الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

هل تتركها لهذا السبب

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Question هل تتركها لهذا السبب
تتركها لهذا السبب

تتركها لهذا السبب

بعد استخارة ربنا تزوجت من إنسان بدا لي أنه متدين من أول يوم يعاملني معاملة الجواري ويلا كله بثوابه ، والسبب لأني سمراء مع أنه يعرف ذلك من أول يوم شافني فيه وكان دائم النظر على النساء في التلفاز والشوارع بشكل مستفز ، وعندما عاتبته بأدب قالي هو أنتي فاكرة نفسك متجوزة أبو بكر ، واكتشفت علاقته بواحده سوريه لمجرد انه شاف من وراء نقابها أنها بيضاء طلبت الطلاق والحمد لله أنا بين أهلي ولكن صدمتي في إنسان عمرة 43 سنه ويكون هذا تفكيره مع أنه منفصل من زوجة بيضاء كالشمع لسوء أدبها معه وتركت له أولاده وطلبت منه الخلع هو في كدا في الدنيا ويشهد الله كنت نعمة الزوجة بما أمر الله ورسوله .

تتركها لهذا السبب

إذا كان هذا هو السبب وحده الذي من أجله طلقك زوجك ، فلا يجب أن تحزني ، بل اشكري ربك علي أن خلصك من هذا الرجل محدود الفكر والأفق ، رغم عمره الكبير لأن الرجل الذي يكون اللون هو كل همه في الحياة ومشكلته الكبرى هو رجل لا يصلح زوجاً ولا يجب أن يكون ، فلا تندمي علي طلاقك بل احمدي ربك أنك لم تنجبين منه وإلا كانت المشكلة أكبر ولكنت تعذبت الآن بطفل صغير والده يعاني من مراهقة مستمرة .

صديقتي اطوي هذه الصفحة وانسيها كأنها لم تحدث ولا تبالي بما حدث فليس كل الرجال علي شاكلة هذا الرجل فهناك رجال كثيرون يحبون المرأة السمراء لجاذبيتها وجمالها ولو فتشت في تراثنا الغنائي لوجدت أكثر الأغاني كانت للسمر وقليلاً ما تجدين أغنية للبيضاء ، ولو رجعت إلي الشعر العربي لوجدت دواوين تمتلئ بها كتب الشعر تتغزل في السمراء ، فلا تحزني واستعيدي ثقتك بنفسك ؟، وكما أن هناك رجال مثل زوجك يهمهم اللون هناك آخرين كثيرين بفكرون فقط في زوجة صالحة محترمة ذات خلق ودين ذلك لأنهم يسيرون علي نهج المصطفي صلي الله عليه وسلم " فاظفر بذات الدين تربت يداك " .

ولذلك أقول لك إن زوجك إذا كان طلقك لأنك سمراء فتلك صفة لا تعيبك بل بالعكس ، ألا تخجلي من لونك لأنه لون الجمال والجاذبية ، يجب أن تفخري بلونك الأسمر وكم من عظماء تسيدوا التاريخ والدنيا رغم بشرتهم السمراء ، ولعلك تعرفين كما يعرف كل مسلم ومسلمة بلال الحبشي مؤذن الرسول صلي الله عليه وسلم وكم كان شأنه في الإسلام عظيماً ، وتذكرين أيضاً عنترة بن شداد العبد الأسود الذي ذاع صيته لفروسيته وشجاعته وشعره الفريد ، وإذا قرأت التاريخ الحديث لوجدت الزعيم الأفريقي نيلسون مانديلا والعملاق محمد علي كلاي ، والآن الرئيس الأمريكي أوباما ، والجميلة اللامعة أوبرا وينفري صاحبة أشهر برنامج في العالم ، ونجمتنا السمراء الجميلة لبني عبد العزيز .

ولو ظللت هكذا أضرب لك الأمثال لخططنا في ذلك كتب وموسوعات ، لكنني فقط أذكرك بأن اللون الأسمر لم يكن أبداً عائقاً أمام سعادة الإنسان وتحقيق طموحاته المشروعة ، طالما تمتع بالقيم وحسن الخلق ، وأنت مما لا شك فيه إنسانة جميلة وعلي خلق لكن صدمتك في زوجك أفقدتك توازنك ، ونسيت أن الأفضلية عند الله بالتقوى والعمل الصالح وليس بالبشرة البيضاء أو السمراء .

ونصيحتي لك هي أن تنسي هذه القصة تماماً ، وابدئي من جديد علي أساس سليم من الثقة في الله والثقة في النفس ، كوني علي يقين من أن الله حين اختار لك هذا اللون لم يرد بك إلا خيراً قد لا تدركين هذا الأمر الآن لكنك سوف تدركينه فيما بعد ، حين يعوضك الله بأفضل مما فقدت ويمن عليك بالزوج الصالح الذي تسعديه ويسعدك ، وترين كم كنت مخطئة حين حزنت علي رجل شغله الشاغل في الدنيا الشقراء أم السمراء ، لا تملي من الشكر لله علي نعمته ، واطلبي منه دائماً أن يرزقك بزوج صالح محترم يعرف قيمتك ويقدر قيمة الحياة الزوجية التي تبني علي أسس كثيرة ليس من بينها لون الزوجة .

أخيراً صديقتي من المهم جداً أن تتخلي عن أحساسيك السلبية وأفكارك السيئة بشأن ذاتك وأن تتعرفي علي قدراتك ومهاراتك ، وتتقبلي ذاتك وارضي عن نفسك واصبري فالله يحب الصابرين ويحب المتوكلين .

تتركها لهذا السبب

ذات صلة:

انا شايفه ان هو ظلمها مش هو الى اختاره سمراء وبعدين السمار حلو فى ناس بتحب السمر عادى يعنى

المهم المضمون والجوهر فى ناس كتير بشرتهم بيضاء وفى منتهى الجمال بس مفيش اخلاق مش كلهم طبعا

بس انا بردو بحب البشره البيضا ههههه

فعلا موضوعك جميل جنه

لون البشرة عمرة ما كان عقبة لحواء
اولا
انما الادب والاخلاق طالما فى حواء
موجودين والتدين طبعا
يبقى لاشيىء تانى يقلل من شاءن المراه

وبعدين دى رجل كان بيحاول يخفى
شخصيتة وراء التدين
ودى اولا مش خايف ربة اولا
ويمكن التصرف الى عملة دى ممكن
يكون دليل على ان الى بيعملة دى نقص فى شخصيتة
وتركبيتة

انا عارف انى طولت عليكم

تقبلوا مرورى

تسلم ايديك بجد جنه يا قمر ونورتى القسم كله يا جميل

وانا عندى وجه نظر

طلما المراه محافظه على نفسها

يبقى الكلام عليها اكتر لان هذه غيره من الاخرون

موضوع روعة يا سكر

كما عودتينا دايما

وانا بصراحة بميل للبشرة البيضاء اكتر

بس طبعا عندى فوق كل دة احترامها وادبها

يعنى مفيش مانع انى اتجوز واحد سمراء

لأنى مش بدور على واحدة بيضاء ولا سمراء الاهم من دة كلة

اللى انا هرتاح معاها واعيش عمرى معاها سعيد

وعلى فكرة السمار نص الجمال

واعرف ناس كتير بتحب البشرة السمراء اكتر من البشرة البيضاء

وبعدين لا اعترا ض على خلقة ربنا سبحانة وتعالى

ربنا يحميكم ويريح قلوبكم جميعا

تحياتى يا جانا

الحمدلله انها لم تنجب منه وربنا يعوضها خير منه

كان الافضل من البداية الا يتزوجها وهو يعلم انها سمراء طالما انها لا تعجبه فلماذا تزوجها من الاول ويظلمها معاه

ربنا سبحانه وتعالى يعوضها خير منه باذن الله

شكرا جنة

بجد موضوع جميله
جنه ودى حاجه مش جديده عليكى انتى علطول متميزه
فى مواضيعك
واول شىء كل حاجه قسمه ونصيب
وبعدين لو حتى هيا سمرآ
اكيد قلبها ابيض
وكلنا بنتعلم من الدنيا وبنستفيد
وانا لو مكانها اعتبرها تجربه او فتره وعدت
وباذن الله ربنا هيكرمها باللى يقدرها
ومش تحت شرط ان الست تكون جميله ولا حاجه انا من راى الشخصى
اهم حاجه انها تكون طيبه وبتعامل ربنا فى كل شىء

جنه بجد انتى متميزه جدآ تقبلى مرورى

Eh S(21)
انا شايفه ان هو ظلمها مش هو الى اختاره سمراء وبعدين السمار حلو فى ناس بتحب السمر عادى يعنى

المهم المضمون والجوهر فى ناس كتير بشرتهم بيضاء وفى منتهى الجمال بس مفيش اخلاق مش كلهم طبعا

بس انا بردو بحب البشره البيضا ههههه

ههههههههههههههه انا بحب السمر بقى

السمر دمهم زي العسل برده وزي ما قلتي الاخلاق اهم من كل ده

نورتي يا حبيبة قلبي انتي

Eh S(21)
فعلا موضوعك جميل جنه

لون البشرة عمرة ما كان عقبة لحواء
اولا
انما الادب والاخلاق طالما فى حواء
موجودين والتدين طبعا
يبقى لاشيىء تانى يقلل من شاءن المراه

وبعدين دى رجل كان بيحاول يخفى