منتدي كريزى مان > >
ادم ............ لحواء حقا عليك
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

ادم ............ لحواء حقا عليك

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي ادم ............ لحواء حقا عليك


ادم ............ لحواء حقا عليك






للرجال مصطلحاتهم الخاصة، وقاموسهم الذكوري، وألفاظهم التي يجيدون التعامل بها والتواصل من خلالها .

ولأن الرجال عمليون، فبالتالي يلجأون إلى الكلمات العملية القاطعة والحاسمة، بل والجافة في كثير من الأحيان !.

وكثير من الرجال يسقطون في فخ عدم التفريق بين زملاء العمل وشريك الحياة، فألفاظهم في الحالتين واحدة، وكلماتهم تحمل نفس الحدة والجزم .

ودعني أخبرك ببعض الكلمات والعبارات التي أقصدها :

1. لا .. لا .. لا ! : لفظ من حرفين، يتكرر ثلاث أو أربع مرات، حاملا رفضا حاسما وقاطعا ولا يقبل المناقشة، هذه الطريقة مثالية جدا في العمل، وتصلح للسكرتيرة، لكنها لم تُخلق لحياتنا الزوجية، وتصيب شريك الحياة بالضيق والألم .

2 أنا رجل.. لذا ـ ببساطة ـ أنا أعرف أكثر منك ! : يبتسم الزوج في غرور ويقولها بتلقائية كأنه يلقي بمعلومة علمية أثبتها العلم وأكدت عليها الأديان السماوية ! .


والرجال ليسوا دائما على صواب، ولم يتعلموا الحكمة في المهد، ولم يميزهم الله بإعطائهم عقلا فوق عقلهم، وإنما هي القوامة، بكل ما تحمله الكلمة من مسؤلية ينبغي ان يقوم بها، لا شرف موهوم يحاولون التكبر به على زوجاتهم، صدقني عزيزي الرجل لست متفردا لمجرد كونك رجل، وليس ما تقوله في جميع الأحيان صواب ! .

3. أنت لا ترين ما أراه : تعبير آخر يدل على الغرور الذكوري ! .

4. إنه واجبك : إخبارها أن هذا الأمر من واجباتها الزوجية، تعبير نقوله نحن الرجال عندما نحب تضييق الخناق على زوجاتنا، يمكنك ببساطة أن تنبهها إلى ما تريد تنبيهها إليه دون وضع الحدود والسياج واتهامها بالتقصير .

5 أنت دائما "تتعمدين ـ تحاولين ـ تصرين " : كلمة "دائما" تعد في حد ذاتها دليل اتهام !، فهي كلمة جزم وتأكيد، تصلح جدا وأنت تتعامل مع موظفيك، وتعتمد على ورق ومستندات، لكنها بغيضة جدا في علاقتنا الانسانية بشكل عام وحياتك الزوجية بشكل خاص .


6. لا أريد أن أسمع صوت : أمر ديكتاتوري، نلجأ إليه عند الغضب الشديد أو فقدان الحيلة، والأفضل منه أن تنعزل بعيدا، وتطلب شيئا من الهدوء .

7. أنت تشبهين فلانة أو فلان : التشبية أو المقارنة كلاهما مؤلم وغير محبوب، كلنا نعتز بذواتنا ولا نحب المقارنات أو التشبيهات .

8. أنت لم ولن تقدري حجم ما أفعله : العيش في عباءة الشهيد، والبكاء من جحود شريك الحياة، شيء يميل إليه الكثير من الرجال ويحبونه .

9. انتهى النقاش !
: قلها لسائق التاكسي وأنت تلقي له بورقة من فئة العشر جنيهات، قلها للموظف الذي يجادلك في علاوة أو زيادة في المرتب، لكن لا تقولها لزوجتك، إنه النقاش بشكل أكثر احتراما لذاتها وكيانها، ودون التعرض لكرامتها .

10 . فقط .. نفذي ما أقوله لك ! : هو إذن فرمان واجب النفاذ، ولتذهب إلى الجحيم دعاوى الديموقراطية والحوار الزوجي البناء . قلها عزيزي الزوج، واستمتع بحياة ملؤها السلبية والرتابة و عدم التفاعل الايجابي .



بالطبع قد تكثر الكلمات الذكورية الجافة أو تقل حسب تقدير المرء لعواطفة، وإيمانه بوجوب التعامل بشكل أفضل مع شريك حياته .



ما أطمح إليه ـ عزيزي الزوج ـ أن تخلع مع ملابسك كل ما تلبسه روحك وألفاظك وحواراتك من جو العمل .وأنت تلقي خلف ظهرك مشاحنات العملاء، وسخافات المدير، ومكائد الزملاء !. وان تستمتع أكثر بحياتك العائلية ..



انا حبيت انقلقوا راي رجل في جبروت زوج

ياريت اعرف ارائكوا كارجل

لكم ودي واعتزازي ياشِباب
الجيل

ذات صلة:

افتراضي
اولا تسلم الايادى يا فراشة

وانا من رائى ان كل الجمل دى صح وبتتقال

وبردة انا شايف ان البنت مهما اشتغلت او اتعلمت

مش هتفهم الدنيا زى الرجل

وطبعا انتى عندك حق المفروض الواحد يفصل بين بيتة وشغلة

ودة فعلا حق للزوجة على زوجها


تسلم الايادى يا قمر

والف شكر على النصيحة الجميلة دى


تحياتى

افتراضي
موضوعك حلو اوي يا فراشه

بس هوه سعات كتير بيبقى غصب عن الراجل

علشان دي الطريقه اللي بيتعامل بيها في شغله

وبتاثر على بيته وهو مش بياخد باله ان فيها جرح وتجاهل للزوجه

وتسلمي على النصايح يا عسل

افتراضي
اولا موضوعك فعلا جميل ياقمر

انا كمان من رأيى انه ممكن يكون غصب عنه

وطريقتة فى الشغل مأثرة عليه مثلا شوية

فلازم هى تستحمل يااما هو يحاول يفصل مابين دا ودا...


افتراضي
[align=center]نورتوني يا جماعه كلكوا

وانتوا عندكوا حق بس لازم الرجل يراعي الزوجه

لان هي لو استحملت مره مش هاتستحمل التانيه

الانسان طاقه ولو هي زعقت او علت صوتها

مش بيلتمس ليها العزر

نورتوني [/align]


افتراضي
موضوع حلو اوى يا فراشه بجد

تسلم ايدك

افتراضي
[align=center]نورتيني يا جاكي

ربنا يبارك فيكي


متحرمنيش من تواجدك في صفحاتي[/align]


افتراضي
موضوع جميل جدااا والله
والمفروض ادم يسمع كلام فراشتنا صح ولا ايه ؟ هههههههههه

افتراضي
[align=center]صح يا مني المفروض ادم يسمع الكلام

امال انا عامله الموضوع ليه

نورتي يا مني[/align]


افتراضي
تسلم ايديك بجد يا فراشه المنتدى

هو ممكن يكون فى ساعه غضب






مواقع النشر (المفضلة)


ادم ............ لحواء حقا عليك


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع