الإهداءات
alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله     عمااااد حسن من مصر : السلام عليكم نتورين جميعا اللهم اجمع الشمل تحياتى للجميع كل احد باسمه    

أرجو الدخول .....على وجه السرعة

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي أرجو الدخول .....على وجه السرعة
بسم الله الرحمن الرحيم
( وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا )

انا محتاج مساعدتكم في أمر مهم جداً في حياتي

إنني تعرفت ع فتاة عن طريق الإنترنت وتكلمنا معاً وصارت بيننا قصة حب جميلة جداً
وتقابلت معها..مرات عدة وفهمنا بعضنا ليس كل الفهم ولكن إلى حداً ما فهمنا شخصيات بعضهنا..ملحوظة هيا ليست من الإسكندرية وهي تدخل ف سنة ألان...وإتفقنا ع الخطوبة....وكلمت والدتي وإتفقوا معاً وساروا الإثنان كام وبنتها ليس زوجة وحماة لها....وأقدمت ع خطوة وهيا معرفة رأي أحد ولي الأمر سواء كان الام أو الأب وكلمت الأم وسارت تتكلم معي وعرفتها بنيتي وردت علي رد ...فهمته من أول ما سمعته ألا وهو (البنت لازم تخلص دراستها )أي إم لازم تخاف على مصلحة بنتها ماقولتش حاجة..بس(مش معني ذلك إني أنتظر 6 سنوت مع ملحوظة بسيطة(واللى فيه الخير يقدمه ربنا يمكن مايكونش فيه نصيب)هل يرضي أحداً أنتظر 5سنوات ...طيب مثلاً بعد الثانوي تبقى معقولة شوية..خلصت المكالمة ع كده قلت أبعت رسالة اعرفها رقمي اللى كان معايا أصلاص لإن اللى كلمتها منه ده الشريحة ضاعت..بعتلها رسالة..عادية خالص ..سؤال عن الصحة وبقول إن ده رقمي وبس..يومين ووالد البنت بيتصل فيها ...كلمني ودار الحوار بإسلوب تهديد ..وإمسح الأرقام وإعمل وإعمل..قفلت معاه ومافيش حاجة حصلت ...كملت مع البنت زي ما إحنا ومايش أى حاجة مع العلم الكلام بيني وبينها بيكون مكالمة كل فين وفين لسببين الأول عدوم وجود موبايل والتاني الإمتحانات وقبل الإمتحانات كان الكلام قليل ..(حب مع إيقاف التنفيذ) وعايش حياتي وعادي..كان في بنت تانية أصغر منها بس قريبتي ...ووكويسة وطيبة ومحترمة ومؤدبة وأخلاق عالية جداً فكرت فيها بعض الوقت لقربها مننا أولاً وثانياً يعني قلت مني ومش غريبة وكمان بنت يتيمة وطيوبة جداًَ
فكرت ف الموضوع مع نفسي كتيرررررررر ووصلت إني ألغي الموضوع الاول حتى لو ما كانش فيه نصيب ف البنت اللى بفكر فيها يبقى ع الأقل من وجهة نظرى ما ظلمتش البنت الإولي...اللى معايا أصلاً ....واللى واضح من الامور اللى قدامي غن الموضوع يكاد معدوم ..(تفاءلو الخير تجوده)الحد لله متفائل الخير ولكن يجب أن أكون واقعي ولا افرد جناحي ف الهواء وأحلم بحلم جميل وأجد واقع..محزن...وانا محتار جداً دلوقتي ومش عارف اعمل إيه أنا أخدت قرار مؤقت ألا وهو إني أستمر مع البنت دي علشان مستقبلها والثانوية علشان مستقبلها ما يضيعش...ويبقى بسببي أنا..وأنا والله الموضوع برمته لا يرق معي بشئ لإنني مؤمن إنني لن أتزوج زوجة غيري والعكس صحيح والإتنين المقارنة بينهم مش مستحيلة

الإسم:الإسمين اجمل من بعض
الجمال:مش بيفرق معايا الجمال
الروح:الدم خفيف والغتنين يعيشون نفس المرحلة العمرية ...
الحب:الأولى بتعشق إنسان إسمه أحمد ..الثانية لسه ما عرفش شعورها ولكن يوجد بعض النظرات بيننا ولكن هل هيا نظرات حب ام ..عادية
التعليم:مستوي التعليم واحد بس فى تريب بسيط ..انا دبلوم فني صناعي ووالد الأولى عاوز يدخلها هندسة أو طب..يعنى لو دلخت دي ولا دي يبقى ..سلام فور إيفر
الوالد والوالدة والإخوات ..الأولى الأب والأم عايشين الحمد لله وأخ واحد أصغر منها
الثانية..الأب متوفي منذ فترة قريبة جداً والأم موجودة وأخت تكبرها..مخطوبة
طبعاً كله بيسأل دلوقتي بحب مين.....علشان يقدر يحكم....بحب الأولي لإني بتكلم معاها بس فى حاجة بتحصل دايماً بتخليني أخاف من حاجة معايا نص قلب واخده منها كل شوية ألاقيه يقع من الميدالية عملته حلقة مخصوص وقفلتها جامد وقع باردو...
والثانية...حبى لها كإنه كطفل ينمو داخل رحم إمه ....

هذا كلامي قلته لكم ...ومشكلتي عرضتها عليكم منتظر ردكم ..على أى لامواضيع أسعي ..إليه ...إنني قد إستخرت الله منذ فترة ...ولكنني رأيت الثانية هيا عروسة لى ولكن الله دي إمي ع الأولى والثانية معاً...سإعيد الإستخارة...مرة ثانية وفي إنتظار ردكم

أسف طولت عليكم .....

اخوكم أحمد حسن
AbuRady

ذات صلة:

افتراضي رد: أرجو الدخول .....على وجه السرعة
اولا احب اوضح لحضرتك شيىء مهم

هو انت بتقارن اية باية؟

هو الحب فية مقارنة ؟؟؟؟

الى بيحب بجد بيضحى عشان حبيبة بس واضح من كلامك
انك معندكش حتى لو جزء بسيط انك تتنازل عن شيىء بسيط
انت مسئلتش نفسك الانسانة دى اية حالتها حاليا؟؟؟
ولا اية كمية الضغوط الى عليها؟؟؟
امتحانات!!!
قسوة اب لخوف على بتة!!!

تدخل امها بشئون حياتها كاملة للسيطرة عليها

واشياء عديدة من تلك الامثلة
سؤال بسيط لكانت فين من دى كلة؟

انت بقا بتقارن الحب او اقصد الى بتقول علية حب بزوجة تصلح لحياتك
للاسف
المرحلة الى انت فيها مش محتاجة مقارنة

لانك بتقارن

الحــــــــــــــــــــــــــــــب

بـــــــــ

وهــــــــــــــــم الحب

الافضل ان تقرر انت من تشاء
ان تعلو بمن تحب للنول منة ايا كانت التضحيات
ام
زوجة صالحه من وجه نظرك

ملحوظة

الحب ليس كـــــــــــــــــــلام

واسف للاطالة
واتمنى اكون افادتك

اولا احب اوضح لحضرتك شيىء مهم

هو انت بتقارن اية باية؟

هو الحب فية مقارنة ؟؟؟؟

الى بيحب بجد بيضحى عشان حبيبة بس واضح من كلامك
انك معندكش حتى لو جزء بسيط انك تتنازل عن شيىء بسيط
انت مسئلتش نفسك الانسانة دى اية حالتها حاليا؟؟؟
ولا اية كمية الضغوط الى عليها؟؟؟
امتحانات!!!
قسوة اب لخوف على بتة!!!

تدخل امها بشئون حياتها كاملة للسيطرة عليها

واشياء عديدة من تلك الامثلة
سؤال بسيط لكانت فين من دى كلة؟

انت بقا بتقارن الحب او اقصد الى بتقول علية حب بزوجة تصلح لحياتك
للاسف
المرحلة الى انت فيها مش محتاجة مقارنة

لانك بتقارن

الحــــــــــــــــــــــــــــــب

بـــــــــ

وهــــــــــــــــم الحب

الافضل ان تقرر انت من تشاء
ان تعلو بمن تحب للنول منة ايا كانت التضحيات
ام
زوجة صالحه من وجه نظرك

ملحوظة

الحب ليس كـــــــــــــــــــلام

واسف للاطالة
واتمنى اكون افادتك
شوفي ا أستاذ حماده أنا حقول حضرتك ع حاجة انا حسبت كل شئ..ومقدر الضغوط التى يها فيها ألان ولكنني لا أستطيع الغنتظار خمس سنوات ع أمل الموافقة أو عدم الموافقة التضحية تكون من اجل شئ أنت تعلم إنه لك فى أخر الأمر ولكنك ..غير متأكد 99& إن الموضوع حيتم ويتقبل...علشان كده أنا قررت إني أقارن ..وعموماً أنا قلت أسأل إخواني وإخواتي يمكن ألاقي إجابة تريحين ..وعموماً .؟.أنا كنت عاوز أعرف أعمل إيه هل أستمر معها أم لا أنا فكرت ..إني أسمتر معها حتى تنهي دراستها لكي لا أكون سبب في فشلها الدراسي وتعطيلها عن المذاكرة ..وبرغم عملى الشديد لموقف والدها ووالدتها أخشي ما أخشاه أن تعقد الامور أكثر م نذلك ويؤثر هذا على دراستها وفى نهاية كلامي شكراًُ جداً ليك يا حماده وفى النهاية هذا رأيكط ويجب علي إحترامه وزالسلام عليكم

احمد يارب يوفقك ويهدك لصواب عشان انت انسان كويس
ياليت اقدر اساعدك بس اقولك اتبع قلبك واعمل الي يقولك عليه والله الي تتجوازاك انسانه محظوظه وهي تلاقي احسن منك فين
الله يهدك لصواب ومش حانسك من دعائي
تحياتي لك

احمد يارب يوفقك ويهدك لصواب عشان انت انسان كويس
ياليت اقدر اساعدك بس اقولك اتبع قلبك واعمل الي يقولك عليه والله الي تتجوازاك انسانه محظوظه وهي تلاقي احسن منك فين
الله يهدك لصواب ومش حانسك من دعائي
تحياتي لك
تسلمي كتير يا نور..وألف شكر ليكي نورتي الموضوع

انا برائي اتزوج التانية لانك مو مضطر تضيع 5 سنين من عمرك علشان شي يمكن يكون مو اللك بتمنالك التوفيق والبنت حسب كلامك صغيره بكره بتلاقي واحد غيرك يمكن حبها الك مراهقة هذا رائي بس الي انتا مقتنع فيه اعمله

تسلمي كتير يا قمر تشرفت بمرورك...كتيررررر

وأنا أفكر فى اللى بتقوليه فعلاً

c a toi de decidee

طيب ياريت اللى يكتب باللغة الفرنسية يكتب ...صح يا جميل....