الإهداءات
Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله     عمااااد حسن من مصر : السلام عليكم نتورين جميعا اللهم اجمع الشمل تحياتى للجميع كل احد باسمه     ضى القمر من كريزى مان : وعليكم السلام شكرا العجمى للاهداء وسلام لجميع المشرفين والاعضاء والزوار واكيد لوشا وعسوله كمان    

أنا أدخن إذن أنا رجل

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين2الاعجاب
  • 2 Post By Mr.Hossam

43 أنا أدخن إذن أنا رجل



[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد


استوقفتني عبارة من طفل عندما أكبر سأدخن مثل والدي , لم يقل سأصبح شيئا كبيرا مثل والدي لا سأدخن مثل والدي لأنه من لم يدخن ليس برجل في منظور البعض , وكأن الدخان تربطه علاقة قوية بالرجوله .


كيف نزرع في نفوس ابنائنا كره العادات السيئه التي لا تسمن ولا تغني من جوع ومضارها كثيره لنا وللمجتمع وحتى للإقتصاد الوطني فكم من مليارات تحترق مع زفير السجائر .
نعلم جميعا بحرمة التدخين ولكن عندما تسأل شخص مدخن يقول لك بأنه مكروه وابتلاء من الله عسى الله أن يشفيه منه , ومن لا يدخن يعلم جيدا حرمة هذه الأفه وهذا الوباء .
المهم هو كيف نزرع في أبنائنا كره هذه الأفه الخطيره , بداية يجب ان نقلع نحن كأباء عن التدخين فلا يجوز ان نقول لأبنائنا التدخين مضر وحرام ونحن ندخن لأن الولد سوف يضحك من ابيه , كيف تقول انه مضر وانت تدخن اذا كلامك غير صحيح , ثاني شيء يجب توعية الأبناء عن مضار التدخين وأنه سبب رئيسي في امراض الرئه وضيق التنفس , ثالثا عدم اعطاء الأولاد مصروف أكثر من حاجتهم حتى لا ينفقه على التدخين.
وهناك الكثير والكثير من الأمور التي يجب ان نربي أبنائنا عليها حتى نشعرهم بأن هناك بعض الأمور التي تعبر عادات سيئه يجب ان يتخلص المجتمعات الاسلاميه منها ومن ضمنها التدخين .
الرجوله لا علاقه لها بالتدخين وهذه الايام وللأسف الشديد تجد طلاب المدارس مدخنين ويتباهون بذلك امام زملائهم لنقل العدوى لهم .
نسأل الله أن يشفي كل مدخن من هذا الابتلاء وأن يحفظ ابنائنا من كل آفة



ذات صلة:

حبيبه طارق و *لينا* معجبون بهذا.
افتراضي رد: أنا أدخن إذن أنا رجل
ربنا يعفينا ويعفي ذريتنا وذريه ذريتنا ....ويشفي كل شخص مبتلي بهذا الداء .......مشكور اخي علي هذا الموضوع الهام

افتراضي رد: أنا أدخن إذن أنا رجل
نسأل الله أن يشفي كل مدخن من هذا الابتلاء وأن يحفظ ابنائنا من كل آفة
اللهم اميييييييييييييين فعلا عاندك حق مايفعله الاباء يتوارثه الابناء
فيكتسب الابناء اما العادات الحسنه او السيئه
طرح ممتاز يستحق المشاركه حسام



افتراضي رد: أنا أدخن إذن أنا رجل
ربنا يصلح حالكم

افتراضي رد: أنا أدخن إذن أنا رجل
الله يهديهم

افتراضي رد: أنا أدخن إذن أنا رجل
موضوع رااااااااااااااااائع



مواقع النشر (المفضلة)


أنا أدخن إذن أنا رجل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع