الملاحظات

خيمة رمضان كل عام وانتم بخير

قائمة الاعضاء المشار إليهم :

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد
śєnoяiтα
Bduh 8اشياء افعلهم لتبلغ ليله القدر والعتق من النار

8اشياء افعلهم لتبلغ ليله القدر والعتق من النار

8اشياء افعلهم لتبلغ ليله القدر والعتق النار

[فقط الأعضاء المسجلين يمكنهم رؤية الروابط - التسجيل سهل يتطلب -اسم.باسورد.اميل. فقط. ] -شرح طريقة تسجيل عضوية - شرح طريقة استرجاع باسورد

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

انا هقولك على كام حاجة لو عملتهم
بإذن الله تعتق من النار فى رمضان وربنا يبغلك ليلة القدر ،، بس الاول انا عاوزة اقولك على حديث ،، سيدنا جبريل لما جه للنبى صلى الله عليه وسلم قاله ايه : رغم انف من ادرك رمضـــــــــــان ولم يغفر له!
يعنى خاب وخسر الى يجى عليه رمضان وربنا ميغفرلوش ،، اوعى تكسل او اوعى متبذلش جهدك
فى رمضان ،، ويعدى عليك رمضان وربنا مغفرلكش ،،

طيب اول حاجة

انا بنصحيك بيها هى ايه (الـتــــــــــــــوبة) توب قبل ما تدخل على رمضان توووووووووب لاااااازم تتــــــــوب ،، توب من كل الذنوب والمعاصى عارف ليه ،، عارف لما يكون واحد بيتخانق مع واحد حبيبه ويقول بعدين انا هبدأ معاك صفحة جديدة ، هى نفس الحكاية انت هتخش على ربنا فى رمضان مش هتوب بعد رمضان او فى رمضان ، لا انت هتتوب قبل ما تدخل رمضان يعنى يااااارب انا هبدأ معاك صفحة جديــــــدة ،، تتوب وتبجأ مع ربنا صفحة جديــــــدة ،، ف متنساش تتوب من كل الذنوب والمعاصــــــى الى انت كنت بتعملها طيب

الحاجة الثانية ايه هى ؟

هو انت هتصوم رمضان ليه ؟ اصل فيه ناسى بتصوم رمضان يا جماعة عشان الناس بتصــــوم !!
بيتسحروا عشان الناس بتتسحــــر!! صوم عشان ربنا فـــــــرض الصيـــام ،، صوم عشان يارب انا بتقرب ليك بالصيام ده ،، حط النية انا يارب هصوم رمضان عشان ده فرض ، يبقى اهم حاجة نية الصيام عشان متبقاش بتصوم عشان الناس وكدا ،،

الحاجة الثالثة

احمد ربنا ان ربنا بلغك رمضان ،، فيه ناس ماتت ومجاش عليهم رمضان ،، فيه ناس مريضة ومش قادرين يصومه ومش قادرين يقوموا الليل ولا قادرين يقرأوا قرآن ،،،، احمد نعمة ان ربنا بلغك رمضــان ،،

طيب الحاجة الرابعة

من اول يوم رمضان لازم تدعى ان ربنا يبغلك ليلة القدر ،، وتعتق من النار عشان فيه ناس يا جماعة بيجوا فى العشرة الاواخر يارب ليلة القدر يااارب ليلة القدر !!
طب وليه ؟ ليه مش من اول رمضــان ؟!
من اول رمضان تدعى يااارب بلغنى ليلة القدر وياارب اعتق من النار
،

طيب خامس حاجة

بلاش تدخل رمضان جامد ،، يعنى ايه ،، واحد بيجى فى رمضان مكنش بيقرأ قرآن خالص ! فبيجى فى رمضان يبتدى يقرأ القرآن !! طب انت اصلا مش بتقرأ القرآن خالص تيجى اول يوم رمضان وتانى يوم تقــــــــــرأ خمــــــــس اجزاء !!؟ ده ازاااااااى ؟؟؟؟ يعنى انت اول لما بتدور العربية بتوصل ل200 على طول ولا على 100 ؟! لا طبعا 10، 20 ، 30 ، 40 ،،، فتزود ! ف انت محتاج اول لما تدخل رمضان فى البداية بلاش تدخــــــل جامــــــد !! واحدة واحدة الى مش بيقرأ قرآن خالص يقرأ جزء فى اليــــــــــوم ! الى بيقرأ جزء واحد قبل رمضان يقرأ جزئين فى بداية رمضان ،، وشوية شوية بعد 5 ، 6 ايام يبقوا جزئين وشوية شوية يبقوا 3 وتزود وهكذا ،، يجى عليك اخر رمضان تلاقى نفسك بتزود فى الطاعة ،، بلاش تدخــــــل جامـــــــــد ،، كل الى بيخش جامد انا بتكلم على الناس الى بعيدة عن ربنا شوية وبتقرب من ربنا فى رمضان ،، فانت تخش واحدة واحدة يجى عليك 7 تلاقى نفسك ايه خلاص ولا بتقرأ قرآن ولا بتصلى فى الجامع !

طيب الحاجة الى بعدهــــا

الصيام يا جماعة مش معناة انى امنع نفسى عن الاكل والشرب ،، قال النبى صلى الله عليه وسلم ،، رُب صائمٍ ليس لهو من صيامه الا الجــــــــوع ،، يعنى الى استفاده من صيامه بس انه جعااااااااااان !!
بس هو عااااااادى عينه بتبص وبيشتـــــم وبيكـــــدب ! الصيام عن كل حاجة مش بس الاكل والشرب تكون صيام وتلاقى نفسك بتكدب وبتسمع اغانى و و و ،، عشان فعلا لو عاوز تتغير وتقرب من ربنا فى رمضان وتتغير بعد رمضان
طيب الحاجة الى بعدها الاخــــــــــلاص !! يعنى ايه الاخــــــــــلاص ؟!
فيه ناس يا جماعة لما بتقابل بعضها فى رمضان تقول امبــــــارج انا كنت بصلى الترواح وقعدت اعيـــط !!!!
انت كدة بتقوله ايه يعنى ؟ اخلص النبة لله عز وجل ،، متخليش حد يعرف حاجة عنك ، فيه ناس يا مجاعة بتعيط فى الصلاة والى جمبها ميعرفش انه بيعيط !!
وانت رايح تقول الناس انا كنت بعيط؟ او كنت بعمل جمعية وافطر الناس ؟!
اكتم كل الحاجت دى اى عبادة بتعملها ،، اكتــــــــــــمها
خليها بينك وبين الله عز وجل عشان ربنا يقبلها منك ،، لو قلتها للناس يبقى هى للناس!!!! هتقولى لا اصل هى مش نيـــــــــتى كدة ! متهيألك صعبـــــــــة ! الواحد بيحب ان نفسه تعرف ان هى بتعمل خير وبيعرف الناس انه هو بيعمل خير ،، فخـــــــــــلى بالك!!
اى عمل تعمله اكتمه ،، خلى بينك وبين ربنا

الحاجة الى بعدها

صـــــلة الرحم وان تكون مخاصم حد ،، خلى بالك لو فيه حد من قرابيك مش بتكلمه صالــــحه لو عاوز ربنا يبغلك ليلة القدر لازم تصالح اى حد مخاصمه ،، هتقولى ده ظلمنى ؟؟! مهو ده الاختبار مهو انت لاااااااازم تصالحه !! انك ايه تعفو عن من ظلمـــــــــــك ،، صل من قـــــــــطعك ،، هو ده الحديـــــث ،، فأنت خلى بالك من صلة الرحم وخلى بالك من انك تكون مخاصم حد مش بتـــــــكلمه لازم تصالحهم لو عاوز تعتق من النار وعاوز ربنا يبلغك ليلة القــــــــــدر ، طيب
الحاجة الى بعدها
الوقت يا جماعة الى بين المغرب والعشاء ده مش وقــــــت فوازيـــــــر ! مش وقت انى اتفرج على التيليفزيون ،،، الوقت ده يا جماعة بنسميه وقـــــت ميـــــــت !
يعنى ايه وقت ميت ؟!
الناس قاعدة فطروا وكلوا وشربوا وقاعديـــــن
الفترة الى بين المغرب والعشاء دى ،، (جـــــزء قـــرآن) والله العظيم يا جماعة فيه ناس بتقرأ جزء قرآن بين المغرب والعشاء ، فمضيعش وقتك بين المغرب والعشاء ،، ثلاثين يوم هيعدوا ،، ربنا سماهم (أيــــــــامٌ معدودات)
هيرجوا جرى ،، اسرع وقت وشهر بيجرى هو شهر رمضان فخلى بالك بالوقت الى بين المغرب والعشاء ده ،، استغله فى الطاعة استغله فى العبادة متستغلوش ف انك تتفرج على التيليفزيون وتتفرج على الفوازير ، طيب

الحاجة الى بعدها

انت عارف اصعب حاجة ايه هى (الديــــــن) طيب وعارف اسهل حاجة ايه هى (الديــــــــن) برده !!
أصعب حاجة لو وجهت نفسك يعنى تحس انك هتبطل المعصية بنفسك انت !
هتطيع ربنا بنفسك انت ،، هيبقى صعــــــــــب عليك اووووووى ،، واسهل حاجة لو توكلت على ربنا وقلتلوا يااااارب انا مليش غيـــــــــرك ومش هعمل الطاعات دى انى اصوم واوم الليل واصل الرحم واعفو عن من ظلمنــى ،، الا بأنى أستعيـــــــــــــــــــــن بيك يارب ،، فيارب قوينى وقدرنى المدد من عنده هو ،، فأستعيــــــن بالله ،، كل يوم يااارب اعينى على التروايح يارب اعينى على الصوم يااااارب اعينى على القيام ،، لو استعنت بيه الدنيا تبقى سهلة معاك والعبادة نبقى سهلة معاك ،، ولو مستعنتش بيه هتبقى ثقيـــــــــــلة على قلبك اوى ،، فاستعن بالله عشان كل حاجة تبقى سهلة عليك

طيب الحاجة الى بعدها

الزم الشكـــــــــر
اكتر حاجة بتثبتك على الطاعة قبل وبعد رمضان انـــــك تشـــــــــكر ،،ء
عارفين فيه ناس لما بتصلى الصبح او تصلى الظهر او ىا فرض اااى فرض ــ قول يارب اللهم لك الحمد ، الحمد لله يارب صليت الظهر وغيرى مش بيصلى صليت العصر وغيرى مش بيصلى ، لما تقيم الليل وتصلى التروايح والتهجد قول يارب ، لك الحمد صليت ،، ولما تخرج من الجامع تلاقى ناس قاعدة على القهاوى ،، فأحمد النعمة ،، اشكر عشان ربنا يزيد النعمة
لإن شكرتم لأزيدنكم ،، لأن كل الناس الى قربت فى رمضان وبعدت بعد رمضا ،، عشان ما شكروش النعمة ،،تعالى بقى نشوف ايه المشاكل الى بتواجهنا فى رمضان ،،
اول حاجة
النــــــوم
فى ناس يا جماعة بتنام فى رمضان من بعد الفجر لحد قبل المغرب بشوية !
عشان يضيع الصيام بتاعه ، هو الصيام انت عاوزه ربنا يقبله من ك ولا يبقى اسمك صمت وخلاص ؟ تفتكر هتقابل ربنا بالصيام ده ، الصيام ده ينفع ؟!
ده فيه بنات واقفين بيساعدوا الناس فى الشوارع وفى الجمعيات ،، وانت نايم وراجل ! قوم انت نمت كتير اوى فى عمرك ، حتى فى رمضان ربنا بينادى عليك وانت مش عاوز تروحله ، متضيعش وقتك فى النوم متضيعش وقتك فى التليفزيون ، فوق ، ده وقت الرحمة ووقت الخير ، فمضيعوش نووووووم
الحاجة الى بعدها من المشاكل الى بتواجهنا ،،

المسلسلات والفوازير
انا عاوز بس اقولك على حاجة عشان اوريك انهما بيضحكوا علينا
ممكن تقولى ايه علاقة رمضان بالمسلسلات ؟! ايه علاقات رمضان بالفوازير ؟! ايه العلاقـــة ؟!
عاوز اقولك ان الناس دى عاوزين يضولنا ! الناس دى عاوزين يبعدونا عن ربنا ،، تخيل ! شهر القرآن وشهر العبادة وشهر الى احنا بنقرب فيه من ربنا ،، وهو يقولك اتفرج على المسلسلات ؟!! شهر العبادة وشهر القرآن ويقولك اتفرج فيه على الفوازير ،، شهر العبادة وشهر الناجة من النار ويخليك مشغول فيه بالتليفزيون ! بيضحكوا علينا والله العظيــــــــم بيضكوا علينا ،، كبر دماغك من التليفزيون اقفله ،، اوعى الشيطان يسولك انك تتفرج على التليفزيون او انك نفسك تتفرج على الفوازير والمسلسلات ،، بعد رمضان الحاجات دى كلها بتتعاد مع انى اصلا منصحكش تتفرج عليها
بس انا بقولك انهم ازاى بيضحكوا علينا ميضعش نفسك عشان خاطر مسلسل ،، اقرأ القرآن واختم القرآن وقرب من ربنا سعادة الدنيا كلها من القرب من ربنا مش من المسلسل
فخلى بالكوا يا جماعة انا بوصيكوا من كل قلبـــى اياكم من المسلسلات والفوازير والتليفزيون هيضيعوا وقتكم ، ، مفيش وقـــــت
اقسم بالله يا جماعة فيه ناس معندهاش وقت انهم يفطروا ،، انه يفطر يفطر بسرعة ،، مفيش وقت عاوز يشد حيلوا مع ربنا ، هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعملون ،، شد حيلك فى رمضان ،، حلك فى رمضان عشان تقرب من ربنا ،، انت اكون او لا اكون فى رمضان دوت ،، يارب انا هقرب منك فى رمضان ومش هبعد عنك فشد حيلك وبلاش تقول افلام ومسلسلات

طيب الحاجة الى بعدها

المطبــــــــخ والاكل ! طيب انت بتتغدى الساعة كام هنقول 3 ولا 4 ،، طيب انت هتأخروا ساعتين ولا حاجة بعديه
هو اكل زى اى اكل فى اى يوم يا جماعة ،، مش عاوزين نحط للموضوع اهمية كبيرة اوى ،، والسفرة تتحط والاكل يتحط ،، وفى الاخر تأكل حاجة اد كدة ،، فبلاش توهم نفسك والبنات تقعد فى المطبخ بالساعات عشان يحضروا الاكل ويعملوا كل حاجة ويضيع عليهم رمضان ،، يا جماعة هو يوم زى اى يوم تانى هو اكل زى اى اكل تانى ، الحاجات دى هى الى بتضيع علينا رمضان ،، ورحمات رمضان وبهجة رمضان ، فبلاش تقعدى فى المطبخ كتير ،، حضرى الاكل مقلناش حاجة طبعا وحطى النية انك بتفطرى اولادك وبتفطرى اهلك عشان تاخدى الثواب ،، بس فى نفس الوقت متضيعيش رمضان كله فى المطبخ وتعملى كل الاكلات وجميع الحلويات ،، بعد رمضان اعمليلهم الى انتى عاوزاه ما اشمعنى فى رمضان بتعملى كل حاجة ؟
الشيطان بيضحك علينا ،، مضيعيش وقتك فى المطبخ

طب الحاجة الى بعدها

فيه شباب لما تقابل بعضها تقولك ايه هو انت هتصلى التروايح فين ،، هو انت هتصلى التروايح فين ،، ماشى كلام كويس وحاجة جميلة جدا ،،طب والفرض نفســـــــــه؟!
فيه ناس يا جماعة بتسأل عن التروايح فين ،، طب انت بتصلى المغرب فى الجامع ؟!
طب انت بتصلى الظهر والعصر فى الجامع ،، الفرض ده الاهم لو صليت الخمس فروض فى المســـــجد ربنا هيوفقك فى القيام وهيوفقك فى المسجد وهيوفقك فى كل حاجة ،، فرض ربنا الناس مقصره فيه ورايحة تصلى التروايح والسنة ،، صلى التروايح انا مقلتش متصليهاش ،، بس انا بقولك اهتم بالفرض ،، انا بوريك ان الشيطان بيضحك علينا ،، والناس اتعودت على حاجات غلط ، ناس بتسأل على التروايح مع ان فرض ربنا هو الاصل ،، فضلن انك تاكل ومتصليش فرض ربنا فى الجامع ،، مع انك ممكن تصلى المغرب فى الجامع وتطلع تاكل بعدها

طب الحاجة الى بعدها

فى ناس لما تقابلها تقولك ايهه انا ان شاء الله ناوى اشد حيلى فى رمضان ؟!!! يعنى انت ناوى تشد حيلك فى رمضان وبعد رمضان ترجع تانى لأيام زمان !!؟
دى نية فى حد ذاتها نية مش سليمة قوله يااااارب انا بديتى فى رمضان قوله يارب انا هبجأ معاك صفحة جديدة فى رمضان وهكمل بعد رمضان ،، انت ناوى تشد حيلك طول عمرك مش فى رمضان بس
بدايتك فى رمضان مش نهايتك فى رمضان !
فأنت متقولش انا ناوى اشد حيلى فى رمضان ،، انت ناوى تشد حيلك فى رمضان وتكمل بعد رمضان

الحاجة الى بعدها

الى فى قلبه معصية وعاوز يبطلها ،، ده الوقــــــت
ده الوقت يا جماعة ياما ناس كان فى قلوبهم معاصى متكلبشة ولما جه عليهم رمضان ربنا كرمهم اخر كرم ،، الى مبتلى بالعاجة السرية الى مبتلى بالمواقع الاباحية ،،الى بتلى واحد ماشى مع بنت فى الحرام ،، ابعدى عنه فى رمضان وبعد رمضان وقلويلوا لما تكون جاهز تعالى اتقدملى ،،، المهم انكوا تقطعوا المعاصى يا جماعة ،، ده الوقت ،، اى معصية زى ما قلتلكوا شرب السجياير يا جماعة ده وقتها ،، وقتها انك تبطل ،، شد حيلك دلوقت اى معصية فى قلبك تقدر تبطلها ده الوقت يا جماعة ،،
طيب احنا قلنا على كم من المشاكل تعالى بقى اقولك على كام نصيحة ،،
مووووووت نفسك ،، والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا ،، الناس الى جاهدت نفسها وتعبت فى رمضان من القيام والصيام ،، هل يستوى ده مع الناس الى مكبرى دماغها ،، موت نفسك افتح مع ربنا صفحة جديدة ،، انا يا رب نويت اقرب فى رمضان وبعد رمضان انا يارب نويت اقرب ومش هبعد تانى ومش هعصيك
يا جماعة دى فى رحمات نازلة من عند ربنا ،، لو رحمة صابت قلبك هتتغير ،، هتبعد عن الجو الى انت كنت عايش فيه والصحبة السيئة الى انت كنت عايش معاها ،، وهتقرب من ربنا ،، بس انت قرب من ربنا ، وخلى بالك من الدعاء الى قبلى رمضان ده ليك دعوة مستجاااابة

ادعى ربنا انه يعتقك من النار وتقرب منه ويهديك ، والقت الى قبل الفجر ده الله عز وجل بيتنزل ويقول من يدعونى فأستجب له ؟! خلى بالك ،، ادعى ربنا واطلب منه الى انت عاوزه انه يغفرلك ويعتقك من النار ،، ربنا بيقولك تعالى !! تعالى قرب منى واطل الى انت عاوزه !
هو بينادى عليم اوعى انت تديله ضهرك وتسيبه ،، ده وقت الرحمات يا جماعة ،، اكتر الناس الى قربت من ربنا كان بدايتهم فى رمضان ،، فشد حيلك وقولوا يارب انا معاك وثبتنى ،، فيه ناسى سا جماعة مريضة ،، فيه ناس تعبانة ،،وانت بصحتك ،، فيه ناس يا جماعة مشغولة فى الدنيا وانت ربنا مديك فراغ فشد حيلك فى رمضان اوعى تكسل قولوا يارب انا هكون معاك وهبذل كل جهدى انى اقرب منك ،،، كل طاقتك طلعا فى رمضان وان شاء الله ربنا هيفتحهالك ،، لما تلاقى نفسك مليت شوية من الطاعة اشتكى لربنا ،، عشان فيه ناس فى رمضان بيجيلهم فتور ويحسوا انهم ملوا شوية لما قولوا يارب اعنى ،، يارب طهرلى قلبى يارب ابعد عنى الملل الى انا حاسه دوت ، لو اشتكيت لربنا ربنا هيبعده عنك ،، فاشتكى لربنا اول لما تحس بنقص فى ايمانك ،،
طيب الحاجة الى بعدها ربنا جعلنا الصيام ليه
(يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون )
الهدف من رمضان والصيام اننك تتقى الله بعد رمضا ،، لو بعد رمضان حالك ما اتغيرش ، يبقى خلى بالك ،، يا ترى رمضان اتقبل ولا ما اتقابلش ؟!
فخلى بالك لعلكم تتـــقون لما هتصوم هتتقى الله ،، فخلى بالك
وخلى بالك من يوم ثلاثين مضان ،، ويوم الوقفة!!
متهديش الى انت عملته
عشان فيه ناس فى رمضان بتبذل كل جهدها وتيجى اول يوم العيد تضيع كــــــــــــل حاااااااجة
يجى فى يوم الوقفة فخلى بالك من اول يوم العيد وخلى بالك من اول يوم الوقفة لو مسكت نفسك فى اول ايام العيد ويوم الوقفة ،، صدقنى هتثبت وهتكمل بعد كدة فى الطاعة ،، لو وقعت فخلى بالك ،،

طب الحاجة الى بعدها

زكاة الفطر يا جماعة زكاة الفطر معادها امتى ،، انك تطلع زكاة الفطر قبل العيد بأربع خمس ايام ،، 20 او 30 شوف هيقولوا عليها كام فى التليفزيون ،، يبقى خلى بالك زكات فطرك تطلع حبوب يعنى ايه حبوب ؟
يعنى تجيب بيهم شوية رز او غيره وتديهم لأى فقير مش تطلعها ،، فلوس ،، هى دى السنة يا جماعة ،، انك تطلعها حبوب ،، فول ،، رز ،، اى حاجة ،، وخلى بالك دى فرض عليك اووووعى تنسى تطلع زكاة الفطر انت واهل كلهم ،، شد حيلك فى رمضان ،، موت نفسك فى رمضان فيه غيرك مريض فيه غيرك ربنا ما بلغوش رمضان ،، فيه غيرك قلبه اصلا مش عاوز يقرب من ربنا ،، ف دى رحمات نازلة من عند ربنا قرب من ربنا قوله يارب بدايتى هتكون معاك فى رمضان وهفضل اكمل معاك يارب لحد ما اقابلك شد حيلك فى رمضان ،، صدقنى لو استعانت بربنا صدقنى ربنا هيهدلك وهيصلحلك حالك وهيقربك منه ولو طلبت صدقنى هيثبتك فى رمضان ،، وبعد رمضــــان
أســــأل الله ان يتقبــــــل منا والسلام عليــــــــكم ورحمة الله وبركــــــــاته

من مواضيعي في كريزي مان

• تحذير لكل البنوتات للمستحضرات دى
  • ملابس منزليه مريحه لعيونكم
  • حل بسيط لإزالة سواد الإبط وتحت الفخذين
  • علاقة غير شرعية وراء مذبحة الأسرة السورية بالإسكندرية
  • to my baby and my life لحبيبي وحياتي
  • وصفه سهه وجميله لتوقف تساقط الشعر 2014
  • •| آنثىآ ~
  • تنانير سكيني2011
  • الخياطه رساله لمن يهمه الامر
  • اشتغاله جديده
  • مودى مزاجو
    افتراضي رد: 8اشياء افعلهم لتبلغ ليله القدر والعتق من النار

وانت رايح تقول الناس انا كنت بعيط؟ او كنت بعمل جمعية وافطر الناس ؟!
    اكتم كل الحاجت دى اى عبادة بتعملها ،، اكتــــــــــــمها
    خليها بينك وبين الله عز وجل عشان ربنا يقبلها منك ،، لو قلتها للناس يبقى هى للناس!!!! هتقولى لا اصل هى مش نيـــــــــتى كدة ! متهيألك صعبـــــــــة ! الواحد بيحب ان نفسه تعرف ان هى بتعمل خير وبيعرف الناس انه هو بيعمل خير ،، فخـــــــــــلى بالك!!
    اى عمل تعمله اكتمه ،، خلى بينك وبين ربنا

كلام ممتاز لكن ممكن الشخص يعمل كدة فـ العلن
    لسبب واحد اللى هوا تشجيع الاخرين
    ونرجع ونقول انما الاعمال بالنيات

لو بيعطى لشخص زكاة فلوس يعنى
    ببيعطيها باليد اليمين من غير ما اى شخص اخر يعرف كام المبلغ
    وحتى يدة الشمال لاتعرف ماذا اعطى
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    يارب يكون كل حرف فـ ميزان حسناتك
    مجهود ممتاز موضوع فـ شغل كتير وواضح انك
    كتبتيه وتعبتى فيه
    يستاهل احلى تقييم
    مجهود مميز ورائع
    تسلم ايدك ياريم

من مواضيعي في كريزي مان

• بـــــــــتفكر فى ايه قبل ماتنام, سوال وعاوز كل واحد يجاوب عليه ممكن نكون كلنا بنفكر
  • هل تعرف ماهى المرأة وماذا تريد...
  • العيب على مين فى الاساس ....
  • 15/5/2011 يامسلمين يــوم الـزحـف الى فلـسطـين
  • ما أصعب أن تعشق شخصاً، وأن تعلم أنك لن تكون له‏ ! مودى مزاجوو
  • عــــ،ــــذراً للمـــ،ـــرة الاّلــــ،ـــــف عــــ،ــــذراّّّّ
  • اعرف شخصيتك من طريقه نومك بالصور mzagoo
  • من عجائب هذا الزمن ان تسمع عن الحب ولا تراة وان رأيته لا تنظر اليهmzagoo
  • انفراد: الموسيقارعبد العظيم الرصاصى ( عظـــوما ) مولد الطرمبه 2010 عندنا وبس mzagoo
  • راحة فين ........على الكليه ^_^
  • سالين
    افتراضي رد: 8اشياء افعلهم لتبلغ ليله القدر والعتق من النار

'

جزآگ الله خير على هذا الموضوع الرآائع والمفيد ...

،

من مواضيعي في كريزي مان