منتدي كريزى مان > >
اطفال المزارع اقل عرضه للأمراض من اطفال المدينه
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

اطفال المزارع اقل عرضه للأمراض من اطفال المدينه

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Star اطفال المزارع اقل عرضه للأمراض من اطفال المدينه
وجدت الدراسات العالمية أن أطفال المزارع يتعرضون للحساسية أقل من غيرهم.

يهدف الباحثون لمعرفة ما إذا كان التعرض المبكر للمحسسات (المواد المحسّسة) له تأثير وقائي .

وتشير دراسة جديدة إلى أن الذين ينشؤون في مزرعة قد يساعدهم ذلك في درء أمراض الحساسية في وقت لاحق من الحياة.



ووجدت الدراسة أيضاً أن النساء اللواتي يقضين سنوات عمرهن الأولى في مزرعة، عادةً ما تكون رئتيهن أقوى من أقرانهن في الضواحي أو اللواتي يعشن في المدينة.

واقترحت أبحاث أخرى أن تعرض الناس للجراثيم والمواد المحسّسة، في مرحلة مبكرة من الطفولة يمكن أن يحميهم من الحساسية في وقت لاحق.

ووضع فريق من جامعة Melbourne تحت قيادة دارماج Shyamali Dharmage الأستاذ في مركز علم الأوبئة والإحصاء الحيوي، فرضية النظافة تحت الاختبار.

وحلل الفريق بيانات من مسح شمل أكثر من 10000 بالغ في 14 بلدا في أوروبا والدول الاسكندنافية وأستراليا.



وقال نحو 64 % منهم أنهم قضوا السنوات الخمس الأولى من حياتهم في قرية ريفية، مدينة صغيرة أو ضاحية مدينة.

وعاش نحو 27 % منهم في المدينة ونمى حوالي 9 % منهم في مزرعة.

الأطفال الذين قضوا سنوات عمرهم الأولى في مزرعة تزيد احتمالية امتلاكهم لحيوانات ولديهم إخوة أو أخوات أكبر سناً. وهم أيضاً أكثر عرضة لتقاسم غرفة النوم مع آخرين ولكنهم أقل عرضة لوجود أحد أفراد أسرتهم المقربين ممن يعانون من الحساسية.



على الرغم من أن دراستهم لم تثبت السبب والتأثير (النتيجة)، وجد الباحثون أن أطفال المزارع أقل عرضة لأمراض الحساسية، وأعراض الأنف أو رد الفعل المفرط للشعب الهوائية عند البلوغ مقارنة بأولئك الذين نشأوا في أي مكان آخر.

أطفال المزارع هم أيضاً أقل عرضة للإصابة بالربو أو حمى القش بنسبة 54 %، وأقل عرضة لأمراض الحساسية الأنفية بنسبة 57 % من أطفال المدينة.
ووجد الباحثون أيضا أن أطفال المزارع أقل عرضة للإصابة بالربو بنسبة 50 % من المجموعات الأخرى.

بالإضافة إلى أن النساء في جميع البلدان ال 14 اللواتي نشأن في مزارع، امتلكن رئات أقوى من أولئك اللواتي عشن في المدينة.
تم نشر البحث على الانترنت يوم 26 سبتمبر في مجلة Thorax.


ذات صلة:



مواقع النشر (المفضلة)


اطفال المزارع اقل عرضه للأمراض من اطفال المدينه


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع