منتدي كريزى مان > >
مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان


مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه جديد خلال جهاز إكس بوك وان

كشفت شركة «مايكروسوفت» الأسبوع الماضى عن جهازها الجديد «إكس بوكس وان»، الذى يعتبر استكمالا لأقوى تقنياتها التى قدمتها سابقاً فى مجال الألعاب والترفيه، استغرق تطويره 4 سنوات كاملة، بهدف الهيمنة على غرف المعيشة بحزمة من المحتوى الترفيهى الحصرى.

وقال دون ماتريك، رئيس وحدة الألعاب بالشركة، للصحفيين، خلال مؤتمر إطلاق الجهاز، إن الجهاز سيطرح بالأسواق العالمية فى نهاية العام الحالى، لكنه لم يذكر تفاصيل بشأن التوقيت أو السعر، وسيكون الجهاز الجديد هو الأول للإصدار التالى من لعبة إطلاق النار الشهيرة «كول أوف ديوتى» التى تنتجها شركة أكتيفيجن.

ويتفاعل الجهاز الجديد مع التليفزيون، ويستجيب للأوامر الصوتية وإشارات اليد، كما يتيح إمكانية عقد مؤتمرات الفيديو عبر «سكايب»، وسينتج له 15 لعبة ومحتوى برمجيا حصريا، وتأمل مايكروسوفت فى أن يجذب الجيل الثالث من جهاز «إكس بوكس» هواة ألعاب الفيديو الذين يتزايد إقبالهم على ألعاب الأجهزة المحمولة، وأن يتحول إلى نظام مركزى للترفيه المنزلى، ليتنافس «إكس بوكس وان» مع جهاز نينتندو الجديد ويى يو، ومع الجيل التالى «بلاى ستيشن 4» من شركة «سونى» للفوز بشريحة أكبر من سوق ألعاب الكمبيوتر البالغ حجمها 65 مليار دولار سنويًّا.

وقال جيمس مكويفى، من «فورستر» للأبحاث، إن «مايكروسوفت» لا تشير إلى الجهاز الجديد كجهاز ألعاب، بل كنظام ترفيهى، مما يبرز تجدد تركيزها على تحويل «إكس بوكس» إلى نافذة للمحتوى الإعلامى والترفيهى، وأضاف أن عملاق البرمجيات يخاطر بذلك، بالدخول فى مواجهة ليس مع «سونى» و«نينتندو» فحسب، بل مع «أبل» و«جوجل» وآخرين للسيطرة على الترفيه الاستهلاكى فى عصر أجهزة التلفزيون الذكية والكمبيوتر اللوحى والهاتف الذكى.

وسيكون المخرج الشهير ستيفن سبيلبرج، المنتج التنفيذى لمسلسل تلفزيونى حصرى لإكس بوكس وان، مستوحى من لعبة الخيال العلمى الناجحة «هيلو»، والتى تعد من أنجح سلاسل ألعاب الكمبيوتر من حيث الإيرادات.


ذات صلة:

افتراضي رد: مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

افتراضي رد: مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .



مواقع النشر (المفضلة)


مايكروسوفت تعيد تعريف الترفيه من جديد من خلال جهاز إكس بوك وان


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع