منتدي كريزى مان > >
السيسي يفكر في التخلي عن منصب رئاسة الجمهورية
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

السيسي يفكر في التخلي عن منصب رئاسة الجمهورية

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي السيسي يفكر في التخلي عن منصب رئاسة الجمهورية
قال العقيد عمر عفيفي إن الرئيس عبدالفتاح السيسي يفكر في التخلي عن منصبه للمجلس العسكري ﻹداراة البلاد لفترة انتقالية تمهيدا لانسحاب الجيش من الحياة السياسية، بحسب ما أورده عن مصادر.

وفي تدوينة مطولة له عبر صفحته بموقع التواصل الاجتماعي الاجتماعي "فيس بوك"، كتب فيها: "السيسي يناقش التنحي والتخلي عن السلطة للمجلس العسكري وتعيين نائب لرئيس الجمهورية ( الخطة مستقبل وطن)".

وقال في تدوينته: "أفادت مصادر بأن السيسي ناقش اليوم الاربعاء 1 يوليو فكرة التنحي وتسليم السلطة للمجلس العسكري لأدارة شؤون البلاد لفترة أنتقالية للتمهيد لإنسحاب الجيش تماما من الحياة السياسية ومنعا لسقوط الدولة وعودة الأخوان للحكم".

وبحسب عفيفي، أكد السيسي أنه لابد من المصارحة بدون مجاملة ووضع الخطط البديلة تحسبا لأي طارئ وانه علي أتم أستعداد بالتخلي عن السلطة لو كان وجوده في الحكم هو المشكلة و مستعد لتسليم السلطة للمجلس العسكري لو كان ذلك سيحل مشكلة مصر وسيمنع انهيار المؤسسة من التصادم مع الشعب كما صرح السيسي أنه يؤمن بالقدر وان الأعمار بيد الله وأنه ممكن أن يموت في أي لحظة ولابد من الترتيب لذلك وعدم ترك البلاد في مهب الريح وأطلقوا علي الخطة (الخطة مستقبل وطن)".

وأضاف: "انقسم أعضاء المجلس العسكري بين رافض ومؤيد للطرح وأنتهي الأمر الي أعتبار الفكرة خطة يجب وضعها في الأعتبارإذا ما دعت الضرورة لتطبيقها وذلك لحماية المؤسسة العسكرية من الأنهيار والتفكك ووقوع أسلحتها في يد الشعب او في ايدي جماعات متطرفة".

وتابع: "اتفق الحضور علي مناقشة الطرح مع الشركاء والأصدقاء من الحكومات العربية والأجنبية لاستطلاع أرائهم ومقترحاتهم في ذلك الأمر".

وواصل: "يبدو ان ذلك الطرح بدا يأخذ شكل الجدية داخل المجلس العسكري بعدما أكدت التقارير الامنية أن شعبية السيسي تنهار بالتريج نظرا لعدم تحقيق أي أنجازات أقتصادية وتخلي رجال أعمال مبارك عن المشاركة في تشغيل المصانع المتوقفة وتشغيل العمال العاطلين كما أكدت التقارير أنخفاض الروح المعنوية بين الضباط والجنود ورفض البعض تنفيذ أوامر النقل لسيناء والمنطقة الغربية".

ذات صلة:

افتراضي رد: السيسي يفكر في التخلي عن منصب رئاسة الجمهورية
عمرو عفيفي >_<

] ده اخر شخص يتكلم عن وطنو .. كل كلامو اشاعة فقط كل فترة يعمل كده
\ تسلمي هديل على الاخبار




مواقع النشر (المفضلة)


السيسي يفكر في التخلي عن منصب رئاسة الجمهورية


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع