الإهداءات
alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله     عمااااد حسن من مصر : السلام عليكم نتورين جميعا اللهم اجمع الشمل تحياتى للجميع كل احد باسمه    

مشكلة عويصة حيرتني كتير ياترى في حل لها

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين8الاعجاب

Eh S(21) مشكلة عويصة حيرتني كتير ياترى في حل لها
مشكلتي هي انو انا بحب شخص و هو كمان والعام الماضي صليت الاستخارة من شان شوف اذا كان يكون نصيبي و كانت النتيجة انو مارح يكون علشان هو رحل من مسكنو و كمان نقلوه للخدمة العسكرية المهم انا قلت خلاص و بعد اشهر اكتشفت انو اخوها اللي بحبو هو كمان يحبني وماكان حاب اني اكون لاخوها و حاول يفرقنا و انا لما علمت هيك بقتلي غصة ودعيت الله من شان يجمعني باخوها الي بحبو ويحبني و دعيت الله يعطيني اشارة من شان اكمل دعائي و في اليوم التالي التقيت باخيه مرتين فعتبرتها اشارة لانه جاء على الصدفة لصديقه والتقيت به و هو لا يقطن هنا المهم اكملت دعائي ثم جاءني اخبار من الذي احبه عن طريق صديقه انه بقي له 5اشهر ويكمل خدمته ففرحت وبعد هذه المدة جاء خبر بانه سيظل 4سنوات هناك وانا الان اريد ان اكلمه لاخبره اني مازلت احبه وسانتظره كل هذه المدة و انا واثقة بانه لازال يحبني السوال جزاكم خيرا هل يمكن ان تتغير نتيجة الاستخارة و يتغير قدري في ان يجمعني به و هل الله هنا يمتحنني على قوة الصبر و الانتظار و الاحتمال لاني ساموت شوقا

ذات صلة:

افتراضي رد: مشكلة عويصة حيرتني كتير ياترى في حل لها

موضوع الاستخاره لازم يكون من شخص بيعرف الاستخاره موثوق بي دينآ

ونه الله سبحانه يغير الاقدار في ثانيه ولا تكرهو شي وهو خير لكم

اذا في طريقه توصليي للي تحبي وصليلو انك بتحبي ومستنيا عشان تعرفي انو بيحبك وبيبادلك نفس الشعور ولا عشان متنصدميش بعدين

وتحاولي تبعدي اخو عنك عشان مينفعش انتي تحبي اخو وهوه بيحبك كده حرام

وربنا يسعدك ويجمعك معو يارب

حماده انه رديت قبلك اسفه

ههههههههههههههههههههه

استحمل الغلاسه

حمادةعوض معجب بهذا.
ولايهمك نرجس
بالنهاية كلنا هنا عشان نساعد بعض

ثانيا

بالنسبة لمشكلتك اختى
اولا
صلاة الاستخارة شيىء جميل
وبيها تواصل بين العبد وربة
ولكن هنا
الافضل المواجهه الشخصية
لان صلاة الاستخارة تكون
بناء على طلب شيىء منك
وانتى طالبة الاستاعنة كى تاخدى القرار بها
ومن الواضح هنا
انكى
تصلى ولم يطلب منك اى شخص شيىء
فجء منها كبير قد يكون
تعلق روحانى بينك بين الشخص
قد يكون احتمال كبير صح
واحتمال اكبر للخطاء
فياريت قبل الاستعانة بالله وبالصلاة
فى قرارك
يفضل الاستعانة بالشخص الاساسى بالموضوع
عشان تكمل شروط صلاة استخارتك
كى لا تعلقى نفسك
وهما على وهم
ارجو ان اكون افادتك

شكرا كتير بس انا لما صليت صلاة الاستخارة كررتها عدة مرات و هذا الشخص كان قد طلب مني ان نرتبط لانه يخبني كتير و هو الان شاب يعني ليس سن الزواج و انا لم ارد ان ارتبط به لاني لم ارد ان اغضب الله رغم اني اعلم ان الشاب في نيته الخير و متخلق لكن لم ارد ذلك و سبب صلاتي للاستخارة اني كنت اريد ان اعرف ما اذا كان سيكون زوجي في المستقبل هذا فقط ولما سالت صديقتي قلت لها اني عندما صليت الاستخارة تبين لي انه لن يكون قدري فقالت لي ان الله راى في هذه الفترة انه لن يكون خيرا لك فابعده عنك لاجل دراستك و غيرها والله ينتظر الوقت المناسب لكي يجمعك به فهل يمكن ان يكون هذا الكلام صحيح و هل يمكن ان تتغير نتيجة الاستخارة لاني حلمت بععد الاستخارة و فسره لي احد المنتديات بانه لن يكون لي زوجا فارجو ان توضحو لي اكثر تساولاتي لاني ارجوكم حائرة فطمانو قابي و شكرا فاما بلنسبة لاخوه فانا اعتبره كاخي فقط ولا احبه

حمادةعوض معجب بهذا.
تمام

طالما الموضوع كدا
يبقى من المفترض ان تصلى صلاة اخيرة
وترى امورك بعدها
لوكان هاا الشخص
وج مناسب اليك
يبقى المفترض انك تصاريحة
ويبادر الى الكلام مع اهلك

ويكون الارتباط رسمى
وبكدا بيكون اكبر خطوة اجتازتيها

وربنا يجعلة خير زوج اليك

بس هو الان في الخدمة العسكرية و مارح يكمل الا بعد 4سنين و هو من فترة لفترة يروح يزور اهله و انا وصيت صاحبو لما يجي اكلمو و افهمو الموضوع و اذا قلي انتظريني كل هل المدة انتظرو مافي مشكل و اذا قال لا خلاص فهل اصلي الاستخارة هلق او بعد

و سن مايسمح انو يجي يخطبني يعني على الاقل 2سنتين و يجي يخطب و يكمل خدمة من بعد فشو رايك

تفكير واقعى وسليم
لعقل ناضج
وانتظرى رائية من خلال صاحبة
وبعد زلك تقدرى تحددى موقفك
من خلالة
هو انتى كام سنة
وهو كام؟

انا عندي 20سنة و هو 21سنة و انا قلت يعني اذا فال انو انتظرو فانتظرو 4سنوات ان شاء الله وفي نصف المدة يجي يخطبني و بعدين يكمل نصف المدة الاخرى عشان ما يجي احد يخطبني فهل اكمل ادعي لربي انو يسرلي امري و هل اصلي صلاة الاستخارة قبل او بعد ما اتحدث معاها
وشكرا ارجو الرد