منتدي كريزى مان > >
«جوجل» تضيف خصائص جديدة في البريد الإلكتروني Gmail
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

«جوجل» تضيف خصائص جديدة في البريد الإلكتروني Gmail

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Post «جوجل» تضيف خصائص جديدة في البريد الإلكتروني Gmail
بدأت «جوجل» بتجربة خاصية جديدة خاصة بكتابة الرسائل الإلكترونية في خدمة البريد الإلكتروني Gmail، لتوفر للمستخدمين سهولة في التعامل مع واجهات Gmailبحيث لا يضطرون لإغلاق مسودة الرسالة التي يقومون بكتابتها لدى حاجتهم لقراءة رسائل أخرى.

وستعمل الخاصية الجديدة على مبدأ عمل النافذة المنبثقة الخاصة بالمحادثة، حيث أن مسودة الرسالة التي يقوم المستخدم بكتابتها ستبقى موجودة بحجم مصغر في أعلى صندوق الوارد بحيث لا تشغل مساحة الشاشة في حال أراد قراءة رسالة جديدة أو ماشابه.

وقال «فيل شارب» ، مدير منتجات بـ «جوجل» على المدونة الرسمية إن المستخدم قد يحتاج في كثير من الأحيان أن يعود لقراءة بعض الرسائل خلال كتابته لرسالة جديدة، مما يضطره لحفظ الرسالة في المسودة (Draft) ثم يعود لقراءة أخرى سابقة في صندوق الوارد مثلاً، ثم يعاود فتح المسودة ليكمل الكتابة، أي أنه سيضيع وقتاً في تلك العملية.

وأضاف أن تلك النافذة الجديدة الخاصة بالكتابة ستحتوي على جميع أدوات التحرير الموجودة في قسم كتابة الرسائل الأساسي، وستختفي تلقائياً في حال عدم استخدامها، كما ستحتوي على إمكانية إضافة الصور بسهولة ضمن النص المكتوب داخل تلك النافذة.

وستقوم «جوجل» بإضافة المزيد من الخصائص الجديدة في خدمة Gmail، كتمكين المستخدم من رؤية صور الأشخاص الموجودين ضمن قائمة جهات الاتصال لتوفير الوصول السريع إلى العنوان المراد دون الحاجة للبحث عنه بواسطة الكتابة، إضافة إلى إمكانية سحب وتحريك عناوين البريد الإلكتروني بين خانتي (ccو bcc)، كما أن قائمة جهات الاتصال ستختفي تلقائياً لدى الانتهاء من إضافة العناوين.

ومن المتوقع أن تبدأ «جوجل» بطرح تلك الخصائص الجديدة لاستخدامها بشكل رسمي خلال الأشهر القليلة القادمة.

ذات صلة:



مواقع النشر (المفضلة)


«جوجل» تضيف خصائص جديدة في البريد الإلكتروني Gmail


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع