منتدي كريزى مان > >
باسم يوسف: الحكومة عملت حركة «نص كم» مع والدى
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

باسم يوسف: الحكومة عملت حركة «نص كم» مع والدى

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي باسم يوسف: الحكومة عملت حركة «نص كم» مع والدى
روى الإعلامي الساخر "باسم يوسف"، أن والده المستشار "رأفت يوسف" كان رئيس لمحكمة القضاء الإدارى فى مجلس الدولة لعام 2000 وقد أصدر 28 حكما ببطلان ترشيح نواب يتبعون الحكومة والحزب الوطنى فى فترة الانتخابات البرلمانية، وكان "سيد مشغل" وزير الإنتاج الحربى من بينهم فى ذلك الوقت.

وكتب "يوسف" فى تدوينة له عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "الراجل مصدقش إزاي قاض يقف في طريق ترشيحه لكرسي مضمون، بعت لوالدي ناس ورسائل بالحنية مرة والتهديد مرات، والرئاسة توسطت وأبويا كان بيرد إنه يصدر فتاوى قضائية تعزز الحكم وتغير وجه الانتخابات للأبد، الحكومة مالقتش حل إلا أنها تعمل حركة نص كم".

وتابع: "ده زي ما يكون كده فيه حكم قدام محكمة جنائية وتروح إنت تستشكل قدام محكمة الأسرة، طبعا ده كان استهبال بس للأسف نفع، حتى كان فيه كاريكاتير رسمه مصطفى حسين، أيامها بيوضح إزاي الحكومة تأخذ الحكم من مجلس الدولة وتروح من الباب الخلفي لمحكمة عابدين".

وأضاف: "في 2001 والدي طلع معاش ومعاه في نفس السنة طلع معاش برضة القاضي بتاع عابدين، أبويا اتغضب عليه طبعا في حين إن الثاني مسك محافظ، بعديها بسنتين أمي خاضت معركة استمرت لحد طلوعها على المعاش مع رئاسة الوزراء برئاسة عاطف عبيد، لأن مراته مسكت القسم بتاعها في أكاديمية السادات".

واستطرد "يوسف" قائلا: "أمي وقفت لقرارتها غير القانونية ورئاسة الوزراء عملت على اضطهادها وحرمتها من الترقية لدرجة أستاذ في آخر أيام شغلها قبل المعاش، أمي كسبت تلات قضايا ضد مرات رئيس الوزراء ولم يتم تنفيذهم طبعا، المهم نفس الأب والأم دول اللي قاموا بفعل ثوري قبل ما نعرف يعني إيه معنى الكلمة دي، زي ما أيدوا التغيير بعد 2011، تغيروا وتحولت انتماءاتهم زي أهالي ناس كتير مننا، ممكن كبر السن، ممكن الخوف علينا ممكن التأثر بالإعلام".

وعن مساندة والديه له فى برنامج "البرنامج" قال "يوسف" : "والدي على مدى كل حلقاتي في المسرح مافوتش حلقة واحدة، كان مكانه المفضل الصف الثاني على يميني، وبالرغم من اختلافاتنا وخصوصا بعد 30-6 كان بييجي ويتفرج ويضحك وكنت أنا كتير أرمي الأفيه وأبصله وأشوفه مبسوط كتير كنت باختلس النظر له في التصوير عشان أشوف رد فعله، وكان دايما مبسوط اللي يلاحظ في الحلقات كنت ببص على يميني كتير".

واختتم "يوسف"، تدوينته قائلًا: "فيه ناس كتير قلقانة عليا وبتسأل عليا ويمكن مستغربين من رد فعلي الهادي للحدث الجلل ده، الحقيقة إحنا متعودين إننا نعامل الموت من منطلق احساسنا بالحزن لفراق أحبابنا وده طبيعي جدًا، لكن أنا شايف إن أحسن طريقة إننا نحيي ذكراهم إننا نتكلم عن ذكرياتنا الحلوة عنهم والحاجات اللي نفتخر بيها في سيرتهم، الموت علينا حق صحيح، لكنه مش الحقيقة الوحيدة، الحقيقة اللي تفضل موجودة هي سيرتهم وحبهم لينا وللحياة، الحزن شعور طبيعي، خليه يأخذ وقته، لكن خللي اللي يفضل في قلبك هي الفرحة بيهم والحياة اللي عاشوها".

ذات صلة:



مواقع النشر (المفضلة)


باسم يوسف: الحكومة عملت حركة «نص كم» مع والدى


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع