منتدي كريزى مان > >
المدخن جاهل أم ماذا.............؟؟؟
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

المدخن جاهل أم ماذا.............؟؟؟

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي المدخن جاهل أم ماذا.............؟؟؟
قل لي لماذا تدخن ؟

· هل من أجل أن تتخلص من الضغط العصبي الواقع عليك؟ أشاروا عليك أنك تنفث التوتر والضغط مع دخان السيجارة فتهدأ وتستطيع التركيز في العمل؟

· هل كنت تجلس وسط مجموعة من الأصدقاء وبدءوا يدخنون فوجدت نفسك مضطرا للمسايرة والمجاملة ؟

· هل رأيت أكابر النجوم تنتشر صورهم في كل مكان والسيجارة معلقة في طرف الفم والإبتسامة الجذابة الآسرة على الطرف الآخر .... فنويت أن يكون شكلك أكثر جاذبية مما هو عليه وتناولت السيجارة لتدخنها ؟

هذه هي الأسباب الثلاثة الأكثر انتشارا للتدخين وهى أسباب كاذبة لا أساس لها من الصحة فلقد أثبت الدراسات الطبية الحديثة أن الضغط العصبي والتوتر لا يتأثر سلبا بالتدخين على العكس فالتدخين له آثار سلبية على الجهاز العصبي كما أنه لا يساعد اطلاقا على التركيز أو الإبداع على العكس. أما بالنسبة لمجاملة الأصحاب فهل أنت ضعيف لدرجة أن تنتحر أو تقتل نفسك من باب المجاملة ؟؟ هل شخصيتك سلبية إلي هذه الدرجة ؟ إنك لا تعرف أن تقول لا فيم يضرك !!!

نأتى للسبب الأكثر انتشارا بين الشباب :..المظهر الجذاب ..... ربما كان هذا صحيحا في الماضي قبل أن يكتشف العلم مساوئ التدخين أما الآن فلقد اختفى تقريبا التدخين من المجتمعات الراقية الأوروبية والأمريكية لدرجة حصر المدخنين في أماكن بعينها وكأن الرسالة إليهم: لستم مقبولين بيننا أثناء تدخينكم.

إن منظر الشاب الصغير والسيجارة في فمه مضحك ومبكى في نفس الوقت ..مضحك لأنه يتصور أنه بهذه الصورة دخل في مجتمع الرجال وهو بالضبط مثل الطفلة التي ترتدى ملابس أمها فتغوص فيها بشكل مضحك ينم عن تفاهة وطفولة ومبكى في حقيقة أنه يقتل نفسه وهو مازال غض صغير يتفتح للدنيا.

إن شاب في العشرينات لا يستطيع أن يستكمل شوط واحد في مباراة كرة لأن لياقته البدنية منهارة وينهج بعد دقائق هو شاب يستحق الرثاء ويدعو إليه.

لقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إياكم ومحقرات الذنوب فإنهن يجتمعن على المرء حتى يهلكنه....

ولقد أجمعت كل الفتاوى أن التدخين حرام في مصر والسعودية فهى وإن اعتبرتها من الذنوب الصغيرة ألا إنها بكثرتها قادرة على التردى بك قاع جهنم.

إن شعب مدخن معناه شعب منهك ..شعب مريض

هل تصورت كم تنفق دولة مثل مصرعلى علاج الأمراض الناتجة عن التدخين: 3 مليار دولار سنويا... والسعودية 3 مليون دولار على البند نفسه. هل تتصوروا حجم المبلغ بالنسبة لشعوب تحتاج إلي كل إمكانياتها ومواردها ؟



وأنت كشخص هل تستطيع أن تتخيل حجم إنفاقك على التدخين لو اعتبرنا أن متوسط عمرك 65 سنة وأنك بدأت التدخين من الخامسة عشرة ...هل تتصور كم أنفقت في خمسون عاما ,,, أرجوك تناول ورقة وقلم واحسبها ...ستجدها مئات الالاف .. هل تتصور ماذا كنت تستطيع أن تفعل بهذه الأموال؟ تغير السيارة ! تشترى بيتا أكبر !!! تتنزه !! تسافر حول العالم !!! باختصار كنت تستطيع أن تحيا حياة أفضل . هذه حسابات التدخين فقط غير ما ستدفعه لعلاجك من آثارها ولعلاج من حولك أيضا ..عشرات المئات من الألآف .. فماذا فعلت بالمال؟؟ أحرقته ... وليتك أحرقته فقط بل أحرقته وآذيت نفسك ومن حولك.

ثبت أن آثار التدخين السلبى خطيرة جدا على المحيطين بالمدخن : فـ65* من أمراض الجهاز التنفسى والحساسية عند أطفال لأباء وأمهات مدخنين.

نسبة الإجهاض أعلى بـ40* عند المدخنات ... وولادة طفل مشوه أعلى بـ30* هذا علاوة وفاة المواليد وعدم اكتمال نموهم.

وهذه أرقام أخرى أعلنتها منظمة الصحة العالمية: عدد الوفيات بسبب التدخين 4 مليون شخص في السنة في لبنان 3500 حالة وفاة, في الخليج 14000 في مصر 26* من الوفيات بسبب التدخين!!! وفيات السجائر أعلى من وفيات الخمور .. الوفيات الناتجة عن القاء القنبلة الذرية كانت ربع مليون فقط!!!

هل مازلت مصمم على التدخين ؟؟

هل مازلت تتصورين أنك امرأة أكثر جمالا ورقيا؟

والتدخين ينطبق على السيجارة وعلى الشيشة ولست أعرف من أين آتت المقولة أن الشيشة أخف ضرراً ... إن شيشة الفواكة تحتوى على فواكة قد تخمرت فبداخلها جزء من خمر ...ليس مسكرأ وهو يطير مع الدخان ولكنه خمر قل أو كثر

هل تعلم أيها المدخن أن كبرى شركات التدخين في العالم 52* من مبيعاتها التي تبلغ 88 بليون دولار تتم في العالم العربى ؟؟؟؟؟

تعالى معي نحاول أن تتوقف عن قتل نفسك وإيذاء الآخرين ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍!!! لن تستطيع .. بلى أنت قادر.. خفف من استهلاكك اليومى أو الأسبوعى .. أبدا حسبة لوجه الله تعالى حتى إذا ما أدركك الموت استطعت الإجابة يوم الحساب ... حتى تحفك الملائكة ... بدل من أن تحيط بك الشياطين فإن الملائكة تتأذى مما يتأذى منه الإنسان ( حديث شريف ).

الإختيار لك صحة ومال وجنة ورضوان الله وصحبة الملائكة أو مرض ورائحة كريهه وعقم وأطفال مشوهه وأصدقاء من شياطين الإنس والجن.

اقتباس:اتمنى كل من قرا هذا الموضوع وكان يدخن يجلس مع نفسه ساعه كامله ويفكر ويشووف بعد 20 سنه كيف راح يلقى نفسه وهو يدخن هل هو مريض سرطاني لاسمح الله هل هو مريض نوبات قلبيه ام خفقان ام ارتفاع ضغط مباشر هل والوجه والجسم راح يتاثر ولا لا هل اولاده زوجته راح يحبونه زي مايدخن او ومايدخن اكيد فيه فرق.. هل راح يكون بين مستشفى ومستشفى اخر عمره ويتعذب من الم هو قادر وقتها يوم كان في زهر عمره يبيعه ويتركه

وهذي صوور من اثار التدخين


نقره على هذا الشريط لعرض الصورة بالمقاس الحقيقي



فهل المدخن جاهل برايك ام ماذا


ذات صلة:

افتراضي
مش تحت شرط ان يكون جاهل بعلمه ولاكن من الممكن ان يكون جاهل بصحته

تسلم ايديك يا كول يا جميله على التوبيك الجميل اوى ده




افتراضي
بصراحة من اروع ما قرات يا بنوتة

هايل جدا التوبيك

و انا مش بحب المدخنين ولا بحب اقعد معاهم وهما بيدخنوا

و كله اضرار

بس ميرسى جدا


افتراضي
موضوعك جميل يا بنوتة

وبصى يا قمر المدخن مش جاهل بس المدخنين بيبرروا كده ازاى هى بصراحه فى وجهه اسباب تافهه

ومش مقنعه بس من وجهه نظرهم بيحسوا انها مقنعه

زى مثلا تشوفى شاب صغير يقولك انا بدخن عشان احس برجولتى وانى شاب طيب ما انت ممكن تبين للناس انك راجل

وشاب بشخصيتك ومعاملتك وكلمتك

وتلاقى واحد يقولك ايه انا بدخن عشان لما بتعصب السيجاره دى بتهدينى نفسى اعرف بتهديه ازاى وهى بتحرقه

وبتدمره وهى اللى بتسبب العصبيه دى واللى مزعلنى يا بنوته انهم عارفين اضرارها ومستمرين فى التدخين

بجد شبابنا محتاج لتوعيه كبيره اوى

معلش طولت عليكى بجد الموضوع روعه واختيارك روعه لموضوع مهم كده قمه فى الروعه

تقبلى فائق احترامى وتقديرى



افتراضي
تسلمي حبيبتي على الموضوع الجميل والمدخن مش جاهل بالعكس بدليل انه اكتر حد عارف اضرار التدخين

اتحدى اي حد مش بيدخن مش عارف انه كده زي ما يكون بيموت ببطء

وهتلاقي كل واحد وليه حجته وبتبقى مش اكتر انه بيداري غلطه وبس

تسلم ايدك يا قمرايه

افتراضي
[align=center]
مين ال انو جاهل بالعكس
المدخن اكيد عارف اضرار التدخين
والحمدلله
انى مش بدخن
سلمت يداكى على الموضوع الجميل
بنوته كــــــــــــــــــــــــــــــــــول
[/align]


افتراضي
تسلم ايدك يا جميل
بس انا عن نفسي بتخنق من دخان السجاير
والمدخن مش جاهل ولا حاجه
بس كل الحكايه ان وجهة نر التدخين للشباب بتختلف من واحد للتانى
يعنى دلوقتى تقريبا مش بقتش اشوف غير الاطفال الي ف ايديهم السجاير
ويبقو مبسوطين اوى وهم بينفخو كده
ال يعنى بيشربو بريل
ههههههههههههههههههههههههه

افتراضي
مش تحت شرط ان يكون جاهل بعلمه ولاكن من الممكن ان يكون جاهل بصحته

تسلم ايديك يا كول يا جميله على التوبيك الجميل اوى ده


مررررررسي ليك ياحماده انت اللى اجمل

افتراضي
بصراحة من اروع ما قرات يا بنوتة

هايل جدا التوبيك

و انا مش بحب المدخنين ولا بحب اقعد معاهم وهما بيدخنوا

و كله اضرار

بس ميرسى جدا
ربنا يخليك يا كيمو دايما رافع من معنوياتى
اكيد التدخين ليه اضرار كتير طبعا احنا اكتر شي بيجلنا الاضرار لان اكتر شخص عرضه للاصابه بامراض التدخين الشخص اللغير مدخنن بجلوسه مع المدخنين

ميررررررررررررررررررررررسي ليك ياكيمو ياقمر

افتراضي
موضوعك جميل يا بنوتة

وبصى يا قمر المدخن مش جاهل بس المدخنين بيبرروا كده ازاى هى بصراحه فى وجهه اسباب تافهه

ومش مقنعه بس من وجهه نظرهم بيحسوا انها مقنعه

زى مثلا تشوفى شاب صغير يقولك انا بدخن عشان احس برجولتى وانى شاب طيب ما انت ممكن تبين للناس انك راجل

وشاب بشخصيتك ومعاملتك وكلمتك

وتلاقى واحد يقولك ايه انا بدخن عشان لما بتعصب السيجاره دى بتهدينى نفسى اعرف بتهديه ازاى وهى بتحرقه

وبتدمره وهى اللى بتسبب العصبيه دى واللى مزعلنى يا بنوته انهم عارفين اضرارها ومستمرين فى التدخين

بجد شبابنا محتاج لتوعيه كبيره اوى

معلش طولت عليكى بجد الموضوع روعه واختيارك روعه لموضوع مهم كده قمه فى الروعه

تقبلى فائق احترامى وتقديرى
عمر مكان شرب السجاير كان يبين رجولت الرجل ولا تقدر السجاير انها تهديه من العصبيه هو بيكون فى فكره انها بتهدى فلما بيشربها بيهدا لان مخه مهيألو كده
ربنا يهديهم ويهدينا يارب
مطولتيش حبيبتى ولا حاجه
مررررررررررسي ليكى ياقمر



مواقع النشر (المفضلة)


المدخن جاهل أم ماذا.............؟؟؟


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع