منتدي كريزى مان > >
اختبار جديد لكشف فيروس الايدز في الدول الفقيرة
الإهداءات
نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله    

اختبار جديد لكشف فيروس الايدز في الدول الفقيرة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

Post اختبار جديد لكشف فيروس الايدز في الدول الفقيرة
وصل العلماء الى اختبار جديد لفيروس (اتش.اي.في) المسبب للايدز هو أكثر دقة بما يعادل عشرة امثال من الاساليب المستخدمة الان وأقل تكلفة بفارق كبير مما يعد بتشخيص وعلاج أفضل في الدول النامية.
ووفقا لبحث لعلماء في كلية امبيريال كوليدج في لندن نشر في دورية نيتشر نانوتكنولوجي يستخدم الاختبار الجديد تقنية النانوتكنولوجي التي يمكن رصدها بالعين المجردة من خلال تحويل العينة الى اللون الاحمر او الازرق.
وقالت مولي ستيفنز التي أشرفت على البحث لرويترز ان العلاج "نظرا لدقته المتطورة لا يتطلب معدات معقدة وهو أرخص عشرة أمثال"
واختبارات فيروس (اتش.اي.في) البسيطة والسريعة التي تحلل اللعاب متوفرة لكنها لا ترصد الفيروس الا اذا وصل الى مراحل متأخرة تكون فيه نسبة التركيز في الدم عالية.
وأضافت ستيفنز "سنتمكن من رصد العدوى حتى في الحالات التي كانت الاساليب السابقة مثل اختبار اللعاب تجيء فيها النتائج سلبية بشكل خاطيء لان حمولة الفيروس كانت قليلة جدا بما يحول دون رصدها."
وقالت ستيفنز ان هذا الاختبار الذي يستخدم تقنية النانوتكنولوجي يمكن ان يعدل حتى يرصد أمراضا اخرى مثل تعفن الدم وداء الليشمانية والسل والملاريا.
وأهمية الاختبارات لا ترجع فقط الى رصد فيروس (اتش.اي.في) المسبب للايدز في مراحله الاولى بل لمتابعة فعالية العلاج.
وتكشف بيانات منظمة الصحة العالمية لعام 2010 ان هناك 23 مليونا حاملين للفيروس في منطقة جنوب الصحراء في أفريقيا من اجمالي 34 مليونا في العالم

ذات صلة:



مواقع النشر (المفضلة)


اختبار جديد لكشف فيروس الايدز في الدول الفقيرة


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع