منتدي كريزى مان > >
التفكير السلبى من الممكن أن يقوى الذاكرة
الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

التفكير السلبى من الممكن أن يقوى الذاكرة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

24 التفكير السلبى من الممكن أن يقوى الذاكرة
اذا تعكر مزاجك فلا تبتئس .. فقد اكتشفت دراسة أجريت في استراليا أن الحزن يجعل الناس أقل عرضة للانخداع ويزيد من قدرتهم على الحكم على الاخرين كما يقوي الذاكرة.


وأظهرت الدراسة التي أشرف عليها جوزيف فورجاس استاذ علم النفس في جامعة نيو ساوث ويلز ان الناس الذين يعانون من المزاج السلبي يكونون اكثر قدرة على النظر بعين ناقدة في البيئة المحيطة بهم مقارنة بالسعداء الذين يميلون عادة لتصديق كل ما يسمعونه.


وكتب فورجاس "في حين يعزز المزاج الايجابي فيما يبدو القدرة على الابداع والمرونة والتعاون والاعتماد على البديهيات العقلية يزيد المزاج السلبي من القدرة على التفكير المتيقظ الحذر وايلاء انتباه أكبر للعالم الخارجي."
وأضاف أن البحث توصل الى أن الحزن "يعزز استراتيجيات معالجة المعلومات الاكثر ملاءمة للتعامل مع المواقف الاشد الحاحا."


وفي الدراسة اجرى فورجاس وفريقه تجارب عديدة بدأت باستحداث شعور الحزن أو السعادة عن طريق مشاهدة افلام او تذكر احداث ايجابية او سلبية.


وفي احدى التجارب طولب من المشاركين الحكم على اساطير وشائعات ووجد ان الاشخاص الذين يعانون من حالة مزاجية سلبية اقل تصديقا لهذه الروايات.
وكان هؤلاء ايضا اقل اتخاذا للقرارات السريعة المبنية على أساس عنصري أو ديني كما كانوا اقل خطأ في تذكر الاحداث.
ووجدت الدراسة ايضا ان من يعانون من مشاعر الحزن كانوا أفضل في وصف حالتهم كتابة وهو الامر الذي قال فورجاس انه يظهر ان "المزاج السلبي الى حد ما قد يعزز فعلا اسلوب اتصال اكثر واقعية وتفاعلا وفي النهاية أكثر نجاحا."

وكتب فورجاس "المزاج الايجابي على اطلاقه غير مرغوب فيه.. فذوي المزاج السلبي اقل عرضة للخطأ في الحكم على الاخرين وأكثر مقاومة لاختلال الذاكرة كما انهم افضل في توجيه رسائل مقنعة."


ذات صلة:

افتراضي
والله موضوع جميل اوي يا بنديري

والناس ما هتصدق طبعا مزاجهم سلبي على طول

وميرسي على المعلومات الجميله دي

افتراضي
هههههههه أكيد ياجانا ما هيصدقوا

تسلمى ياجانا نورتى الموضوع

افتراضي
تسلم ايدك يا بنديرى ومعلومه جميله وجديده


افتراضي
ميرسى ليك بنديرى موضوع جميل
وانا برده بقول انا معدتش بصدق حد ليه اتارى من المزاج السلبى
هههههههه
تسلم ايدك

افتراضي
تسلموا دموع ومجرد ذكريات نورتوا الموضوع بوجدوكوا الكريم

Eh S(17)
الف شكر ليك على الموضوع و المعلومات حسيت انها صحيحه بجد


تسلم ايديك


افتراضي
شكرا زينا نورتى الموضوع بوجودك



مواقع النشر (المفضلة)


التفكير السلبى من الممكن أن يقوى الذاكرة


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع