الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

اخطر طائر فى العالم

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

43 اخطر طائر فى العالم
اخطر طائر العالم

أخطر طائر في العالم "طائر الكاسواري"

هو طائر ضخم عاجز عن الطيران والذي يعتبر ثاني أكبر طائر في العالم شكله يشبه كثيرا النعامة، انه طائر الكاسواري أخطر طائر في العالم يعيش في وقتنا الحالي, حيث يبلغ طوله 150 سم تقريبا و يصل وزنه الى 90 كيلوغرام.

يعيش طائر الكاسواري في الغابات المطيرة جدا المتواجدة بأستراليا وغينيا, فهو يتوفر على قدمين قصيرتان لكنها أقوى من ذلك اذ يتوفر على مخالب حادة جدا و قوية تمكنه من اختراق الفريسة بسرعة, كما تمنحانه سرعة تصل حتى 50 كيلومتر في الساعة تقريبا.

يصنف من الطيور التي لا تستطيع الطيران, و ما يجعله أخطر طائر في العالم هو انه اذا شعر بتهديد من أي كائن كيف ما كان فانه يندفع اليه بسرعة كبيرة فينقض عليه و يركله بقدميه ومخالبه القوية جدا و الحادة لدرجة انها قادرة على التسبب في جرح كبير جدا بضربة خاطفة و الذي قد يتطور عند غياب العلاج مما يؤدي الى الوفاة!!

فهو طائر عدواني جدا لدرجة شديدة ومتقلب المزاج خصوصا إذا شعر بأنه محاصر.
ووفقا لموسوعة غينيس للأرقام القياسية فان طائر الكاسواري يعد من الحيوانات المهددة بالانقراض

و حقيقة فهو ذو مظهر جميل و اذا رأيته لأول مرة ستعتقد انه أليف و غير مؤذ, لكنك ستتعرف على الحقيقة اذا اقتربت منه لانه يعد أخطر طائر في العالم اذ قد تصاب بشيئين لا ثالث لهما اما ركلة قوية تتسبب في كسر عظامك أو حتى القتل, أو ضربة واحدة بمخلبه القوي التي تعد كافية جدا لتطعنك و تسبب لك نزيفا و بالتالي الموت المحتوم!


اخطر طائر العالم



ذات صلة:

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحان الله العظيم

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحان الله

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
تسلم علي المعلومه سبحانة الخالق

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحان الله العظيم

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحااااااااااااااان الله

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحان الله

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
يسلموووووووووووو

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
اعوذ بالله، الله يكفينا شره آمين

افتراضي رد: اخطر طائر فى العالم
سبحان الله

0000000000000



مواقع النشر (المفضلة)


اخطر طائر فى العالم


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع