الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

دى مش قصة دة واقع

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين14الاعجاب

افتراضي دى مش قصة دة واقع
بسم الله الرحمن الرحيم
وبة نهتدى ونستعين
الاخوة الاعزاء اعزكم الله وهدانا واياكم الى طريق الرشاد
امين
امابعد
اودان انوة على شى مهم جدا جدا
اولا ليس فى كلامى هذا شئ يخص اى انسان او تجريح فى اى شخص
كبير او صغير ولد كان او صبية
يعنى بصريح العبارة ما سوف اتكلم عنة ليس بقصة بل هى من واقع الحياة
التى اعيش بها والمسها بيدى هذا ليس المقصودبة ان اتفلسف على الناس
واكون واعظ واشياء من هذا القبيل بل ماسوف اتكلم عنة من واقع عايش معاة بالفعل
وارجو من الاخوة الاعزاء جميعا الا يغضب منى احد اى كان كبير او صغير
تانى شاب او شابة وممكن بعد هذا الموضوع ان نفتح النقاش حولة
انا سامع ناس بتقولى اخلص يا عم انت هترغى اخلص عايز تقول اية اوف بئا
حاضر ياسيدى منك لية ليها بس كان لابد ان اطيل واقول هذا الكلام
لان ممكن فى لحظة علاء يدينى رجل خارج المنتدى ولا حمادة عوض ال بيبصى وبيقولى
اخلص يا عم انت هترغى كتير وبص ريم وعسولة ودودو وسمسم وعلاء افندينا ونادر
الكل بيقولى يخربيت دماغك انت هتتكلم فى ولا هتحكى اية ههههههه
والله انا هتكلم اولا عن نفسى وعن الاحوال ال فيها البلد
من بعد الثورة حاسس ان كل حاجة اتغيرت ممكن اكون انا غلط او صح
مش دى المشكلة المشكلة ان كل مفاهيم الحياة اتغيرت بجد
حاسس ان مفيش احترام او قل الاحترام مش عارف لية
الصغير حاسس انة كبر والكبير حاسس انة اصبح عجوز ومفيش حد بيكبر لحد
ممكن اكون واهم بس الواقع امامى بيقول كدة حتى المعكاسات اتغيرت عن زمان
والله صحيح مع انى غشيم طول عمرى فى موضوع المعاكسة بس كان الشاب اكبر كلمة ممكن
يعاكس بيها يا جميل يا حلو والبنت ممكن تضحك ضحكة بدلال وانتهى الموضوع
الان حدث ولا حرج معكاثات لا لا دة تحرش عينى عينك وقلة حياء وبلطجة وممكن حياتك تتضيع
لو حاولت تتكلم بكلمة مش عايز اقول انتهت زمن الرجولة لا بل توارت مع البلطجة
بس اكيد هترجع تانى هههههههههه قول يارب ومش عارف لية برضو البنات مش كلهم
اتغيرو بعض الشى يعنى مثلا انا على المستوى الشخصى عندى ولاد اخواتى وممكن ادخل فى مشاكلهم
وياسلام بئا لما الواحد بيعيش دور الكبير ال مش ممكن يغلط ولا بيغلط ويعمل فيها واعظ زمانة
يعنى على سبيل المثال انا بشرب سجاير بشراهة وتتصل بيا اختى او اخويا تعالة شوف ابنى بيشرب سجاير
ومش بيذاكر وبيكلم بنات على الزفت الفيس وغيرة وغيرة وانت اقرب واحد ليهم تعالة تحاور معاهم هما بيسمعو كلامك
الواحد بئا بتاخدة الجلالة وياخد بعضة ويطلع على البيت ليهم وهيعمل معاهم واعظ ويديهم خبرتة فى الحياة
ويحاول ميولعش سيجارة علشان يعرف يقنع الواد الفاشل ال ابتدة يشرب سجاير وفيس كمان
وهنا الحوار تعالة يا حبيبى ازايك يا خال عامل اية الحمد لله يا خال اية اخبار الدراسة يا حبيبى
كل متفاكس يا خال يعنى اية الكلة دى يعنى يا خال كبر دماغك كلام جديد عليك طيب امك بتقولى انك بتشرب سجاير
انا لا ابدا يا خال مش بشرب دى مرة حبيت اتعرف عليها بس وهنا لحظة صمت******
بقولك يا خال انت لسة بتشرب سجاير طيب جدى لما عرف انك بتشرب عمل اية معاك طيب انت بتشرب ليك كام سنة
وهات اسالة وانا قاعد مش قادر اتكلم طيب انا شايفك مشاء الله مش بتولع سجاير دا باين عليك انك بطلت كويس يا خال
وانا ماسك نفسى مش عارف اتكلم وبحاول اخرج من الحوار المنيل دة طيب واية اخبار الفيس ال واكل دماغك
وهنا الواد بصلى بنظرة مالك يا خال طيب محضرتك صديق معاية على الفيس بس والله يا خال انت مشاير كام بوست
وعليك شوية حاجات اية الشعر الجامد دة مشاء الله عليك دانت بيجيلك اعجاب اية دة والواد بيتكلم وانا صمت صمت

اخوانى الاعزاء الموضوع كبير وحكايات كتير لو عايزنى اكمل هكمل
والردود هى ال هخلينى اكمل
السلام عليكم

ذات صلة:

T0kido0o و انا المصري 11 معجبون بهذا.
افتراضي رد: دى مش قصة دة واقع
الله ينور يطارق وتسلام ايدك بصرحه جميله

طارق سمير معجب بهذا.
يالها من حاله غريبه جعلت النقاش بدل مما يكون مملا وثقل علي الاذن جعلته ملئ بالبهجه
واصبحت الاذن مشتاقه لسماع النصائح بهذه الطريقه المبتكره براي
وكانك تحكي لاصدقائك ماذا يحدث دون تكلف
بالفعل استمتعت عند القراه
بالطبع اكمل وزد من مثل هذه الحوارات لكي تنعلم كيف نعلم
زادك الله من نعيمه

طارق سمير معجب بهذا.
يالها من حاله غريبه جعلت النقاش بدل مما يكون مملا وثقل علي الاذن جعلته ملئ بالبهجه
واصبحت الاذن مشتاقه لسماع النصائح بهذه الطريقه المبتكره براي
وكانك تحكي لاصدقائك ماذا يحدث دون تكلف
بالفعل استمتعت عند القراه
بالطبع اكمل وزد من مثل هذه الحوارات لكي تنعلم كيف نعلم
زادك الله من نعيمه
والله مش عارف ارد بعد كلامك واسلوبك فى الرد
بجد كلك ذوق وادب ورد مختصر بس بة معانى جياشة
ربنا يبارك فى عمرك شكرا على مرورك

الله ينور يطارق وتسلام ايدك بصرحه جميله
حبيب اخوك يا نادر ربنا ميحرمنى منك اكمل ولا كفاية

كلام جميل ..جداً ولا تنسي فأنت تامر الناس بالبر وتنسي نفسك ..

يجب ان تصحح من نفسك ..وتفرغ لحياتك أولاً وإنهي ما بها وغير ما بها من مساوء ثم بعد ذلك تفرغ لحال الدنيا والناس

الرسول عليه الصلاة والسلام لما تفرغ لحال الأمة كان ..كامل والكمال لله وحده ولكن رب الناس قبل ان يجعله نبي الأمة والناصح والداعي للخير

ادبه وعلمه ولما راء فيه انه قادر ع تحمل الرسالة ونشرها بعث له بالبشري بأنه النبي والرسول للأمة التي نست شعائرة وسيت نصائحه ..

وأصبحنا إلا من رحم ربي لا نمت بالإسلام بأي صلة غير إننا نصلي الجمعة والعيدين أنا لا أتكلم ع الكل بل أتكلم ع البعض فيا أخي طارق لك مني كل

الإحترام والتقدير...ولا تفعل مثلما فعل أحد أصحاب المشاكل التي تكتب في المنتديات ليل نهار عالفيس والموبايل وسجاير ولما فكر يتجوز عايز يتجوز

واحده ما عندهاش فيس

ما كلمتش حد قبل كده ..وتكون ملتزمة جداً..طيب ما فكرش هو ليه يلتزم علشان ربنا يبعتله الملتزمة اللي زيه ..بالظبط

وفي أخر كلامي .أوجه رسالة شكر لحضرتك لإنك تطرقتت إلي بعض المواضيع ولكن هذا حال بلدك ..فلنتفرغ كل واحداً لما فيه ويصحح أخطاءه

ولا نفعمل مثلما فعل احد الصديقين يوجد قطعة خشب من شجرة في عينه الشمال وقال لزميله هناك حباية رمل بعينك..ما له تفرع ليخرج قطع الخشب

ولا ترك صديقه في حاله ..فلنصلح أنفسنا سنجد المجتمع ينصلح حاله

أسف عالإطالة

#أحمد_حسن

طارق سمير معجب بهذا.
كلام جميل ..جداً ولا تنسي فأنت تامر الناس بالبر وتنسي نفسك ..

يجب ان تصحح من نفسك ..وتفرغ لحياتك أولاً وإنهي ما بها وغير ما بها من مساوء ثم بعد ذلك تفرغ لحال الدنيا والناس

الرسول عليه الصلاة والسلام لما تفرغ لحال الأمة كان ..كامل والكمال لله وحده ولكن رب الناس قبل ان يجعله نبي الأمة والناصح والداعي للخير

ادبه وعلمه ولما راء فيه انه قادر ع تحمل الرسالة ونشرها بعث له بالبشري بأنه النبي والرسول للأمة التي نست شعائرة وسيت نصائحه ..

وأصبحنا إلا من رحم ربي لا نمت بالإسلام بأي صلة غير إننا نصلي الجمعة والعيدين أنا لا أتكلم ع الكل بل أتكلم ع البعض فيا أخي طارق لك مني كل

الإحترام والتقدير...ولا تفعل مثلما فعل أحد أصحاب المشاكل التي تكتب في المنتديات ليل نهار عالفيس والموبايل وسجاير ولما فكر يتجوز عايز يتجوز

واحده ما عندهاش فيس

ما كلمتش حد قبل كده ..وتكون ملتزمة جداً..طيب ما فكرش هو ليه يلتزم علشان ربنا يبعتله الملتزمة اللي زيه ..بالظبط

وفي أخر كلامي .أوجه رسالة شكر لحضرتك لإنك تطرقتت إلي بعض المواضيع ولكن هذا حال بلدك ..فلنتفرغ كل واحداً لما فيه ويصحح أخطاءه

ولا نفعمل مثلما فعل احد الصديقين يوجد قطعة خشب من شجرة في عينه الشمال وقال لزميله هناك حباية رمل بعينك..ما له تفرع ليخرج قطع الخشب

ولا ترك صديقه في حاله ..فلنصلح أنفسنا سنجد المجتمع ينصلح حاله

أسف عالإطالة

#أحمد_حسن
حبيبى استاذ احمد كلامك كلة صح مليون المليون
وانا شاكر لك جدا بس انا بحكى قصة فعلا موجود بالواقع
وليس بجد قصة شخصية باحتة بس حبيت احكى بطريقة
انى عايش هذا الفعل بس هو غير موجود اساسا انا شاكر لسيادتكم
جدا ولك منى احترام لاسلوبك المميز ودمت بخير اخى الفاضل

حلوه اوي يا طارق القصه دى اسلوب بسيط وقريب مننا
تقريبا بيحصل ف معظم البيوت وبالنسبه لاسلوبك ف الاختلاف بين زمان ودلوقت عجبنى جدا
وصح فعلا دلوقت حاجات كتير قلت الاحترام والادب والتقدير وغيره ربنا يصلح حالنا كلنا
وياريت كلنا نبدأ بنفسنا فعلا مش كل واحد مستنى التانى ياخد خطوه عشان يعمل زيه وخلاص
اسفه للاطاله وشكرا ليك وف انتظار المزيد منك تقديري

طارق سمير معجب بهذا.
حلوه اوي يا طارق القصه دى اسلوب بسيط وقريب مننا
تقريبا بيحصل ف معظم البيوت وبالنسبه لاسلوبك ف الاختلاف بين زمان ودلوقت عجبنى جدا
وصح فعلا دلوقت حاجات كتير قلت الاحترام والادب والتقدير وغيره ربنا يصلح حالنا كلنا
وياريت كلنا نبدأ بنفسنا فعلا مش كل واحد مستنى التانى ياخد خطوه عشان يعمل زيه وخلاص
اسفه للاطاله وشكرا ليك وف انتظار المزيد منك تقديري
شرفتينى بمرورك دودو ربنا يخليكى
يعنى رايك اكمل ولا كدة كفاية
ولك تحياتى

T0kido0o معجب بهذا.
كمل طارق ف انتظار المزيد منك
دمت بخير

طارق سمير معجب بهذا.