الإهداءات
alt@yer_m@zzika من ارض الله : مين من الناس القديمه لسه متابع وموجود     Mr.Hossam من من اتينا : الناس اللي وحشني اجدع ناس كل سنه وانتو طيبين ويارب تكونو بخير دايما     SoLa من القاهره : كل عام وانتم بخير بجد وحشتوني المنتدي الجميل والناس الغالية ال اتعرفة عليهم فيه يارب تكونو في احسن الاحوال     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة فين الناس راحت فين     القبطان مازن من كريزي مان : النت وحش فشخ ف مصر     Angel of love من اسكندريه : وحشتوونى اوى ومفقتده كل صحابى القدام وبتمنالكم كل السعاده والحب     العجمى من العجمى هانوفيل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى جميع الاحباب والأصدقاء تحية من القلب يارب تكونوا جميعا بخير وسعاد لوشا ورسوله وضع القمر وعاشقة النيل وعبد الجواد والبنت المشاغبة هديل ولينا     محمد البهلوان من مصر : السلام عليكم يا جماعة انتوا وحشتوني اووي ليه الأقسام مفهاش تفاعل وخصوصا اقسام الشعر والخواطر     كناريه من الرياض : السلام عليكم وحشتوني اوي انا لما بدخل هنا بفتكر حاجات جميله اوي ربنا يسعدكم يارب وتكونو جمعيا بخير يارب     *سمسم* من المنصوره : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     دي روسي من شارع المعز : يااه المنتدي يعني الذكريات الجميله اتمني الناس كلها تكون بخير     Mahmoud Ali Afia من شنشــــــور : صباح الفل ع أحلي مشرفين وأعضاء وزوار كريزي مان_محمـــــود عافيــــه     طـارق من المطريه -القاهره : أللهم انصر الاسلام وارحم موتانا وموتى المسلمين والمسلمات اللهم اشفي مرضانا ومرضى المسلمين اللهم امين يارب العالمين     gezoooo من لَيبـ❣ـيآ : وآحـ❣ـہشـ❣ـہنـ❣ـہي وآلَلَهـ❣ـي. وبـ❣ـہلَدي وآحـ❣ـہشـ❣ـہآنـ❣ـي آووووووي     ! T-e-G-a ! من البنك الاهلي : كل عام وانتم بخير وحشتوني جداً طبعا خمسه سته الي يعرفوني هناا .. ارسل اليكم تحياتي وان شاء الله تكونه بخير وسعاده دايما يارب ♥     مودى مزاجو من التجمع : السلام عليكم ورحمة الله واحشنى جداااا ياكريزاوية يارب الجميع يكون ف افضل حال     sasa-2010 من مصر : كل عام وانتم جميعا بخير ومنتدانا الغالى كريزى مان بخير ويرجع يلعلع زى الاول ان شاء الله     احمد بيسو من كايرو : السلامـ عليكم، .. ازيكـمـ جميـعاً وحشتوني بجد جداً وحشني قسم الرعب وكل ذكريـات في المنـتدي .. اتمـني كلكم تكونو بخـير     العجمى من على شاطئ العجمى : ياعلاء الموقع مغلق ديما يارب يكون المانع خير كل عام والجميع بخير وسعادة أضحى مبارك أن شاء الله     عمااااد حسن من مصر : السلام عليكم نتورين جميعا اللهم اجمع الشمل تحياتى للجميع كل احد باسمه    

كيف تتعامل مع من يخطئ بحقك !!!

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

افتراضي كيف تتعامل مع من يخطئ بحقك !!!
كيف تتعامل مع من يخطئ بحقك !!!

كل إنسان منا معرض للخطأ ، وهناك من الأخطاء ما يمكن التجاوز عنها وغفرانها ..
فأحيانا تشعر بأن هذا الإنسان قد أخطأ بحقك بدون قصد ، فتجد من المبررات
ما يشفع له عندك أما لجهله أو قلة خبرته أو تسرعه ، فتسامح وتغفر زلته
لأنك حريص على بقاء علاقة الصداقة بينكما وبهذا يأخذ درسا فلا يعود
لما وقع فيه من الخطأ . هذا عندما تكون في داخل الإنسان مبادئ ومثل
وقيم تنطلق من خلالها تصرفاته ..

وفي المقابل هناك أُناس ليس لديهم أي إيمان بصداقة أو علاقة أخوية فيدمرون
كل شيء في لحظه ولا يأبهون بأحد .. فهؤلاء تملك فيهم حب الذات وأغناهم
عن حب الآخرين فما أسرع أن يخسروا علاقاتهم بكل من حولهم من أقارب وأصدقاء..

وأيضا هناك أناس تعودوا على الخطأ في حق الغير ؛ لأنهم لا يلقون جزاء
رادعا ويقابلون دائما بالغفران والمسامحة ونسيان الزلات من أناس تربطهم
بهم مصالح ، فهذا الغفران وتلك المسامحة ليست خالصة من القلب وإنما
هي للحفاظ على تلك المصالح التي تربط بينهم وبين من أخطأ في
حقهم ، وبذلك تتعود هذه الفئة على أن أخطاءهم تقابل بالصفح
والغفران فلا يتورعون عن إهانة وتجريح الآخرين .. ولكنهم في
نفس الوقت سيخسرون أصدقاءهم الحقيقيين وسيبقون مع فئة
تهمها المصلحة فقط متى ما انتهت مصالحهم نبذوهم وفروا منهم ( كما يفر السليم من الأجرب ) ..

فكيف تتعامل مع من يخطئ بحقك ..!؟؟!

ارجو التفاعل ,,,,,,,,

ذات صلة:

هجيب حقى بكل ذوق والادب وابعد عن الشخص ده خالص
تسلمى قطه على التوبيك الجميل

يسلمووووووووووو همس على مرورك

بدايه احب احييكى على هذا الموضوع الجميل

العقاب لا يولد غير العقاب

والخطا ايضا لا نتيجه له غير الخطا

اذا تعلمنا ان نسامح من اخطا بحقنا

فربما يتعلم هوة ايضا منا ان يسامح من اخطا بحقه

ويكون اسا المجتمع حينئذ التسامح

بدلا من ان يسود مبداا العقاب لمن يخطأ والعصى لمن عصى

يجب ان يكون التسامح هوة خيارنا الاول دائما

لان انسانيتنا تستحق دائما ان نكرمها

فكى تكون انسان

يجب ان تسامح

شكرا كتير على الموضوع
انا عموما مبحبش ارد على الخطا بخطا بس تصرفى بيعتمد على مدى قربى من الشخص اللى اخطا فى حقى اذا كنت اعرفة جيدا و انا اعلم انه لم يقصد ذلك بتجاوز عما حدث لكن اذا كان الشخص اعلم انه لا يهتم لزعلى فبالطبع لن اتحدث له مرة ثانية
تسلمى كتير على الموضوع الرائع

اولا الف شكر علي موضوع رائع

وبالنسبة ليا
انا في الاول ببعد عن الشخص دة وابدا افكر اذا كان خطاءة يتستحق اني ارجع اديلة وفرصة ولالا
وسواء هو عزيز كفاية اني اقرب منة تاني
ولكن في كلا الحالتين مش برجع تماما زي الاول
لاني مش بنسي حد يجرحني فبحاول اسامح وخلاص مش اشكال اللي حصل لو حسيت انة مش قصدة لكني مش بنسي تصرفة دة معايا وبحاسب ببقي منة بعد كدة
اما لو حسيت انة قاصد يبقي اصلا مش بدية وقت افكر هصاحبة تاني ولالا هو كدة خلاص انتهي بالنسبة ليا ولا عايزة اعرفة اصلا

شكرا تاني قطة

حسبى اللة ونعم الوكيل

مع الاسف مش بعرف اسكت للي يغلط في حقي
وبعد مباخد حقي بنسي ان زعلت والحكاية بتخلص من جوايا خالص
بس لو سكت بفضل فاكرة ومبعرفش اسامح

جميل موضوعك يا قطه انا لازم اخد حقى وبعد كده ممكن اسامح بقى تقبلى مرورى

والله يا قطه انا مممكن اجتنبه لحد لما يحس هو بخطئه فعلا ويعتذر سعتها من السهل انى اسامحه لانى بنسى بسرعه