منتدي كريزى مان > >
مسرحية الداية والحانوتى ( الفصل الثانى )
الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

مسرحية الداية والحانوتى ( الفصل الثانى )

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين32الاعجاب

5propeller مسرحية الداية والحانوتى ( الفصل الثانى )
شخصيات المسرحية
النجم المتالق
) سمسم) فى دور عبدالواحد الحانوتى والنجمه المتالقه
ريم فى دور فوزيه [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد
والفنان العظيم طارقفى دور ابو العربى صاحب ورشة
_ وقعت إحدى ذراعيه فى الحرب وأغلق الورشة والنجم الشاب
تيتوفى دور العربى ابن ابو العربى
ومع نجمة الزمن الجميل النجمهلينافى دور أم فاتن بائعة كشرى جائلة
ومع النجمه الشابه جوجوفى دور الدكتوره فاتن
ومع النجم الاسطورى علاء لوشا فى دور المعلم كرشة الجزار
ومع الفنان علاء افندينافى دور مصايب صبى الحانوتى
ومع الفنان عبدالجوادفى دور بيبسى صاحب مقهى الشعراء
ضيوف الشرف الفنان
تركىفى دور ليفه المغسل الفنان
حسامفى دور الشيخ أحسنت المقرئ والفنانه
هديلفى دور ام قويق الندابة
مودى مزاجو فى دور الخطاط
باقى الشخصيات شخصيات ثانويه
مثل المهندس تيخا

الدكتوره فاطمه

الدكتوره زينب
صاحب مصنع شركة ايبكو
الرجل العجوز جدا
والمراه العجوزه جدا

سيده الحامل
زوج السيدة الحامل
زباين المقهى سيدة عاقر

المسرح : ( الزمن فى الصباح الباكر)
شارع فى منطقة شعبية ، محل عبدالواحد الحانوتى عليه سهم يشير ( الى الاخره) وسهم اخر يشير الى الدنيا ، فوزيه الدايه ، بجانبه محل مغلق لوفاة صاحبه – ورشة أبوالعربى – مغلق لحين عودة الابن عربى .. محل جزارة المعلم كرشة – جزء من مقهى ( تدخل فوزية الداية مسترسلة فى الكلام مع سيدة حامل )

فوزية الداية : معلوم مايربط الراجل بداره إلاعياله

السيدة الحامل :.وغلاوتك ماساكتا ، أربعة والخامس فى السكة
فوزية الداية :على يدى أهو كدا عمره مايسيبك ولا ممكن يبص لغيرك معلوم الخلفة الكتير تربط دماغ الراجل مايسرحش فى واحدة تانية الخلفة تربط جيب الراجل ماتروحش فلوسه لواحدة تانية واسمعيها منى نصيحة اشغلى بال راجلك بالعيال الكتير لخبطى كيانه بمشاكلهم ومصاريفهم فلسيه تضمنيه وصفه بلدى ماتقوليش لعدوك عليها . ( يخرجان )
الحانوتى :الشدة ربنا يقويكى يافوزية يامراتى ياحبيبتى ابعت ياعزو ابعت ياعزرائيل .
( يدخل رجل عجوز جدا – ميت إلا قليلا يختال بنفسه وبعمره أمام عبدالواحد )
الحانوتى :( يمسك به ) أنت إيه يأخى رايح جاى قدامى مخايلنى حس على دمك نشفت ريقى عليك ياتموت ياتبعد عن خلقتى ياساتر إيه ماسك فى الدنيا مش عايز تسيبها .
الرجل العجوز : سيب إيدك أنت مش عارف بتكلم مين ؟
الحانوتى : بااكلم مين يعنى أبوسبع ترواح
الرجل العجوز :أنا الملك مينا موحد القطرين أنا الملك تحتمس قاهر الهكسوس .
الحانوتى : إيه مين فين ؟
الرجل العجوز : أنا الملك خوفو بانى الهرم الأكبر وفكرة الخلود أنا المصرى القديم وحضارة وادى النيل .
الحانوتى :وأنا مش حاأسيبك إلا أما أجيبك أجلك ( مطاردة )
بيبسى :( ينظف المقهى ) يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم يارب ابعد عنى النحس وبوز عبدالواحد الفقر .
بائع كتب دينية :اشترى كتاب ربنا يرزقك ويوسع عليك
( شخصان يتجهان للمقهى يجلسان )
زبون 1 : قهوتين وشيشة .
بيبسى : وعندك الاصطباحة قهوتين وشيشة
الحانوتى : ( بعد عودته من المطاردة ) فلت منى حايروح فين أنا وراه والزمن طويل ( الى الجالسين على المقهى ) وحدوه يابشر مين يقول أنا .
زبون 2 : الى زميله عينيه حاتطلع علينا .
زبون 1 : إديله ضهرك .
الحانوتى : ( يقترب منهم ) ما الموت منين ياابن ادم تفوت.
زبون 2: جرى إيه يا أخينا شايفنا ماشيين فى جنازة .
زبون 1 : ولا ناصبين العتاقة ماتتصبح وتقول ياصبح .
الحانوتى : ولمؤاخذة ماوجهتش ليكوا كلام .
زبون 2 : أمال بتوجهه لمين ؟ للعفاريت ..
زبون 1 : بينا ياعم نغور من خلقته يلا نمشى .
الحانوتى : بالسلامة عقبال ماتغوروا من الدنيا كلها .
معا : روح الهى يخرب بيتك ( يخرجان )
الحانوتى : عمر بيتى ماحا يتخرب علشان مش حاتعمروا فيها ياروح أنك انت وهوه .
بيبسى : ( يخرجبالطلبات لا يجد الزبائن يجد عبدالواحد ) طليت يابوز الفقر طفشيت الزباين .
الحانوتى : باأدعى ربنا يرزقنى .
بيبسى : يعنى حايرزوقك بإيه مش بحياتهم .
الحانوتى : يعنى بلاش أدعى .
بيبسى : مش ناقصة إنك تدعى ياحانوتى رؤيتك بس لوحدها عالصبح أذية دعوة عاللى بيشوفك.
الحانوتى : ماتشوفش وحش .
بيبسى : إذاى ما أشوفش وحش وأنت سحنتك طول اليوم قدامى فى خلقتى .
الحانوتى : اللى يسمع صوتك يابنى أدام فى الدنيا ما يشوفكش وأنت ساكت فى التربة ماشى يا بيبسى مسيرك تقع فى إيدى حاأروقك اخر ترويق ، ترويق من العالى ، العالى قوى ، بس أقع أنت فى إيدى .

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

فاصل اعلانى
( انتى فى كريزى مان هتبقى ديماً فى امان

هتلقى احلى اخوات واحلى صحبه عليك بس
انك تجتب فى جوجل منتديات

كريزى مان ، هتلقى احلى صحبه واحلى اخوات
وكل الى انتى بتحلم بيه

هتلقيه اكتب ياله الموقع وادخل نو ) [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

عدنااستغر الله العظيم .. يارب
( يدخل أبوالعربى – ياخذ كرسى من المقهى متجها الى ورشته المغلقة لحين عودة ابنه من السفر فى الخارج )
أبوالعربى : قهوة يابيبسى .
بيبسى : أيوه جاى (يأخذ عنه الكرسى ) عنك أنت ياأبوالعربى ( يجلسه أمام الورشة ) وعندك المظبوط اللى يروق البال ويعدل الحال ويكفينا ربنا شر قطاعين الأرزاق .
الحانوتى : ولمؤاخذة ياأبو العربى ، أنت سايبها فى البيت ولا نسيت تجيبها معاك .
أبو العربى : استغفر الله العظيم يارب ، هى إيه دى ؟
الحانوتى : كلمة سلام عليكم ، دا اللى داخل على ميتين بيقولها وأنت داخل كدا لاسلام ولا كلام .
أبو العربى : استغفر الله العظيم يارررب
الحانوتى : جرى ايه يا أبوالعربى كل أما تشوفنى تستغفر تستغفر يكونش رؤيتك لى ذنب وعايز ربنا يتوب عليك منه ..
أبو العربى : أهو أنت قلتها بنفسك .
الحانوتى : مقبولة برضه منك حاأستحملك علشان بس عجزك ما أنساش يوم رجعتك م الحرب ودراعك مقطوع زعلت الناس كلها عليك الا انا ، فرحت .
أبو العربى : طبعا.
الحانوتى : مش فيك ليك انك رجعت بالسلامة معلوم ايه يعنى دراع ولا رجل ناقصين مافيش أغلى من الروح هى الكل فى الكل اه تموت هنا فى وسطنا وأدفنك بايدى مش عالجبهة .. تفقد .. مش ناوى بقا ؟
أبوالعربى : استغفر الله العظيم يارب يتوب على منك.
الحانوتى : مااقصدش اللى جه فى باللك .
أبوالعربى : نيتك الأعمى يشوفها .
الحانوتى : بصراحة نيتى الورشة ، أشتريها منك اه بدل قافلتها كدا على الفاضى .
أبوالعربى : تانى ياعبد الواحد حانرجع للموضوع دا تانى الورشة أبيعها الموت ارحم .
الحانوتى : مصلحه برضه .
أبوالعربى : ( يقف أمام الورشة فى خشوع )
الحانوتى : وكانك واقف على تربة بتقرا الفاتحة .
أبو العربى : وكمان خلتها تربة ..
الحانوتى : أمال أنا عايز أشتريها ليه .
أبوالعربى : بكره يرجع الغايب ويفتحها علشان ماتقولش عليها تربة .
الحانوتى : قصدك ع المحروس ابنك ، وهو فين ابنك دا ؟ اعزنى ما حتقولى سافر يشتغل ويجيب فلوس لجل ما يرجع يفتحها عشم ابليس فى الجنة عشم فرعون فى الدنيا .
أبو العربى : ( لنفسه ) المكن اللى فيها قدم ماعدش ينفع حيطانها جدرانها ماعادتش تستحمل وأنا حرب ورا حرب ورا حرب خلاص ماعادش فى أشغلها كل الباقى منى أحكى لابنى عاللى شفته وازاى حافظت له عالورشة وعلية أنه يبينيها من جديد يشغلها بأسلوبه وطريقته بس هو ييجى يرجع .
بائع كتب دينية : اشترى كتاب ربنا يطمن القلب ويرجع الغايب .
الحانوتى : مش لو كان ناوى يرجع اللى لبس البرنيطة الخواجاتى مايرجعش يلبس الطاقية ثم هو حايرجع يعمل إيه واحد بيشتغل بره بيكسب ومبسوط يبقى يرجع يعمل ايه يصرف الفلوس اللى حوشها شيله ياابوالعربى من دماغك شيله من فؤادك لو كان عايز يرجع كان زمانه رجع .
أبوالعربى : ابنى ابن بلدى ولازم يرجع لها .
بيبسى : المظبوط .
أبوالعربى : مش عايز سد نفسى ، سد نفسى .
بيبسى : ( الى عبدالواحد ) أنت إيه ياأخى ماوراكش غير أذية الخلق مش عارف أنزل طلب واحد منك أقفلها يعنى علشان تستريح ، اقفلها .
الحانوتى : ماتقفلها ولا حتى تهدها ، أقولك تبيعها ؟ أنا جاهز .
بيبسى : حسبى الله ونعم الوكيل فيك ياعبدالواحد ياابن أخرتها الترابية اللى ماتت ماحدش قال الله يرحمها.

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

فاصل اعلانى ( انتى فى كريزى مان هتبقى
ديماً فى امان هتلقى احلى اخوات

واحلى صحبه عليك بس انك تكتب فى جوجل
منتديات كريزى مان ، هتلقى احلى صحبه

واحلى اخوات وكل الى انتى بتحلم بيه
هتلقيه اكتب ياله الموقع وادخل نو )

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

عدنا يارب ولد ( ويسترها عليه من لوشا )
فوزية الداية : ( للسيدة الحامل )وهو إيه دا اللى مش عايز ياأختى بطلوا دا واسمعوا دا حد يكره العيال زينة الحياة الدنيا .
السيدة الحامل : ماقلناش حاجة بس هو بيقول مش قادر ماانتى عارفه جوزى صنايعى يوم شغال ويوم لاه . دا لو عرف انى حامل حايقتلنى .
فوزية الداية : ( بصوت منخفض ) مصلحه برضه يااختى الرزاق ربنا حرام ماتقوليش كدا وماحدش بيبات من غير عشا ولا حدش بيموت من الجوع ( يخرجان ) .
( يدخل المعلم كرشة الجزار من الناحية المعاكسة لخروج فوزية الداية ساحبا شخصا فى يده )
المعلم كرشة : لازم أجيبك فى ايدى سحب يعنى علشان تيجى يلا قدامك الحيطة اهى اكتب .
مودى . الذى يكتب : اكتب ايه يامعلم كرشة ؟
المعلم كرشة : يارب ولد ( ينادى على بيبسى ) أنت ياخروف يااللى اسمك بيبسى أنت ياتور ..
بيبسى : أيوه جاى طالما خروف وتور يبقى مافيش غيره المعلم كرشة الجزار وعندك الشيشة القوية للمعلم كرشة الجزار .
المعلم كرشة : ماقلت لك مش عايز أنت ايه مخك تور جاموسة .
بيبسى : أمال عايز ايه يامعلم ؟
المعلم كرشة : عايز فوزية الداية .
بيبسى : وعايزها بقه مظبوط ولا عالريحة ..
المعلم كرشة : هى ايه دى يا واد.
بيبسى : فوزية الداية يامعلم أنا قهوجى أجيب قهوة حلبة شيشة لكن فوزية الداية ….
المعلم كرشة : غور دانت دبحك ارحم .
بيبسى : اى خدمة يامعلم ..؟
المعلم كرشة : أف الله الغنى عن خدماتك .
الحانوتى : عايز اى خدمة .
المعلم كرشة : اللهم طولك ياروح .
الحانوتى : وليه بس الغلط دا وتطويل الروح .
المعلم كرشة : علشان أما أكون مستنى ولى العهد وعايز فوزية الداية قوم تيجىلى أنت وتقولى أى خدمة يبقى لازم أقول اللهم طولك ياروح هلى هذا اللوح .
الحانوتى : الحق على ان عايز أخدمك .
المعلم كرشة : خدمتك لى بصحيح تبعد عن خلقتى الساعة دى بدل ماأخلى الساطور يزور كرشك وياخد رقبتك بالحضن قلت ايه ؟
الحانوتى : قلت أكون حانوتى أحسن ما أكون ميت ( يبتعد ) .
مودى الذى يكتب : خلصت يامعلم .
المعلم كرشة : ماتكبر خطك شوية أمال يا أفندى .
مودى : ربنا بيشوف النيه يامعلم .
المعلم كرشة : أحرجتنى أقرا بقا اللى كتبته .
مودى : يارب ولد .
المعلم كرشة : ماتعلى صوتك شوية أمال يا أفندى .
مودى : ربنا سامع من غير ما نتكلم يامعلم
المعلم كرشة : برضه أحرجتنى طيب خد ( يعطيه لفة لحمة ) بالسلامة .
( أب واولاده يتجهون لمحل المعلم كرشة الاب مثل القلم الرصاص والابناء مثل الفيل يدرون حول اللحمة ولا يشترون )
المعلم كرشة : جرى ايه يا أفندى أنت جاى تشترى ولا تتفرج عمال تلف وتدور حوالين اللحمة يكونش فاكرها مزار سياحى ..
الاب المسكين : اشترى ايه يامعلم ( مشيرا الى اولاده ) دول ولا عجل جاموس يكفيهم .
الحانوتى : الى الاب ) ممكن أخدمك فى عيل ولا اثنين منهم ولا أقولك والله مايستاهل الخدمة الا أنت .
المعلم كرشة : يدى الحلق للى بلا ودان ويدى الودان للى بلا حلق دا يخلف دول وانا المعلم كرشة الجزار خلفتى كلها حريم مش عارف أجيب دكر واحد نفسى أعرف جبتهم ازاى لوحدك ؟
الاب المسكين : لا طبعا أنا والمدام بينى وبينك كل ما أخلف عيل أخس شوية .. كل ما أخلف عيل أخس شوية .
الحانوتى : ناقص لك عيل كمان وتجيلى .
الاب المسكين : بينى وبينك العيال بياكلو أكلى .
المعلم كرشة : زود الاكل شوية .
الاب المسكين : منين بينى وبينك أنا موظف ( يسعل بشدة يموت يحمله عبدالواحد وأولاده الى الداخل )
المعلم كرشة : لا حول الله يارب مات ونفسه فى اللحمة .
بيبسى : لا وأنت الصادق تلاقى بوز الفقر نشه عين جاب أجله .
المعلم كرشة : اللهم احفظنا خلينى فى اللى أنا فيه ياترى أنت فين يافوزية تكونش انشقت الارض وبلعتها .
بيبسى : مش بعيد ماهى متجوزة حانوتى .
المعلم كرشة : أنا رايح أشوفها ( يذهب )
بيبسى : والمحل ؟ لا حول الله يارب شوقه للولد حايطير عقله .
( تدخل فوزية الداية من الناحية المعاكسة لخروجه ومعها سيدة لا تنجب )
السيدة العاقر : أدالى سنة متجوزة ولسه ماخلفتش جربت كل الوصفات ومش عارفة أعمل ليه قالو لى مافيش غير فوزية الداية هى اللى تغيتك غيتينى ياست فوزية قبل جوزى مايهرب منى لواحدة تانية .
فوزية الداية : مش حايغيتك غير طربة خضة شديدة .
السيدة العاقر : ودى ازاى ؟
فوزية الداية : حاجة من اثنين يااما عبدالواحد جوزى ياخدك الترب – المدافن – باليل ويسيبك هناك لوحدك شوية .
السيدة العاقر : لا ياأختى دا انا أموت .
فوزية الداية : من عبد الواحد ولا قعادك فى الترب لوحدك القصد فيه طريقة تانية تقفى قدام قطر سريع ويكون جاى عليكى وقبل ما يقرب منك بحاجة بسيطة ترمى نفسك قدامه قصدى بعيد عنه اعملى كده وبكره تدعيلى ولما أولدك بايديه أه يا أختى حاكم وليه من غير خلفه مالهاش حد .
السيدة العاقر : طيب يا أختى كتر خيرك .
فوزية الداية : حاف كدا من غير فلوس هاتى اللى يطلع من ذمتك هو دا الخير بصحيح مش تدعيلى وتمشى .
بيبسى : المعلم كرشة كان بيسأل عليكى أجيب لك حلبة .
فوزية الداية : باأشربها عند الزباين ثم أنا جعانة وعايزه اكل نادر ، هى الولية أم فاتن ماجتش النهارده ؟
( تدخل أم فاتن على السيرة وهى بائعة كشرى متجولة ، تحمل على رأسها قفص خشبى يحمل حلة كشرى كبيرة أكبر صفقة باعتها طبق كشرى ثمنه ربع جنيه ) .
أم فاتن : الكشرى اللى يتاكل بالدقة ياكشرى أم فاتن ( يلتف حولها الاطفال ) .
طفل 1 : بشلن كشرى .
طفل 2 : أنا الاول جيت قبله
فوزيه الداية : مجايب ايديه وحياة عينية .
ام فاتن : كلكم حاتاخدوا كلكم حاتاخدوا أقعد بس على حيلى توب على بقا يارب .
بيبسى : ( ينزل عنها القفص والحلة ) أعملك شوية شاى كشرى يظبطوا دماغك .
أم فاتن : ما أنت عارف مابا أشربشى غير الميا مشروب الفقرا اللى زىى حاسبوا ياأولاد حاتوقعوا الحلة . غلب أيه دا يارب خلصنى بقا منه .
فوزية الداية : انت اللى جبتيه لنفسك ياما قلت لكى وما سمعتيش كلامى كان فى بطنك قصدى فى ايدك تكونى ست الستات وتخلفى صبيان وبنات ومش حتة بنت واحدة قضيتى عليها عمرك وضيعتى عليها شبابك ادينى شوية كشرى هاتى ( يعود الزمن 20 عاما للوراء ) مات جوزك كنت صغيرة وحلوة الف عريس كان رايدك ويتمناكى اللى عايز يقعدك فى بيت بدل قاعدة الشارع ونومتك فى حضن الطل واللى عايز يغندرك ويهنيكى بشبابك واللى . واللى .. وانتى كل اللى طالع عليكى بنتك فاتن قال ايه عايزه اخليها دكتورة ( نعود الى الزمن الحالى )
ام فاتن : خدى أشغلى بقك بالاكل يافوزية بدل الكلام فى الفات.
فوزية الداية : كترتى الدقة .
أم فاتن : بقيتى طماعة يافوزية وماكنتيش كده بس الظاهر ان اللى عاشر القوم أربعين يوم أصبح منهم .
فوزية الداية : طالما قلتى أربعين يبقى قصدك على عبدالواحد جوزى ماله يا أختى على الاقل انا لى جوز مش انت فرد بس احنا برضه لسه فيها وان دبلت الوردة ريحتها فيها انا عندى ليكى عريس .. أكبر منك وخلفوا .
أم فاتن : ياوليه سبينى أفرح ببنتى .
فوزية الداية : هى حاتجوز ؟
أم فاتن : جواز ايه بس نتيجتها النهارده اخر سنة الشهادة الكبيرة حاتبقى دكتورة الكشرى اللى يأكل بالدقة ياكشرى أم فاتن .
فوزية الداية : شوية ميا ياواد يابيبسى ابلع الكلام علشان مش نازل فى زورى .
بيبسى : ما قلبتهاش سبيل .
فوزية الداية : وماله أما تقلبها سبيل اكسب ثواب أحسن ما تكسب فلوس ( لنفسها ) تقولشى شوية الميا بتوعى همه اللى حاينقصوا النيل المعلم كرشه ماقالش لك راح فين .
بيبسى : حايكون فين بيدور عليكى نفسى أعرف أنت مش لسه مولده جماعته الاسبوع اللى فات واللى قبله واللى قبله .
فوزية الداية : ما انت عارف يا واد متجوز أربعة .
بيبسى : وعارف كمان أن انت اللى مجوزاهم له وفيهم وحده صحبتك ، لكن اللى ما اعرفوش إن كلهم بيخلفوا مع بعض ، على صنية واحدة ، أكيد شورتك ..
فوزية الداية : عايز يجيب الول ولى العهد واهى واحدة تخيب وواحدة تصيب خابوا ثلاثة لسه الرابعة ، يومها النهارده .
بيبسى : وأنا مافيش زبون واحد عايز يهوب ناحيتى ( يدخل المعلم كرشة )
المعلم كرشة : كنت فين يابومه بافقر يالى اسمك فوزيه قلبت عليكى الدنيا .
فوزية الداية : حاأكون فين يامعلم با أجرى على أكل عيشى .
المعلم كرشة: عيش ايه بس حد يبقى معاه اللحمه ويجرى عالعيش بس اه لو تنولينى المطلوب .
بائع الكتب : ( الذى يأتى دائما فى الوقت المناسب ) اشترى كتاب ربنا ينولك اللى نفسك فيه .
المعلم كرشة : الولد نفسى فى الوالد ..
أم فاتن : مالها البنات .
فوزية الداية : مالها لغيرها اسمها لغيرها، نسلها لغيرها مش لأبوها يا أم الدكتورة .
المعلم كرشة : عندى منهم دسته ، وكإنى ماخلفتش .
أبو العربى : ( خارجا من ورشته ) ويعنى الولدهو الخلفة ..
المعلم كرشة : هو السند اللى حايشيل اسمى ويمد فى عمرى ويمسك الساطور ويفتح المحل من بعدى .
الحانوتى : ( قادما من الخارج ) يديك ربنا طولة العمل يامعلم وحدوه متجمعين عند النبى .
المعلم كرشة : ( يكبه العفريت عند رؤية عبدالواحد ) خلصينى يافوزية قبل ما أصور قتيل النهارده .
الحانوتى : ينفعش أخلصك أنا منفعها بدستة يامفترى ، ومستخسر تنفعنى بروح واحدة لو الناس تموت قد ما بتخلف ناس ماعندهاش عدل وماعندهاش دم .
المعلم كرشة : دم أما يسيح منك حانوتى ميتين وبوز فقر بصحيح قسما باللى كسا العظام لحم لأعلقك دبيحة فى المحل واللى ما يشترى فيك يتفرج . ( مطارده )
فوزية الداية: خليك معايا أنا يامعلم أنا اللى حاأجيب لك الولد ولى العهد المعلم كرشة الصغير .
المعلم كرشة : ياخوفى تكونى بتعشمينى زى كل مرة وتطلع بنت .
فوزية الداية : لأ ياخويا ولد والمره دى ولد ناطقة البطن وقايله ولد ولا يكون غير ولج ( تخرج )
أم فاتن : قال يعنى البطن بتتكلم .. ( إلى أبوالعربى ) جهل بعيد عنك .
أبو العربى : ( الى المعلم كرشة ) حالك من حالى إحنا الاثنين مستنيين الولد .
المعلم كرشة : أيوه بس انا ابنى لسه فى علم الغيب فى بطن أمه وياعالم لكن أنت ابنك مسافر ومسيره يرجع .
أبو العربى :قلبى بيقوللى أنه راجع النهارده .
الحانوتى : كلمة وكل يوم بتقولها ولا بيرجعش زى المعلم كرشة كل خلفه يقول الولد ولا بيجيش الولد .
(يضحك سخرية منهم ) ( يدخل الرجل العجوز جدأ يقطع ضحكات عبدالواحد )
الرجل العجوز : ( يغازل أم فاتن ) خسارتك فى البهدلة ياأبيض أنت يا طعم ماتيجى نلم الشمل ونتجوز .
أم فاتن : بتكلمنى ؟
الرجل : باأكلم الكشرى .
العجوز : ( يمسك بها ) عايز اتجوزك يابيض ياطعم ..
الحانوتى : ولما أنت تتجوز مين اللى يموت ..
الرجل العجوز : أوعه سيبنى ..
أم فاتن : سيب الراجل ياعبدالواحد .
الحانوتى : مش عايز يموت أنا بقى حا أقتله .
الرجل : ( يفلت منه ) كان غيرك أشطر كان قدر نابليون ومدافعه ، أنا الازهر والسيد عمر مكرم كانوا قدروا الانجليز وبنادقهم أنا عرابى وسعد زغلول ، كان قدر الملك فاروق , انا عبد الناصر ، أ نا ثورة .
الحانوتى : يوليو والضباط الأحرار وأنا يا أنت .. ( مطارده )

فاصل اعلانى
( انتى فى كريزى مان هتبقى ديماً فى امان
هتلقى احلى اخوات واحلى

صحبه عليك بس انك تجتب فى جوجل
منتديات كريزى مان ،

هتلقى احلى صحبه واحلى اخوات
وكل الى انتى بتحلم بيه هتلقيه

اكتب ياله الموقع وادخل نو ) [فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

عدنا ( عبدالوحد يجلس أمام محله يدعوللرزق )
الحانوتى : وحدوه اتفضل ( الشخص يغير اتجاهه )(الى شخص اخر بدين متجه الى محل المعلم كرشة ) زباينك صحتهم حلوة يامعلم كرشة ( الشخص لا يشترى يجرى هربا من عين عبدالواحد )
المعلم كرشة : ( بقلق شديد ) كل دا بتوالدها النهار بحاله لو بتولد جاموسه كانت خلصت اشمعنى الخلفة دى اللى اتأخرت كدا نفس اللى بتولد ونفس بتولد وانا هو انا ايه بس اللى اتغير المره دى ؟ يكونش صحيح زى مابتقول الولد ايوه هو أكيد الولد .
الحانوتى : يهديك ربنا .
أم فاتن : الكشرى اللى يتاكل بالدقة ياكشرى أم فاتن اخر طبق واخر يوم .
الحانوتى : خير يا أم فاتن ؟ تكوبيش ناوية تودعى .
أم فاتن : ماتلخبطشى فى كلامك ياحانوتى .
الحانوتى : أنت اللى بتقولى اخر طبق واخر يوم .
أم فاتن : با اتكلم عن بيع الكشرى مش عن عمرى .
الحانوتى : وهوه بيع الكشرى ايه وعمرك ايه طب داانا متهيا لى انك ماتعرفيش تعملى حاجه فى الدنيا غير حاجة من اثنين ياتبيعى كشرى ياتموتى مالكيش تالت .
أم فاتن : بنتى فاتن النهارده شهادتها الكبيرة .
الحانوتى : تقولش اخى شهادة لا اله الا الله .
ام فاتن : شهادة الطب حاتبقى دكتورة وارتاح بقى من بيع الكشرى وقاعدة البرش بس هى تنجح .
بائع الكتب : اشتر كتاب ربنا ينجحها ليكى .
أم فاتن : يسمع من بقك ياه يلرب انا كنت اموت من الفرحه .
الحانوتى : قادر ياكريم يارب .
ام فاتن : ينجحها .
الحانوتى : تموتى من الفرحة .
ام فاتن : مش خسارة فيك ياحانوتى بس هى تنجح وابقى ام الدكتوره ياه ياب تبقى الفرحة الكبيرة .
أبوالعربى : الفرحة الكبيرة بصحيح يرجع ابنى مش مهم حضنى محتاجه الورشة اكتر منى .
المعلم كرشة : الفرحة الكبيرة بصحيح أخلف ولى العهد المعلم كرشة الصغير يكبر ويبقى المعلم كرشة الكبير يخلف المعلم كرشة الصغير يكبر ويبقى المعلم كرشة الكبير وهلم جره يفضل المعلم كرشة على طول .
بيبسى : الفرحة الكبيرة بصحيح يجي لى زبون زبون واحد نفسى أشوف زبون يارب زبون واحد يا ناس .
( فى هذه الاثناء يضحك عليهم عبدالواحد عليهم )
الرجل العجوز : ( يضرب عبدالواحد على مقعدته ) بتضحك على ايه ( يجرى عبدالواحد وراءه ) .

( انتى فى كريزى مان هتبقى ديماً
فى امان هتلقى احلى اخوات واحلى صحبه
عليك بس انك

تكتب فى جوجل منتديات كريزى مان ،
هتلقى احلى صحبه واحلى اخوات وكل الى انتى

بتحلم بيه هتلقيه اكتب ياله الموقع وادخل نو )
[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد
عدنا خبطتين فى الراس .. ثلاثه يا معلم

( يدخل شخص متفرنج قادم من سفر انه العربى وامامه البودى جارد الذى يفسح له الطريق )
البودى جارد : ( الى بيبسى ) بليز بليز .
بيبسى : ( يفرح ) زبون وماله مابيلزشى ليه ( ينادى ) وعندك واحد بليز وصلحه .
البودى جارد : كمن مستر عربى كمن .
العربى : ( على رأسه برنيطه وبين أصابعه سيجار ) هاه وخلصوا اجراءات الجمارك ؟
البودى جارد : اتصلت بيهم والالة على وصول .
العربى : يبقى مش فاضل غير المكان اللى حاننصبها فيه الة غالية وعايزه تجهيزات خاصة .
البودى جارد :والمكان دا سيادتك فين ؟
العربى : ( مشيرا الى الورشة ) ورشة ابو العربى ( يتجهان للورشة ) .
بيبسى : نسيت أساله الــ بليز دا يطلع ايع وهوه راح فين ؟
العربى ( ببرود الى والده الجالس امام الورشة ) إذيك ماى فازر .
أبو العربى : ( يكون ظهره له يتحسس صوته بأذنه يتلمس أصابعه يستدير له يخلع عنه البرنيطه يتأمله يصرخ ) ابنى . ابنى . ابنى رجع ياناس ابنى رجع ياناس .
المعلم كرشة : حمد الله عاالسلامة ياسى عربى عقبال مااشوف ابنى انا كمان ماتشدى حيلك أمال يا فوزية .
أبوالعربى : وحشتنى قوى ياابنى وحشتنى ( الجميع يباركون ) سلم عالناس وتعالى نروح نفسى اقعد معاك أتملى عاالناس وتعالى نروح نفسى اقعد معاك اتملى فيك تحكيلى واحكيلك هاه وعملت ايه السنين اللى غاتت دنيتى كانت مضلمة من غيرك .
العربى : بعدين ماى فازر بعدين نتكلم المهم دلوقتى الورشة .
أبو العربى : الله ينور عليك الله ينور عليك هو دا الكلام المهم دلوقتى الورشة .
العربى : عايز أجهزها علشان انصب فيها الاله الى جايبها معايا معلش ماى فازر مالحقتش اجيب لك حاجة معايا هدايا يعنى .
أبوالعربى : اذا كان على انا مش عايز حاجة المهم الورشة تفتحها وتشغلها الورشة هى كل حاجة ما تتصورش قد ايه كانت منتظرة رجعتك ونفسها تشوفك ويمكن اكتر منى كمان .
العربى : هى ايه دى مافازر ؟
أبوالعربى : الورشة يا ابنى احنا لينا مين غيرها .
العربى : لسه زى ما انتوا ياعالم ياتالت وعمركوا ماحاتتغيرا بتدخلوا المشاعر فى كل حاجة حتى الحجر والحديد عايزين تخلوه يحس يشتاق يستنى ويحب علشان كدا عمركوا ماحا تتقدموا ..
ابوالعربى : ايه لزمته ياابنى الكلام ده دلوقتى خلينا فى فرحة رجوعك ( أصوات زغاريد ) سامع هلت الافراح على قدومك .
بيبسى : جايه منين الزغاريد دى ؟ باينهامن عند ام فاتن .
ابوالعربى : يبقى أكيد بنتها نجحت فاكرها ياابنى فاتن بنت بتاعة الكشرى تصور بقت دكتورة .
بيبسى : اعمل لضيفك حاجة ؟
أبو العربى : ضيف مين ياعبيط دا ابنى عربى .
بيبسى : الاستاذ عربى بالحضن ( عربى يبتعد ) حمدالله على السلامة مابدهاش بقا ياابوالعربى دى لازمها شربات اه .
ام فاتن : وتسقى الناس كلها الصغير قبل الكبير بنتى نجحت واخذت الشهاده الكبيرة مش حا ابيع كشرى تانى مش حاافرش عاالارض واقول اوعه يا واد واوعى يابت بنتى نجحت وبقت دكتورة حااكل واشبع مش حا اوفر ثمن كتاب او قلم مش حا اخاف من بكره حاالبس جلابية جديدة وطرحة بيضا ايوه بنتى قالت لى لما أنجح حاعوضك عن كل حاجة ( تكرر) .
أبو العربى : لسه واقف ياواد يابيبسى روح ياواد بل الشربات .
بيبسى : جاهز وحاالف بيه على كل الناس .
الحانوتى : أعوذ بالله ايه اللى بيحصل دا فرحانة الناس ليه كدا انت ياواد يامصايب انت يازفت .
مصايب : أيوه يامعلم .
الحانوتى : شايف اللى شايفه ياواد وايه داير بيه الواد بيبسى دا ؟
مصايب : مش دم يامعلم .
بيبسى : اشرب شربات نجاح الدكتوره فاتن اشرب شربات رجوع سى العربى بالسلامة .
الحانوتى : خبطتين فى الراس ياواد يامصايب .
مصايب : ثلاثة يامعلم ( يقصد زفة الفرح القادمة من بعيد )
الحانوتى : وايه دا كمان ؟ زفة فرح مش يومنا النهارده يامصايب سرك ماعدش باتع .
( تدخل زفة الفرح ويكون الزوج مفاجاه لعبدالواحد ولى انا شخصيا )
الحانوتى : مين انت سندنى يامصايب ( مصايب لا يسنده يقع )
الرجل العجوز : العجل وقع .
الحانوتى : لسه فيك نفس تتجوز ولاهو عند فى وخلاص .
الرجل العجوز : عودة الوح ( يغازل زوجته العجوزة جدا جدا ) الليلة ياحبيبتى حااعبر القناه واحطم خط بارليف ( الى عبدالواحد ) طبعا ماكنش يخطر فى بالك تشوفنى عريس وباأتزف .
الحانوتى : لا وانت الصادق اصل اللى يليق عليك اكتر اشوفك ميت وبتتشيع .
الرجل العجوز : مش حايحصل ياحانوتى وانا اللى حا أمشى فى جنازتك .
مصايب : اسمع كلامى يامعلم ده عامل زى الضيف الثقيل مايمشيش الااما يطرد .
الحانوتى : قصدك مش حايموت الا اما يتقتل ( مطادة )
( تتجمع الناس الجميع يضحكون وفرحون )
المعلم كرشة : يارب كله فرح الا انا فرحنى زيهم فرحنى زيهم .
( أصوات صراخ يتجمع الناس على الصوت يتقدمهم عبدالواحد ومصايب )
مصايب : من عند المعلم كرشة تلاقيها حزقة ولادة .
الحانوتى : موت ياغشيم لساك مابتفرقش بين الاتنين .
( تدخل فوزيه الداية يتلقفها المعلم كرشة على احر من الجمر ).
المعلم كرشة : ايه ؟ ايه ؟
فوزية الداية : كان ولد زى القمر البقية فى حياتك يامعلم .
الحانوتى : ( مهللاً) وحدووووووه .
المعلم كرشة : مات الولد مات .
فوزية الداية : شد حيلك يامعلم تتعوض الولادة الجاية .
المعلم كرشة : هى لسه فيها ولادة جاية ( لايشد حيله يهذى ) كل البنات عاشوا ولما جه الولد مات الولد ولى العهد المعلم كرشة الصغير يكبر ويبقى معلم كرشة الكبير المحل الساطور المعلم كرشة .
فوزية الدايه : ( تهم بالكلام )
المعلم كرشة : بس ماتقوليش حاجة جوزتينى اربع مرات جبتيلى دستة بنات ولما جه الولد مات سبحانك يارب سبحانك يارب ( الى فوزية ) انتى بالذات ما تتكلميش مش عايز اسمع صوتك مش عايز اسمع صوتك .
الحانوتى : ولا صوتى أنا كمان ( هذا الحانوتى يستفزنى انا )
المعلم كرشة : أنتوا الاتنين أنتو الاتنين ( يقع يموت )
الحانوتى : وحدوه ، تسلم ايديك يافوزية واد يامصايب نادى عالفرقة الله يرحمك يامعلم كرشة الله يرحمك يامعلم كرشة .

يسدل الستار مسرحية الداية والحانوتى الفصل الثانىمسرحية الداية والحانوتى الفصل الثانىمسرحية الداية والحانوتى الفصل الثانى
انتظرونى فى الفصل الثالث وتقربو المستقبل مع الدكتوره فاتن

ذات صلة:

التعديل الأخير تم بواسطة انا المصري 11 ; 07-01-2015 الساعة 05:53 PM
افتراضي رد: مسرحية الداية والحانوتى ( الفصل الثانى )

يارب تكون المسرحيه عجبتكم وانشاء الله فى الفصل الثالث سيكون افضل بكثير

تحياتى ليكم
م/ نادر دياب

في قمة الروعه والله
بس ضحكت على بيبسى ههههههههههه بليز بليز هههههههههههه
متشوقه للجزء الثالث والله
تسلم ايدك نووواتر

روووووووووعه انادر وبأنتظار الفصل التالت

هههههههههههههههههههههه حلوه يانادر
باانتظار الجزء الثالث بامعلم

هههههههههههههههههه
فل نادر جميله اوى
ف انتظار الجزء الثالث
تسلم ايدك
مجهود جميييييل اوى

BeٌROo و الملكه روئه معجبون بهذا.
روعه تسلم ايدك نادر وفى انتظار الفصل الثالث

BeٌROo و انا المصري 11 معجبون بهذا.
في قمة الروعه والله
بس ضحكت على بيبسى ههههههههههه بليز بليز هههههههههههه
متشوقه للجزء الثالث والله
تسلم ايدك نووواتر
شكراً ليكى كتير بيرو على مرورك الجميل بجد نورتى التوبيك

روووووووووعه انادر وبأنتظار الفصل التالت

شكراً ليكى يادكتوره فاتن على مرورك العطر

انا وانتى ووحده كمان

هههههههههههههههههههههه حلوه يانادر
باانتظار الجزء الثالث بامعلم
شكراً ليكى ديلا على مرورك الجميل