منتدي كريزى مان > >
الاختراع الأول من نوعه في العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية.. اختراع مصري مئة بالمئة
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

الاختراع الأول من نوعه في العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية.. اختراع مصري مئة بالمئة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

عدد المعجبين1الاعجاب
  • 1 Post By Just.A.Myth

3 الاختراع الأول من نوعه في العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية.. اختراع مصري مئة بالمئة
الاختراع الأول نوعه العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية..

تمكن المخترع عبدالله أحمد عبدالله من ابتكار رخام يضيء في الظلام ويخزن الطاقة الكهربائية، ويتم شحنه من أقرب إضاءة له في مدة لا تزيد عن دقائق معدودة، ويستمر في الإضاءة لفترات طويلة، غير أنه يعطي شكلا جماليا ساحرا كجزء من الديكور.

يقول المخترع لموقع موهوبون دوت نت: "بحكم عملي في الرخام فقد فكرت في طريقة لتغيير شكل الرخام وجعله أكثر جاذبية، وبالطبع لم يكن الأمر سهلا، فالرخام بطبيعته جميل للغاية".

ويضيف: "وفقني الله في النهاية إلى ابتكار مادة يتم تعشيقها في ألواح الرخام بطريقة معينة بحيث تضيء ليلا، ليكون الاختراع الأول من نوعه على مستوى العالم الذي يوفر هذه الخاصية".

ويعدد المخترع فوائد ابتكاره بقوله: "الرخام الجديد مخزن للطاقة الكهربائية، كما أنه يعطي شكلا جماليا لا مثيل له حيث يمكن تشكيله على أي شكل أو رسم هندسي ويمكن استخدامه بديلا لكشافات الطوارئ عند انقطاع التيار الكهربائي، خاصة عند وجود أطفال في المنزل الذين يخافون الظلام الدامس.

الرخام الجديد يمكن استخدامه في الفنادق وفي الشقق السكنية والفيلات والمساجد وغير ذلك من أبنية ومنشات.

وقد تلقى المخترع اتصالات عديدة من مندوبي دول أجنبية لشراء اختراعه الفريد من نوعه، ولكن المخترع رفض العرض المقدم لأنه يرغب في تنفيذه في مصر أو في أي بلد عربي يصدر منه هذا المنتج الجديد إلى جميع دول العالم.




ذات صلة:

عاشقة النيل معجب بهذا.
افتراضي رد: الاختراع الأول من نوعه في العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية.. اختراع مصري مئة بالمئة
اختراع راااااااااائع جدااااااااااااا

وأحيي هذا الرجل العبقري

تسلم ايدك مودي

تحياتي



مواقع النشر (المفضلة)


الاختراع الأول من نوعه في العالم رخام يشع ضوءاً ويخزن الطاقة الكهربائية.. اختراع مصري مئة بالمئة


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع