الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

الطريق الى اليونان

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Clap0000 الطريق الى اليونان
السلام عليكوووووووو
ايه الاخبار ؟! كلو تمام
طب الحمد لله
نبطل لك ونخش ف الموضوع
بعد مرور الوقت الخنيق وبعد الصراع المتواصل بين التخلف الحضاري وبين العقول "المجنزرة "
خرجت من بيتي بعد ستين سنة غيبوبة وبعد توقف عن الكلام والحكاوي وبعد حاجات كتير خنقاني ..

خرجت من بيتي أخيرا , قررت التوجه للجلوس مع كريم صاحبي من أجل جلسة رومانسية هادئة نناقش فيها أمورنا ..

وفي الطريق كنت أستعد لعبور أحد الشوارع المليانه بالسيارات و بكل وضوح ومن الآخر الشوارع مكسرة وغير صالحة للاستخدام الآدمي ..

- أستغفر الله العظيم .. الواحد لسة بيقول يارب .. الجو خنيق كده ليه .. الناس ماشيه تايهة وكله بيجري والمواصلات مش بتتحرك ..

أنا عاوز أعدي الشارع .. نص ساعة عشان أعدي الشارع ؟
وهنا بقى كانت تقف احدي السيدات " الفلاحات " بجوار لامى حاملة معها صندوق خشبي .. يسمى " سبت " وبه فرختان وديك ..
الست تنظر لامى باستغراب ..

لامى: يا فتاح يا عليم .. مالها الست دي ..هي مستنية تعدي الشارع معايا ولا إيه ..؟

وفجأة هرب الديك من السبت وقفز فى وسط الطريق ووسط السيارات ..
الست : يا لهوي .. الحقوني .. الديك هرب مني ..؟

وإذا بها تدفع لامى حتي كاد أن يختل توازنه .. ولولا ستر ربنا كان زمانه تحت الأتوبيس ..

لامى: إيه يا حجة فيه إيه .. حتموتيني ولا إيه ؟
الست : الحقني يا بني الديك هرب مني هاتهولي العربيات ح تدوسه ؟؟
لامى: انتي شايفاني فراخجي؟ ..

وتعيد الست نفس الضربة لامى حتي كاد أن يختل توازنه ويسقط , مرددة بصوت عالي ..
الحقني يا بني الديك ح يروح مني ..

لامى: انتى عاوزة مني إيه ؟.. دانا مش عارف أعدي الطريق بقالي نص ساعة .. ده الديك بتاعك أشطر مني .. شوفي حالك يا حاجة يالا ربنا يسهلك .. أستغفر الله العظيم .. هي ناقصة خنقة ..ح اموت عشان ديك .. على آخر الزمن ..
ثم أخرج لامى الموبايل من جيبه ..

لامى: بقولك إيه يا كيمو .. أنا بقالي نص ساعة مش عارف أعدي الشارع ..
درش : سيبني فى حالي يا جمعاوي .. أنا العربية رشقت مني فى حفرة ومش عارف أطلع بيها ..

لامى: ياعم كنا اتكلمنا على النت بدل وجع الدماغ ده ..

كريم : ربنا يسهل يا مان شوية وأكون عندك .. هانت ..

لامى: قشطة بس حاول نتقابل فى المعاد المتفق عليه ..
يالا سلام

كريم : سلاموز .. تيك كير يا مان ..
وبعد 4 ساعات .. وصللامى للكافتيريا المتفق عليها .. وبعديه وصل كريم ..

لامى: إيه ياعم حمد الله على السلامة ..

كريم: الله يسلمك يا مان .. الحمد لله وصلت ..

لامى: إيه يا بني عملت إيه فى العربية ؟

كريم : انساها بقي .. انا اتخنقت يا لامى.. انا اتخنقت من البلد دي .. أنا مش عارف أمشي زي البشر اللى بشوفهم فى التلفزيون .. نفسي أبقي إنسان بشري .. مش عاوز أبقي مصري ..

لامى " مستعجب " : قشطة وانا كمان .. انا كنت ح اموت تحت أتوبيس بسبب واحدة ست.. كل ده عشان ألحق الديك اللى هرب منها ..
كريم : ديك !!..

لامى: آه اصل انا مكتوب على ظهري "help"

كريم: الله يخربيت عقلك يا مان ..

لامى: قولي بقي .. إيه الحوار الفاكس اللى انت عاوزني فيه ..

كريم : انا حجزتلك معايا وحنسافر اليونان ..

لامى:ايه اليابان !!! اه ومالو التجديد مطلوب بردو

كريم: يابان ايه بقولك اليونان

لامى: بجد .. بتتكلم جد يا مان

كريم : يا بني أنا عمري ما هزرت معاك قبل كده ..

لامى: قشطة .. طيب وإيه الإجراءات بقي ..

اوعي تقولي زي الحوار اللى فات .. نعمل تحليل دم ونتجوز ونطلق ونحضر شهادات ميلاد أبونا وأمنا ونثبت إن الوالدين مصريين .. ونقبض على اتنين من تجار المخدرات .. وندفع نص مليون جنيه .. وفى الآخر نروح نغرق فى البحر ونحاول نعيش وناخدها عوم لغاية مينا بورسعيد ..

كريم : لا ياعم الحورات دي اتفكست خلاص .. المرة دي بقي سبيشيال خالص ..

لامى: هاو how ؟

كريم : حنسافر بالطيارة ..

لامى: ايه لاء كلو الا العبارة انت مشوفتش الناس اللى غرقت

كريم :ياعم سلك ودنك بقى وبلاش هزار

لامى: يا راجل .. طيب ازاى دي ؟

كريم : المهم انت .. معاك كام جندي دلوقتي ..

لامى: يعني قد اللى فى فيلم "سبارتا " ..

كريم : انت بتهزر .. 300 بس !!

لامى: لا ومعايا سرة من الدنانير برده ..

كريم : قشطة يقضونا .. تعالى معايا بقي ..
لو عجبتكواااا ياريت تقولواااا علشان الجزء التانى

الطريق الى اليونانالطريق الى اليونانالطريق الى اليونان

ذات صلة:

مش بقول يا لامي بجد جميلة اوي واي اوي ويا ريت تستمر والله انا قرتها للاخر وكان فيها تشويق جامد ومش من السهل اني اقرا حاجة طويلة للاخر كدة بس والله جامد بس ابقا شفلي ان شالله دور ثناوي بس بجد تحفة اوي وبالتوفيق يا لامي ربنا معاك وتروح اليونان

هههههههههههههههههههههههههه

رايقة القصه دي اوي يالامي عجباني الحته دي اوي

تسلم الايادي ياغالي وفي انتظار الجزء التاني

مش بقول يا لامي بجد جميلة اوي واي اوي ويا ريت تستمر والله انا قرتها للاخر وكان فيها تشويق جامد ومش من السهل اني اقرا حاجة طويلة للاخر كدة بس والله جامد بس ابقا شفلي ان شالله دور ثناوي بس بجد تحفة اوي وبالتوفيق يا لامي ربنا معاك وتروح اليونان
ميرررررررررسى اوى ياهيما على ردك المشجع ده اوى ياقمر والله
وان شاء الله ياقمر هايبقى ليكى دور تانى وتالت ورابع ههههه
ميرررررررسى اوى ياهيما منوره والله ياقمر
وبالتوفيق انتى كمان ف حياتك وف كل رحله تحبى تتطلعيها
منوره يابرنسيسه

هههههههههههههههههههههههههه

رايقة القصه دي اوي يالامي عجباني الحته دي اوي

تسلم الايادي ياغالي وفي انتظار الجزء التاني
ميررررررررررررسى اوى يااحمد يسلملى ردك ومرورك السكر ده
وان شاء الله ياغاالى
منور ياحبيب قلبى

هههههههههههههههههههههههههههههاي

جامده اوى اوى يابرنس

يلا بقى مستينين الجزء التني

بلاش ياكلني الشوق هههههههه

تحفه ياجميل تحياتي

هههههههههههههههههههههههههههههاي

جامده اوى اوى يابرنس

يلا بقى مستينين الجزء التني