منتدي كريزى مان > >
الديموفوبيا .. مرض الخوف من الحشود والجماهير
الإهداءات
Gṏ£ÐëȠ βṏϔ من دبي : بمسي علي كل اخواتي وحبايبي اللي فكرني وحابب اقولهم كل سنه وانتوا طيبين     abdo@ من بني سويف : كل سنه وكل اخواتي طيبين     نجم الغربيه من مصر :     alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله    

الديموفوبيا .. مرض الخوف من الحشود والجماهير

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

New الديموفوبيا .. مرض الخوف من الحشود والجماهير
ان مرض ديموفوبيا (Demophobia)، المشتقة تسميته من كلمتين باللغة اليونانية ديموس أي الأناس وفوبوس أي الخوف، هو الشعور بالخوف من الحشود والجماهير.
بمعنى آخر، فان المصاب به يشعر وكأن أحداً يلاحقه لدى تواجده في الأماكن الحاشدة ووسط أشخاص يراهم للمرة الأولى.

في الحقيقة، فان جذور هذا المرض ترتبط بآخر يدعى أغروفوبيا (مشتقة تسميته من أغورا أي الساحة باللغة اليونانية) ويشير الى الخوف من التواجد في الأماكن المفتوحة والبيئة غير المألوفة.
ان المصاب بهذا المرض يشعر فجأة بشبه وعكة صحية عندما يرى نفسه وسط الزحام البشري.
إذ سرعان ما يبدو له أن الخروج من هذا الزحام، لإيجاد ملجأ آمناً كما منزله، مسألة صعبة.
ومن الممكن أن يرتبط خوفه باضطرابات سببها نوبات الخوف أم الفوبيا الاجتماعية(مرض الرهاب الاجتماعي).
هذا وتتمثل عوارض مرض "ديموفوبيا" في الخوف من الموت وتسارع نبضات القلب والتعرق وقلة التنفس.
وتدوم نوبة الخوف بين دقيقة وعشر دقائق. مع ذلك فان هناك تقنية علاجية فعالة للتحكم بالتنفس.
في هذا الصدد، ينصح الأطباء مرضاهم باتباع دروس خاصة لتعلم كيفية التحكم بتنفسهم أثناء الإصابة بنوبة الخوف المفاجئة.
في أي حال، يمكن معالجة حالات هذا المرض الخفيفة عن طريق جلسات علاجية نفسية وادراكية وسلوكية.
أما إذا أدى هذا المرض الى نوبات متكررة من الخوف فان الطبيب عليه توجيه المريض الى العلاج بالأدوية التي تهدف الى تنظيم معدلات السيروتونين و"نورادرينالين". يذكر أن الأخير هرمون يفرزه الدماغ.


ذات صلة:

افتراضي
مررررررررسي اوى دكتوره موضع راااائع

افتراضي
مرسيى يااحمد نورت الموضوع بمرورك الجميل فيه
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

افتراضي
موضوع رائع يا لي لي ربنا يوفقك

افتراضي
مرسيى جدا يااحلى اميره شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .



مواقع النشر (المفضلة)


الديموفوبيا .. مرض الخوف من الحشود والجماهير


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع