منتدي كريزى مان > >
انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Arrow انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية
بدأت في العاصمة اليابانية طوكيو عمليات بناء أول محطة لقطارات تسير على وسادة مغناطيسية.
وحسب المشروع المقرر سيربط العاصمة طوكيو ومدينة ناغويا خط قطارات تسير على وسادة مغناطيسية طوله أكثر من 280 كلم.
وتجري عملية انشاء هذه المحطة والخط في تضاريس ارضية معقدة وصعبة، حيث تنشأ المحطة في منطقة فيها أحد مراكز النقل الضخمة في العاصمة طوكيو وهي محطة "شيناغاوا" التي ستقع على عمق 40 مترا تحت الأرض، وسيبلغ امتداد رصيفها 450 مترا.
ويذكر ان عمليات انشاء نفق طوله 25 كيلومترا في منطقة جبلية كانت قد بدأت في السنة الماضية على أن يتم انجازها عام 2025 ، حيث سيكون أحد اجزاء النفق على عمق 1.4 كلم. فيما من المقرر الانتهاء من جميع عمليات انشاء الخط في عام 2027.
تجدر الاشارة الى ان اليابان تدرس مسألة استخدام الوسادة المغناطيسية في حركة وسائط النقل منذ سبعينيات القرن الماضي، وفي عام 2011 وافقت الحكومة اليابانية على انشاء أول خط طوله 286 كلم بين طوكيو وناغويا بكلفة تقديرية تساوي 45.8 مليار دولار. ويعمل على تنفيذ المشروع 15 ألف شخص. ويتضمن المشروع مد هذا الخط عام 2045 الى مدينة اوساكي ثالث اكبر مدن اليابان.
ويختبر القطار حاليا في محافظة يامانشي حيث بلغت سرعته 603 كلم\ساعة واعتبر اسرع قطار في العالم. أي ان القطار سيقطع المسافة بين مدينتي طوكيو وناغويا في أقل من ساعة (40 دقيقة)، في حين تقطعها القطارات السريعة حاليا في ساعة واحدة و18 دقيقة.


ذات صلة:

افتراضي رد: انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية
ناس تستاهل الحياة

لأنهم مطبقين المقولة عش لدنياك كأنك تعيش ابدا

تسلم ايدك على الخبر الجميل

افتراضي رد: انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية
مميزالى الامام

افتراضي رد: انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية
بارك الله فيك
من عجائب كوكب اليابان



مواقع النشر (المفضلة)


انشاء أول محطة قطارات تسير على وسادة مغناطيسية


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع