الإهداءات
alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله     عمااااد حسن من مصر : السلام عليكم نتورين جميعا اللهم اجمع الشمل تحياتى للجميع كل احد باسمه    

هل أجد من يساعدني أرجوكم ؟؟؟؟؟؟؟؟

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين6الاعجاب

افتراضي هل أجد من يساعدني أرجوكم ؟؟؟؟؟؟؟؟
السلام عليكم ...
أنا مو حابة أطول عليكم بس أنا عندي مشكلة وأعاني منها لفترة طويلة ....
فياريت لو حد يقدر يساعدني
أنا فتاة عمري 22 سنة
عندي فوبيا من اﻻماكن المزدحمة ...ياريت لو كانت هذه هي المشكلة وبس ..أنا لما أقابل إي شخص وأتكلم معاه أحس بأن عضلات وجهي تتشنج وأقعد ألخبط في الكلام وخاصة إذا كان أتكلمت في مكان مزدحم أحس وكأني مراقبة ما تصورون حالتي في تلك اللحظة هذه المشكلة بدأت معاي من فترة وأنا مصدومة بحالتي واحس بأن مشكلتي بدأت تتطور ...ما أدري ايش صايرلي بالضبط ...أنا حاليا مقاطعة صحباتي لأني أنحرجت ومرت عليا مواقف بايخة لأنهم أصبحوا وكأنهم يسخرون مني اخ أخ والله كانت شخصيتي قوية وما يقدر أحد يكلمني بطريقة مو زينة بس ما أدري شو صار ...أنا تعبانة ...أحس بالوحدة 😟وأحس بأني ما عندي قابلية او نية بان اتكلم مع أحد حتي لما أدردش مع خواتي وأضحك أحسها مو نابعة من قلبي وكأني أصطنع ..خايفة أدخل في حالة كأبة أو...........
فبالله عليكم لو حد يقدر يساعدني ويخرجني من الكابوس]يكون فضل عليا لاني أريد أن أخرج من هده الحاله😭😭😭😓أعتذر علي اﻻطالة.........

ذات صلة:

حمادةعوض و ميمي رضاك معجبون بهذا.
افتراضي رد: هل أجد من يساعدني أرجوكم ؟؟؟؟؟؟؟؟
البداية اهلا بيكى
بالمنتدى

ثانيا بالنسبة لمشكلتة
انتى بدايتة انتى اهتمتى بالموضوع
ويمكن بداءتى تساعدى نفسك
بنسبة 50 فى المية
بانك تخرجى المشاعر المكبوتة دى بداخلك
وخرجيتها بكلمات تعبر من مدى تعبك هنا
ثانيا والاهم
البداية ف مساعدتك
لابد ان تخرج من داخلك
واان لاشيىء يكون مستحيل بجانب ارادة الانسان بزاتة
وطبعا لازم يكون عندك ارداة انك تساعدى نفسك للنهوض
ببيها من جديد وحاولى انك اولا تتقربى من الله
ثانيا
تتقربى من اهلك لان دى هيكون علية عامل كبير
وحاولى انك تخرجى باستمرار تغيرى جو وسط عائلتك
لان دى هيفيدك كتير عشان تتاقلمى على الوضع الحالى

وثالثا احنا هنا كلنا اخواتك
بتمنى يكون ردى افادك
واسف للاطاله

شذى الوجدان معجب بهذا.
اهلا بيكي معانا ف المنتدي يا قمر هو فعلا انتي اهملتي الموضوع من اولة كان بامكانك انك تعالجي نفسك بعزيمتك وقوة اهلك من حولك بمعني ان انتي تقدر تتغلبي ع اي حاجة جواكي وبمساعدة اهلك ان هما يبقوا عارفين ويقفو جنبك وان انتي تقدري تتغلبي من الفوبيا للاماكن المزدحمة لو عاوز تعالجي نفسك منها اهم شئ ان يكون عندك عزيمة وارادة قووية اوووي كمان عشان تقدري تنزلي اي مكان مزدحم بقوتك وعزيمتك تخرجي من الفوبيا ارجو ان اكون قد قدمت لكي المساعدة بكلامي تحياتي

شذى الوجدان معجب بهذا.
السلام عليكم اسمعي يا اختي اول حاجة عليك ان تعرفي الاسباب التي جعلتك تصابين بهده الفوبيا قد يكون حدث معك امرزعز ثقتك بنفسك ثم عليك ان تثقي بنفسك ولا تبالي لأراء الغير وعلم علم اليقين ان هده المشكلة تصيب اكتير لذا اعلمي اننا مهما قدمنا لك من نصائح لن نقدر على مساعدتك ان لم تكن لك العزيمة على حل هده المشكلة بنفسك فعليك بمواجهة الغير والواقع لكن عليك ارغام نفسك والصبر ولا تفشيلي في اول محاولة وفي الخير لا تنصي الدعاء والتضرع لله بقراءة القران لانه شفاء لما في الصدور وان شاء الله ربي يكون معاك

شذى الوجدان معجب بهذا.
شكرا علي الطرح الرائع

تناسي المشكله ولا تفكري فيها كثير
المشكله التفكير راح يعطيك رسائل سلبيه هي اللي تزيد المشكله
طنش تعش تنتعش
عيشي حياتك بالطول وبالعرض اهم شي ماتعصي ربنا ولا الناس مايرضيهم شي ولا يعجبهم شي

شذى الوجدان معجب بهذا.
اختي حل مشكلتك بسيط
1ان تعرفي ماهي مشكلتك
قرات ماكتبتي ولم اجد فيه مشكله كبيره فوبيا من الزحمه امر عادي
تتلخبطي لمن تكلمي احد تعتبر مشكله لاكن سببها ليس فوبيا الزحمه
فهمتي ليش اقلك اعرفي مشكلتك اول شي ولل اسف لم تذكري مشكلتك الحقيقيه
وهي حساسيتك المفرطه انتي انسانه حساسه جداً اقل كلمه تحرجك اقل ردة فعل
تريها خاطئه منك تحرجك اذا تخلصتي من حساسيتك المفرطه تتخلصي من جميع العوارض
الاخرى كيف تتخلصي اول شي انكري ان فيكي شي وروحي للي تخافي منه روحي الاماكن
المزدحمه تكلمي مع الاشخاص حتى لو وجدتي اعراض انتابتك لاتلتفتي لها بدون موجهه مع
ماتخافي منه لن تتخلصي منه ولاتحسي في الاحراج لان هذي هي الحساسيه التي يجب ان
تتخلصي منها والله يوفقك ملاحضه حاولي التكلم بكثره مع الاسره والاصدقاء بتلفون ثم استمري
في حياتك متحديه وفاهمه انه لايوجد مرض ولاكن حساسيتك كبرت الموضوع

اسال الله ان يخفف عنكي ويفؤج همك وغمك ويبدل الاحوار بخيرا منها هو ولي ذلك والقادر عليه

طالما عرفتي مشكلتك وحسيتي بيها يبقى دا أول خطوة ف الحل

كوني قوية بعزيمة وأراده هتحلي مشكلتك وبنفسك فقط

موفقة يارب

اختي العزيزة
قال الامام علي كرم الله وجهه من راقب الناس مات هاما
انصحك بالتوجه لطبيب اخصائي نفساني
و ايضا ان يكون لديك ثقة اكبر بنفسك و بمكنوناتك طالما انها لا تتعدى حدود الله و لا تتعدى على حرية الاخرين او تجرحهم
وفقك الله