منتدي كريزى مان > >
مصر تشتري حاملتي المروحيات من نوع ميسترال
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

مصر تشتري حاملتي المروحيات من نوع ميسترال

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين1الاعجاب
  • 1 Post By احمد بيسو

New مصر تشتري حاملتي المروحيات من نوع ميسترال

مصر تتفق مع فرنسا على شراء حاملتي المروحيات من نوع "ميسترال"







مصر تشتري حاملتي المروحيات نوع ميسترال






اتفق الرئيسي المصري عبد الفتاح السيسي مع نظيره الفرنسي فرانسوا هولاند على شروط حصول مصر على حاملتي مروحيات فرنسيتين من طراز "ميسترال" كانت فرنسا قد صنعتهما خصيصا بموجب طلب روسي.
وأفادت بذلك وكالة "فرانس برس" يوم 23 سبتمبر/أيلول.
يذكر أن الأنباء وردت اليوم الأربعاء أشارت إلى أن وفدا مصريا رفيع المستوى يبحث في العاصمة الفرنسية باريس شروط تسليم مصر الحاملتين المذكورتين، في وقت لم يتوصل فيه الطرفان حتى الآن إلى اتفاق نهائي بشأن قيمة الصفقة.
ومن المرجح من خلال ما يتسرب من أنباء حول الحاملتين، وبعد أن يتسلمهما الجانب المصري أن تناوب إحداهما في مياه البحر الأحمر والثانية في مياه المتوسط.
هذا وكانت مصر قد حصلت من فرنسا منذ عام 2014 على أربع سفن من طراز Gowind بقيمة مليار يورو، إضافة إلى فرقاطة FREMM بقيمة 900 مليون يورو، و24 مقاتلة من نوع Rafal بلغت قيمتها زهاء 3 مليارات يورو، كما اشترت القاهرة من باريس أسلحة أخرى بـ1,1 مليار يورو.
يشار إلى أن روسيا وفرنسا كانتا قد أبرمتا في 2011 عقدا تقوم باريس بموجبه بتزويد موسكو بحاملتي مروحيات من طراز "ميسترال" بقيمة 1,2 مليار يورو، ونص العقد على أن تتسلم موسكو في نوفمبر/تشرين الثاني الماضي الحاملة الأولى باسمها الروسي "فلاديفوستوك"، إلا أن الأوضاع في أوكرانيا والعقوبات التي فرضتها الدول الغربية على روسيا على خلفية تلك الأحداث حالت دون إيفاء باريس بالتزاماتها في إطار الصفقة.
واتفقت موسكو وباريس مطلع أغسطس/آب الماضي على فسخ عقد "ميسترال"، على أن يتاح لفرنسا التصرف بالحاملتين بعد تفكيك الأسلحة والمعدات الروسية التي ركبت على الحاملة الأولى وإعادتها إلى روسيا.


ذات صلة:

*لينا* معجب بهذا.
افتراضي رد: مصر تشتري حاملتي المروحيات من نوع ميسترال
خبر رااااااااااااااائع يابيسو
يارب يجعلك منبع الاخبار الجميله
وهذا مانتمناه لمصر ان تواكب كل جديد
وكل مره مع كل خبر جديد
يخص قواتنا المسلحه ندعو لهم
بدوام التوفيق من الله وان يحفظ جهودهم دائما
فى ظل الظروف الاقتصاديه السيئه لمصر
بالرغم من ذلك مازالت الاهتمامات والجهود
مستمره
شكرا لك ياخى العزيز اراح الله قلبك
كما ارحت قلوبنا تقبل
ودى وتقديرى




مواقع النشر (المفضلة)


مصر تشتري حاملتي المروحيات من نوع ميسترال


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع