الإهداءات
abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير    

قصتي بالكامل بليز ساعدوني

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

45 قصتي بالكامل بليز ساعدوني
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
اما بعد:

انا عضو جديد هنا معاكم يارب تتقبلوني اخ عزيز وغالي ويارب يارب يارب تلاقولي حل لمشكلتيقصتي بالكامل بليز ساعدوني

قصتي بالكامل بليز ساعدونيوالله تعبت

بداية قصتي .....

ان الوالدة والوالد انفصلا منذ فترة طويلة والوالدة متزوجة حاليا وانا اعيش مع والدي الذي لا يهتم بي امري اطلاقا ولا يهمه امري انا اعيش حالة نفسية جدا متعبة ولا استطيع التركيز في دراستي ولا احس باي اهتمام سواء من جهة الوالد او الوالدة علما باني اذهب الى والدتي واراها لكن هذا لن يغيير مابداخلي لاني محطم نفسيا لما اراه من معاملات من كلا الوالدين الوالدة تعيش في بيتها واخي الاكبر يعيش في نفس البيت علما بان البيت ملك لنا ولكني لا استطيع التفكير بما فعلته امي باهتمامها باخي الكبير اكثر من اللازم وعدم الاعتناء بنا ( انا واخوتي) وان اخي الاكبر يتوفر لديه كل مايريده وانا هنا محبوس في بيت لا اجد من يكترث لامري وفي البيت لدينا خادمة متسلطة تطبخ الذي يخطر ببالها لا تغسل ملابسنا جيدا وعندما نتحدث للوالد بهذا الشأن يصرخ في وجهنا ولا يكترث ابدا لامرنا وان الخادمة لها في البيت غرفتين بحمام وانا كنت في غرفة مع اخوتي كنا ننام بها وناكل ونشرب فيها وبعون من الله رضي آخيرا باعطائي غرفة لكنها جد صغيرة وابي لا يصرف علينا ودائما متعكر المزاج يتصرف مع ابناء الناس بحب وعطف وحنان وضحك اما معنا فبغاضب ومزاجه المتعكر وعندما نطلب منه شيئا لا يستجيب لطلباتنا وعندما نمرض حتى المستشفى مايودينا وابي دائما سوء الظن بي
هذا عن ابي لكن هنالك زوج امي الذي لايحبنا ابدا ويكرهنا ويتضايق من وجودنا عند امي وامي ايضا لا تصرف علينا وعند طلبنا منها شيئا لا يوجد على لسانها سوا انا لست مسؤولة عنكم وعندما يطلبها اخي الاكبر تعطيه

اخواتي هل من حقي ان اعيش هذه الحياة؟

هل هذه الحياة التي ولدنا من اجلها؟

هل هؤلاء والدين حقا؟

هل ولادتي غلطة ابي وامي ؟

انا لا اعرف حقنا من اكون ولست بمتوقع بان هذه امي وهذا ابي

لماذا يحدث معي هكذا؟

لماذا انجبونا ؟

هل لتعذيبنا هل لقتلنا في اليوم مئة مرة؟

ان الله ذاكر في آياته المساواة والعدل بين ابنائكم

انا لا استطيع تحمل هذا ولا استطيع اعتبار نفسي انسانا مثل بقية الناس بسبب مايحدث لي

بلييييييييييييييييييييز ارجووووووووووووكم شوفولي حل في المشكلة هذه ليست بحياة لو بيدي

مااخترت الحياة ابدا ولو بيدي اعيش بشقة لوحدي انا مستعد لكن لا استطيع تحمل المصاريف علما باني طالب جامعي

ياااااااااارب ياااااااااااارب يااااااارب ياااااااااااااااااااارب لا توري احد من كتر الي شايفه في حياتي
يارب عن جد الاقي حل يرضيني اكثر وياثر فيهم عن جد كرهتهم كلهم والله ياناس انا تعبان ومقهور ومكسووور بليييييييييييييز ساعدوني المشكلةاني ممنوع من كل حاجة ابوية متلهي بحاته وامي ملهية بحياتها ( الله يوفق حالهم ولا يغيير عليهم ) بس انا ولدهم المفروض ماينسوني او يتناسوني , يالله راسي بينفجر تعبت والله تعبت بالله ابغى حل وخايف اشتكي راح احس بعذاب الضمير وراح اكسب ذنب بسببهم واذا اشتكيت راح انحرج بين اهلي وناسي مني عارف ايش اسوي والله ياناس تعبت ياعالم معقولة اتولدنا عشان نتعذب؟؟
ياربي فرج همي وهم المكروبين اللهم افتحها في طريقي ونورهـ
المشكلة الجديدة كمان كلهم معاهم سيارات 2009 وانا لمن طلبتهم يقولو اذا عندك فلوس روح اشتري محد منعك بالله دا كلام؟
واخوية الكبير سبق وقلتلكم انو بيحصل على كل حاجة من ضمنها السيارة وسكن خاص ويخرج ويدخل ويروح ويجي مع اصحابه وانا محروم
لعلمكم انا طالب جامعي سعودي الاصل مو من حقي اعيش زييهم؟؟
مو من حقي اتمتع بحياتي؟؟
ااااااااااااااااااه ياربي والله تعبت ياناس الي تعزو نفسو ومايبغى يصير لها زي اللي يصير لي انتبهو لاهاليكم والله انا ضعت بسببهم وربي
ياعالم شوفولي حل في دا الحال والله الحال ماعاد ينسكت عليه
بتقولولي واجههم ( دا يتسمى قلة حياء مني لو واجههتهم ) لانو هذا ابوية وهذي امي
فمقدر واخوية احتراما له لكبره فقط لا اقل
وان كلمته يكابر ويتجاهل ويرد ويقول: يعني ايش تباني اسويلك ؟؟
بالله دي عيلة ياريت ياربي خليت كل واحد فينا يختار عيلته بنفسه
بلييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييز ساعدووووووووووووووووووووو وني

الرجااااااااء عرض مشكلتي لمن يهمه الامرلايجاد حل لمشكلتي

او مساعدتي في ايجاد الحل

هذا وصلى الله وسلم على آله وصحبه اجمعين

ذات صلة:

ربنا يتولاك برحمته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اخى فى الله انت اولا نورت المنتدى وانت بجد بقت اخ وصديق جديد معانا هنا فى المنتدى اولا حاول تكمل دراستك واصبر

على امك وابوك ثانيا ممكن تشتغل وانت فى الجامعه لا عيب ولا حرام وحاول تنظم نفسك بس اهم شىء انك تدرس وتخلص الجامعه

ثالثا حاول تنسى الهم الى بيحيط بيك من البيت ومن الاب ومن زوج الام يعنى انسى الهم ينساك زى ما بنقول فى مصر

وبعدين فى شباب كتير ويمكن اكتر منك عايشين كده وحامدين ربنا وبيشتغلوا ويدرسوا فى نفس الوقت واصبر على المصائب وباذن الله كل ده هيتبدل بكل خير والله اختك كــــــــــــرمالك واحنا هنا عليتك التانيه

وربنا يوفقك باذن الله فى حياتك ويبعد عنك الشيطان ويهدى بابك وادعيلهم انهم يكونوا كويسيين معاك ومع اخواتك
وياريت والله بادى شىء اقدر اقدمهولك اقولك ربنا معاك احن منه اكيد مفيش وانا بدعيلك ان ربنا يكون معاك فى محنتك وانشاء الله يصبرك بس اهم شىء دراستك اهتم بيها زى ما قولتك لك منى كل الشكر يا اخى فى الله

التعديل الأخير تم بواسطة كرمالك ; 06-06-2009 الساعة 01:44 AM
جزاااااااااااك الله خير الجزاء وماقصرت وانا باخد بنصايحك اخي الكريم قدر الامكان لعلمك انا كنت اشتغل من عمري 14 سنة وادرس لكن دحين خلاص الواحد في جامعة ولازم ينتبه شوي لمستقبله
واشكرك اخوي للمرة التانية على دعمك لي وتاكد بمشي على كلامك بالحرف الواحد .

حبيبى لازم تكون صبور ولعلمك فيه كده كتير ومتزعلش تحلى بالصبر يا اخى وانت كمان لازم تشتغل وانت فى الجامعه الشغل بينسى

ما انا كنت باشتغل طول فترة الجامعه واهو

ادينى خلصت والحمد لله عقبالك وفك كده ياعم والله ماحد واخد منها حاجه

طيب اقولك نكته (((((مره واحد بيسال صاحبه هو انهارده ايه فى الايام قاله مش فاكر قاله ياغبى مش عرف انهارده ايه دا انت غبى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طبعا مش حلوه وده لانى لسه مالفها حالا

فك ياااااااااااااااعم وركز فى جامعتك وشغلك وبعدين ياعم خليك معانا احنا عيلتك التانيه انشاء الله

اخووووووووووووووووووووك كيمووووووووووووووووووووووووو

اولا اهلا بيك وحضرتك نورت المنتدى

ثانيا حضرتك ممكن تشتغل بجانب الدراسه ده لا عيب ولا حرام وبعدين لازم تواجه والداك ووالداتك فى الموضوع

احكى معهم بكل صراحه قولهم مشاعرك واحلامك وطموحاتك قولهم انك تعبان ومخنوق وحياتك جحيم

قولهم لازم يعرفوا يمكن مش واخدين بالهم الفت انتباهم وخير ان شاء الله

وبعدين حكايه العربيه يا اخى الكريم لا تنظر للمظاهر ارضى بقليل بارك الله فيه

وانا عارفه انه من حقك زى اخوك بس بردو بلاش تقارن نفسك بحد واجتهد وذاكر واثبت لهم انك انسان قادر على تحمل

المسؤليه وربنا يعينك وربنا يبارك فيك

الله يوفقكم والله حسستوني انكم اهلي قسم وربي لا امشي على نصيحتكم ومرة مرة مرة مشكورين حتى انت ياكيمو مشكور ياعسل بجد في اصعب لحظاتي خليتني اموت ضحك من النكتة الظريفة صرااااااااااااااااااحة انتو اهلي وناسي وانشاء الله كل من يحبني ربي يحبه ويكتب الجنة من نصيبه صدقوني انا من النوع الي يحب النصايح ومشكورين ماقصرتو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخى فى الله ايودنل

انت مضايق نفسك ليه مفيش حاجه فى الدنيا تستاهل ذره من الحزن

أول حاجه خليك قريب من ربنا

تانى حاجه مترهقش تفكيرك فى التفكير فى المستقبل

ربك رب قلوب النهارده انت حاسس انك مظلوم بكره ربنا يبدلك الحزن والهم والظلم الى فرح وسعاده وراحة بال

وبعدين والدك ووالدتك هيتحاسبوا على معاملتهم السيئه ليك فيه أباء وأمهات ميعرفوش غير عقوق الوالدين لا قول لهم فيه حاجه اسمها عقوق الابناء وهيتسألوا عليها يوم القيامه

هيتسألوا ليه عاملت فلان أفضل من فلان

ليه فرقت فى قسمة الحق بين فلان وفلان

هيتحاسبوا واحنا نتمنى ان هما يتغيروا فى الدنيا قبل ميقابلوا وجه كريم

وبعدين يا سيدى أنا عاوز اسألك هى السعاده بالنسبه لك فى ايه

فى السياره موديل 2009 لأ

طيب السعاده فى الشقه الخاصه لأ برضه

هقولك يا سيدى السعاده فى ايه

السعاده فى الايمان والقناعه وراحة البال انت تعرف انت مكانتك عند ربنا ايه طبعا لأمتعرفش ممكن تكون مكانتك عند ربنا لصبرك واحتمالك أفضل من اخواتك كلهم

وبالنسبه لأخوك الكبير هو راضى بظلمك ومش بينصفك قدام والدك ووالدتك هو مخطئ فى كده لأن الساكت عن الحق شيطان أخرس

ويمكن ربنا بيبتليك بده علشان لما تكبر وتتزوج متظلمش حد لا زوجتك ولا أولادك ولا أى انسان آخر

فأنا هعتبر نفسى أخوك الكبير وهقولك حاجه واحده( إصبر )
اصبر ولاتحزن ابداً إن ضاقت عليك الدنيا بما رحبت
وخد بالك من مستقبلك

نقى صدرك وتفكيرك من أى كره لأى فرد وتوكل على الله

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم { تجتمعون يوم القيامة فيقال أين فقراء هذه الأمة ؟ قال فيقال لهم ماذا عملتم ؟ فيقولون ربنا ابتليتنا فصبرنا . ووليت الأموال والسلطان غيرنا فيقول الله عز وجل صدقتم , قال فيدخلون الجنة قبل الناس وتبقى شدة الحساب على ذوي الأموال والسلطان } الحديث .
قال تعالى :
{ وما تدري نفس ماذا تكسب غدا وما تدري نفس بأي ارض تموت }

وبعدين يا عم أنا أخوك الكبير لو احتجت رأيى فى أى حاجه أنا تحت أمرك

افتراضي خدها منى نصيحة
لازم تقف واقفة مع والدك و والدتك و تعرفهم انهم سبب انك تعبان نفسيا و انك مش عارف تنتبه لمستقبلك و لازم تحاول عاى قد ما تقدر تقوم بعمل شى يخليهم يهتموا بيك مثلا قولهم انك مش عارف تعيش انك هتموت و مش عارف تعيش و سط الناس و لازم تقف معاهم و اقفة احتجاجية انت انسان مش اسف حيوان انت بشر عندك احساس و من حقكك تعيش حياتك زى مانت عايز

اولا اهلا بيك اخى وسط اخواتك
واعتبرنيى انا بالنيابة عن نفسى اعتبرنى اخك ليك وصديق كمان

ثانيا لازم تتحلى بالصبر ولاقوة والاصرار على

ان تكمل تعليمك

مهما كانت التضحيات انت ممكن تتعب شوية

حاليا بالعمل بجوار الدراسة بس هترتاح بعدين

وربنا يوفقك