد وقع فى اطلاق هذا الوصف خطأ شاع آخر ..
فدرج البعض على الظن أن الشخصية القوية هى الشخصية الفظة الغليظة التى لا تتأثر بشيئ وهذا خطأ فادح
لأن الشخصية القوية بعكس هذا
وقوتها تأتى من قوة أدائها لواجبها وبالتالى لا تخشي لوما بالاضافة الى رجوعها للحق مهما كانت الصعوبات وتلك المعايير هى المقياس الحقيقي لقوة الشخصية ..
وكمثال ..
سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه أقوى شخصيات التاريخ الاسلامى بعد رسول الله عليه
الصلاة والسلام وصاحبه أبي بكر الصديق رضي الله عنه
لم تمنعه قوة شخصيته مثلا من ارجوع الى الحق عندما استجاب فى مسألة المهور لرأى امرأة من عامة المسلمين وقفت فعارضته وأبدت حجتها فتفوقت على حجة عمر فنزل على رأيها وقال قولته المشهورة " أصابت امرأة وأخطأ عمر "
فهنا تبدت شخصيتان قويتان وهما شخصية عمر لذى عرف الحق فلم يمنعه الكبرياء من العودة اليه
وشخصية المرأة التى لم تمنعها مهابة عمر من قول الحق

وباسقاط تلك التعريفات على سؤالك السابق

" لماذا يخشي الرجل المرأة الذكية صاحبة الشخصية القوية ؟!

سنكتشف ببساطة أن السؤال خاطئ فى الأساس

فالرجل ـ هذا ان اتصف بمعايير الرجولة جنسا وطبعا وليس جنسا فقط ـ
أى رجل من المستحيل أن يخشي المرأة الذكية ..
لأن الذكاء سيقودها الى معرفة الحق واتباعه فبلا شك سيكون أثر ذلك واضحا فى مواجهة الرجل ..
فمن أين تأتى الخشية .. ؟!!
ونفس المنطق بالنسبة للشخصية القوية
وأيضا بالنسبة للمرأة ذات العلم المتفوق عن الرجل فى مواجهتها ..

فعمر رضي الله عنه فى حادثة اسلامه .. وقف أمام قوة شخصية أخته فاطمة رضي الله عنها ومنطقها النافذ وعلمها المتفوق بالدعوة واستجاب فلزم
وكذلك الصحابة عند أم المؤمنين عائشة بنت أبي بكر رضي الله عنها وعن أبيها
كان الصحابة الأجلاء وهم عيون الفقه يرتوون من علم السيدة عائشة دونما خشية أو تكبر

أى أننا نخلص الى نتيجة بسيطة للغاية ..
أننا لو سمينا الأشياء بمسمياتها .. ستتضح الأمور جلية أمامنا
فالرجل ـ ان كان رجلا ـ لن يخشي
والمرأة الذكية ـ ان كانت ذكية ـ لن تـُخيف

ميــــرسى

يانــــــدى

التوبيك جميل جدا
والله دائما متميزه فوق الوصــف
فائق ودى واحترامى ....

التعديل الأخير تم بواسطة ™¤ Ṁặĝϊ₡ ṂăŊ ¤™ ; 12-25-2009 الساعة 12:13 AM

ههههههه متقوليش اطاطا

توبك هايل ومميز كالعاده ياندى
ربنا يخليك يارب

بس انا راى المتواضع جدا جدا جدا

ان دى ترجع لحسب الانسان يعنى ممكن واحد يكون ف دماغه ان المراه

لو بقيت ازكى منه او ازكى منه مش هايعرف تعامل معاها ودايما يحسسها انه ازكى منها فيه كده

وفيه ناس تانيه بتقدر الزكاء والشخصيه القويه وتقول ان ده كويس ف المرأه وبتحترمها وبتقدر كده

بس انا راى ده او ده انا عن نفسى مش بخشى سواء كانت زكيه او دماغهااا قفل

هاتعامل مع الاتنين بدماغى انا مش بدماغها هيه ياست البنااااااااااااااااااااااات

جميله اوى الحته ديه هتتعامل معاه بدماغك انتا حتى لو كانت ذكيه اكيد هتحاول تتماشى معها والحوار هيكون اجمل بينكم

بس فيه حاجه انا بحترم البنوته الزكيه جدا جدا وبحب النوع ده علشان مش بالساهل ينضحك عليه

وممكن الواحد يستفاد منها ف موافق

فعلا عندك حق البنات الزكيه من الصعب حد يضحك عليهم وبيخرجوا من كل المواقف بزكاء

بجد بجد توبك هايل ياندوشه روووووووعه ياقمرايه

ميرسي لامى ربنا يخليك كلك زوق

يا راجل دة احنا كدة ظلمنا اطاطا معانا دى لو حصلت اللمبى يبقى كويس
كده يا اسير ماشى

هههههههههههههههههههههههههه

اضحك اضحك يا بوحه
وانا من وجهة نظرى ان البنت حتى لو كانت شخصيتها قوية ومحدش بيقدر عليها بكلمة واحدة

رقيقة هتبقى عاملة زى الورقة فى أيدى

يا سلام على الثقه

وانا بتعجبنى جدا البنت اللى شخصيتها قوية بس تكون معى الناس لاكن معايا انا يبقى هكسرها خالص

ههههههه ايه ده ليه بقى

هههههههههههههههه وغالبا الشخصية القوية عند البنات بتقلب بجنان ودة اللى انا بموت فية

بتحب الجنان اها

وبجد تسلم الايادى يا ندى

موضوع عسل بس مش احلى من اللى عملتة طبعا

والى الامام دائما

ميرسي اسير ربنا يخليك نورت الموضوع والله

اولا واخيرا وفى النص كمان

تسلم ايديك يا بت يا ندوشه مواضيعك كلها ف ال ال ولا بلاش

فى الجون

ميرسي حماده ربنا يخليك كلك زوق
توبيك روعه

انا وجه نظرى دى حاجه بترجع حسب شخصيه الانسان نفسه

حسب الشخصيه اللى بيخترها لشريكه حياته

ايوه فعلا عندك حق يا حماده ديه ترجع للرجل وطريقه اختياره ممكن يكون مش عاوزه بنت زكيه علشان متفهموش علطول عاوز بنت خام سذاجه مثلا والعكس صحيح