منتدي كريزى مان > >
الاعداد السعيده والتعيسة
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

الاعداد السعيده والتعيسة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين1الاعجاب
  • 1 Post By rebel._.king

New الاعداد السعيده والتعيسة
لن نتطرَّق في هذا المقال إلى الرياضيّات مثل المتناولة للتعريف بالعدد الذهبي أو العدد باي، أو غيرها من الروائع العدديَّة، فليس للأعداد السعيدة تطبيقًا في الواقع ولا تتعدّى عن كونها عمليَّة طريفة تختص بها الأعداد الطبيعيَّة.



وتُقسَّم الأعداد الطبيعيَّة في هذا السياق إلى مجموعتين، أعداد سعيدة وأخرى تعيسة، ولمعرفة إن كان عددٌ ما سعيدًا أم لا، عليكم القيام بهذه الخطوات:
قوموا بتفريق الأرقام المكوِّنة لهذا العدد، ثم ربِّعوها (تربيع العدد: ضربه في نفسه)، ثمّ اجمعوا النتائج للحصول على عددٍ جديد يُطبَّق عليه نفس العمليَّة. استمروا بهذه الطريقة حتى تحصلوا على أحد هذين الرقمين: واحد أو أربعة.
في الحالة الأولى كما تُلاحظون لا وجود لإمكانية الاستمرار في العمليَّة فمُربَّع الرقم واحد هو واحد، وبما أنَّ هُنالك نهاية فسيُسمَّى الرقم المُختار رقمًا سعيدًا… بينما في الحالة الثانية ستُلاحظون سقوطًا في حلقة من تكرار نفس النتائج، في هذه الحالة يُصنَّف العدد على أنّه تعيسٌ.



فلنأخذ مثالين:
العدد 109
1²+0²+9²= 82
8²+2²=68
6²+8²=100
1²+0+0=1
للعمليَّة نهاية وبالتالي يُصنَّف العدد 109 مع الأعداد السعيدة.

وبالمقابل، يُمثل العدد 106 أحد أفراد مجموعة الأعداد التعيسة.

1²+0+6²=37
3²+7²=58
5²+8²=89
8²+9²=145
1²+4²+5²=42
4²+2²=20
2²+0²=4
وهنا سوف تُلاحظون التكرار:
4²=16
1²+6²=37

وهذا ما جعل الأرقام التي تُفضي إلى الرقم 4 تأخذ تصنيفًا آخر كون لا نهاية للعمليَّة حولها فسُميت بالتعيسة.

كما يجدر بالذكر أنَّ كُلَّ تغيير في ترتيب أرقام عدد ما لا يُؤثر في صفته، وهذا راجع لكون عمليَّة الجمع تبديليَّة. ففي المثال الأول مثلًا، بما أنَّ العدد 109 عدد سعيد، فإنَّ جميع الأعداد المكوَّنة من نفس الأرقام ستكون سعيدة: 901, 091, 190, 910, 019 بالإضافة إلى المكوَّنة من نفس الأرقام مع تخلل الأصفار لها على غرار الأعداد: 9010,900100, 100090.. وهكذا.


ذات صلة:

arry معجب بهذا.


مواقع النشر (المفضلة)


الاعداد السعيده والتعيسة


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع